CAPITOLUL 10
A TRANSCENDE KARMA
1
"Totul mi se pare teribil de complicat Maestre", se
lamenta într-o zi un discipol."Am aflat că legea karmei și legea
reîncarnării sunt indisociabile. Dar când mă gândesc la toate acțiunile
generate într-o singură existență și când mă gândesc că trebuie să le însumez
la numai Dumnezeu știe câte alte exitențe, mă simt descurajat. Interacțiunea
cauzei și a efectului trebuie să fie în mod efectiv infinită." "Chiar
așa și este", a fost de acord Maestru. "Atâta timp cât ființa nu
urmărește să-și transceandă karma o dorință conduce la o alta și alte dorințe
la multe altele. Fiecare dorință trebuie să fie împlinită, fiecare acțiune
trebuie să ajungă la un final." "Chiar și dorințele prostești și
neînsemnate? Chiar și mica mea dorință pe care am avut-o cu mulți ani în urmă
pentru un cornet cu înghețată?" "Chiar și aceasta", a răspuns
imediat Maestru. "Orice energie care a intrat în joc, indiferent cât de
mică este ea, se va răsfrânge mai târziu sau mai devreme asupra ta."
Discipolul a ridicat brațele disperat și a spus:"Deci, în final trebuie să
înțeleg că nu există nici un fel de soluție, că nu avem nici o șansă să calmăm
valurile care s-au stârnit pe acest ocean!" "Este adevărat că această
treabă nu este prea ușoară", a răspuns Yogananda,"dar totuși nu este
atât de dificilă pe cât pare la prima vedere. Întreabă-te următorul lucru:Care
este cauza care determină ca valurile să se ridice și să coboare. Este vântul.
Fără vânt suprafața oceanului s-ar calma automat.
La fel, când furtuna iluziei se abate asupra minții unei
ființe valurile acțiunii și ale reacțiunii apar automat. Deci ceea ce trebuie
să faci este să calmezi valurile minții tale prin meditație profundă și să-ți
debarasezi conștiința de implicările ego-ului. Dacă vei înceta să te mai
consideri agentul determinant, cauza lucrurilor, valurile acțiunii și
reacțiunii vor continua să danseze, dar tu însuți nu vei mai fi înlănțuit de
ele." "Ar fi o soluție", l-a întrebat discipolul,"să încetăm
să mai acționăm." "încearcă și te vei convinge că este imposibil să
nu acționezi. Chiar și decizia de a nu acționa este o proiecție exterioară a
ego-ului tău și deci constituie o acțiune.
Într-o zi am întâlnit în Phoenix, Arizona, un bărbat
nepieptănat, cu hainele murdare și în dezordine. L-am întrebat:De ce v-ați
îmbrăcat astfel, sunteți chiar atât de sărac? Eu sunt un renunțat, mi-a
răspus el mândru.
Nu cred aceasta; cred că v-ați înlănțuit din nou, dar de data
aceasta de dezordine. Bhagavad Gita ne învață că nimeni nu poate scăpa de
acțiune - Karma - abținându-se să acționeze. În ea este revelată o metodă mult
mai armonioasă de a scăpa de karmă. Ea ne recomandă nishkam karma - acțiunea
detașată, renunțarea la fructele acțiunii. Dacă vom acționa astfel, vom ajunge
să atingem eliberarea de toate înlănțuirile karmei.
În timpul activității nu considera niciodată că tu ești cel
care acționează ci că Dumnezeu este cel care acționează prin intermediul tău.
Adresează-i-te astfel:Doamne, fii Tu cel care acționeză prin mine. Chiar și
atunci când faci greșeli, consideră-L pe El responsabil de acestea.
Bineînțeles, nu trebuie să greșești în mod deliberat și după aceea să dai vina
pe El. Dar dacă vei face tot posibilul ca lucrurile să iasă bine și totuși vei
suferi un eșec, oferă-I acest eșec Lui. Nu uita nici o clipă că în esență ești
o ființă liberă întru eternitate. Aceasta este calea cea mai simplă pentru a
atinge fuziunea cu Divinul.
Bineînțeles că și alți factori au importanța lor: devoțiunea,
meditația, grația divină și așa mai departe. Dar în ceea ce privește acțiunea,
calea către eliberare necesită în permanență o acțiune dezinteresată."
2
"Dacă nu aș avea nici un fel de dorință", l-a
întrebat un discipol pe Yogananda, "nu aș pierde toate motivațiile, nu aș deveni un fel de robot
uman?" "Multe ființe își imaginează aceasta" - i-a răspuns
Maestrul.
"Ei cred că în momentul în care nu mai au dorințe
interesul pentru viață dispare; aceasta nu se întâmplă deloc, ba din contră:
abia atunci vei descoperi că întreaga viață este mult mai interesantă.
Hai să ne gândim acum la aspectul negativ al dorinței. Acesta
vă face să îți fie teamă și încontinuu să te întrebi: ce se va întâmpla
dacă....? sau dacă acest lucru nu se va întâmpla?.
Trăiești într-o permanentă stare de anxietate legată de viitor
sau într-o stare de regret continuu legată de trecut. Non-atașamentul permite
să trăim plenar stare de libertate interioară și de bucurie divină. Atunci când
vei fi capabil să te bucuri de prezent atunci îl vei putea găsi pe Dumnezeu.
Absența dorinței nu îți distruge motivațiile; cu cât vei ajunge să trăiești mai
mult în Dumnezeu cu atât va fi mai mare bucuria pe care o vei
experimenta."
3
Chiar și atunci când cedați unui obicei greșit, pentru că nu vă puteți încă controla, faceți în așa fel încât mintea să reziste constant acestei tentații; încercați să nu vă identificați cu aceste greșeli din interiorul vostru.
4
Unul dintre călugării care locuiau în ashram era mereu în luptă cu tentațiile. Intr-o zi, i-am spus: "Eu nu-ți cer ție să învingi iluzia, îți cer doar să-i reziști."
5
Tendințele negative nu pot fi depășite focalizându-ne asupra
lor ci asupra dinamizării și amplificării în ființa noastră a tendințelor
pozitive specifice.
Fi întotdeauna activ în serviciul lui Dumnezeu. Oferă-i lui
toate gândurile tale , cu același spirit îndatoritor, cu aceiași atenție alertă
și plină de dragoste. Menține-ți mintea îndreptată către El și urmărește să
faci numai bine celor din jur. O minte leneșă este un instrument al
necuratului.
6
Pentru a atinge starea de inacțiune caracteristică fuziunii finale cu Dumnezeu trebuie să fi foarte activ în serviciul Său.
7
Nu te lăsa niciodată sedus de agitație, de prea multe plăceri,
de prea multă distracție. Urmărește să fi profund în tot ceea ce faci. Dacă vei
ceda acestei agitații mentale semințele vechilor tentații vor reîncolți.
Bineînțeles, este minunat să fi vesel, este minunat să fi plin de umor, dar nu lăsa
superficialitatea să te cuprindă. După cum știți și mie îmi place să glumesc,
dar atunci când mă decid să fiu serios nimic și nimeni nu mă poate face să-mi
uit hotărârea. Fiți profunzi în toate acțiunili voastre, chiar și atunci când
ascultați o glumă și râdeți. Nu renunțați la calmul vostru interior. Urmăriți
să sălășluiți în permanență în Sine.
Aceasta trebuie să fie calea unui yoghin autentic.
8
Condițiile exterioare obiective sunt întotdeauna neutre. Modul
în care reacționați la ele le determină să pară benefice sau nu.
Trebuie să vă transformați reacțiile față de circumstanțele
exterioare. Aceasta este esența întregului sistem Yoga - a neutraliza cu
ajutorul Spiritului valurile reacțiunii. Fiți în permanență fericiți interior.
Nu încercați să modificați exteriorul pentru al adapta cerințelor voastre;
urmăriți mai bine să vă transformați interior.
9
O bună regulă de viața este să gândești astfel: "ceea ce vine din interiorul meu las să se producă".
10
În India se acordă mult prea multă importanță karmei.
Pretutindeni poți auzi: "aceasta este karma mea și eu nu
pot să fac nimic", "este karma ta", etc.. Acestea sunt atitudini
absurde.
Karma poate fi definită în mod simplu ca acțiune. Tot ceea ce
odată a fost făcut poate la fel de bine să fie desfăcut. Americanii sunt mult
mai conștienți că totul este cu putință. Deseori, am auzit americani spunând:
"daca aceasta este cu putință atunci o vom face" sau " dacă este
imposibil, atunci ne va lua puțin mai mult timp s-o realizăm". Acest
spirit optimist este ceea ce iubesc cel mai mult la această țară.
11
Întreaga ta energie trebuie canalizată pentru a reuși să-l
cunoști pe Dumnezeu. Nu te preocupa de karma care ți-a mai rămas de depășit.
Lasă-l pe Dumnezeu să se preocupe de aceasta. În primul rând, distruge în
ființa ta toate înlanțuirile karmice. Acestea sunt sursa atașamentului tău față
de ego. În momentul în care te dizolvi în El, orice acțiune vei realiza nu va
mai creea karmă. Vor fi asemeni unor litere pe care le-ai scris pe apă,
niciodată nu se vor întoarce asupra ființei tale. Ca să te eliberezi de
înlănțuirile ego-ului trebuie să tai nodul gordian al iluziei.
Aceasta este starea de jivan mukta, ființă eliberată care
trăiește în această lume.
12
Prin intermediul meditației și-al consacrării întregii tale
ființe Divinului calmează-ți valurile minții. Mintea este cea prin intermediul
căreia percepi realitatea actuală. În starea de supraconștiință vei putea avea
o viziune clară asupra a tot ceea ce te înconjoară, asupra realității
obiective. Trăind permanent această stare de conștiință, un jivan mukta poate
prelua la voință karma altor persoane și să o ardă printr-o singură meditație.
Ființa a cărei întreagă karmă trecută este epuizată este un
siddha, o ființă ce a atins perfecțiunea. Dacă o astfel de ființă se încarnează
o face doar pentru binele umanității și nu datorită unei înlănțuiri karmice. O
astfel de ființă este un avatar, un maestru spiritual coborât pe Pământ, o
încarnare a Divinului.
Cel mai important este să-l găsim pe Dumnezeu. Atunci când vom
percepe strălucirea Sa în cvasitotala obscuritate a conștiinței noastre,
orbirea spirituală va dispare.
13
În toate acțiunile pe care le întreprindeți considerați-l pe
Dumnezeu ca fiind cel care acționează. Este o problemă de atitudine interioară
și nu necesită un mod exterior de a-ți arăta umilința.
Din păcate, mulți aspiranți își asumă o atitudine exterioară
umilă numai pentru a-i impresiona pe cei din jur.
Scurta povestioară pe care vi-o voi relata în continuare vă va
ilustra ceea ce doresc să vă explic:Gopi-urile* obișnuiau să-i aducă în
fiecare zi brânză proaspătă lui Krishna. Într-o zi în care râul Jamuna era în
creștere, gopi-urile nu au putut să-l traverseze pentru a ajunge la Krishna.
"Ce vom face acum", se plângeau ele. Tot încercând
să găsească o soluție și-au adus aminte că pe acea parte a râului trăiește un
mare înțelept pe nume Byasa, un adorator devotat a lui Krishna.
"Byasa este un sfânt", a spus una dintre ele.
"Să mergem la el și să-l rugăm să înfăptuiască un miracol pentru noi
pentru a ne ajuta să traversăm râul".
Ele au mers și l-au rugat să le ajute să ajungă la Krishna.
"Krishna, Krishna", s-a prefăcut Byasa
supărat,"toată ziua nu aud vorbindu-se decât de Krishna, dar cine se interesează
de mine?" Atunci gopi-urile s-au simțit dintr-o dată foarte încurcate.
Brânza era pentru Krishna, dar ele nu-ndrazneau să-l refuze pe
Bhyasa o dată ce veniseră să-i ceară ajutorul, așa că i-au oferit o bucățică
din brânză.
Dar Byasa a început să mănânce cu poftă bucată după bucată,
prefăcându-se foarte înfometat. După ce a mâncat cât i-a permis stomacul, s-a
dus până la malul râului și a spus: "Dacă eu nu am mâncat nimic, tu
separă-ți apele să putem trece." "Ce mincinos", au început să
șoptească gopi-urile. "Ați văzut toate câtă brânză a măncat și acum
îndrăznește să comande râului să-l asculte." Dar chiar în acel moment,
râul cu adevărat a ascultat rugămintea yoghinului. Fără să încerce să-și
explice acest mister, gopi-urile s-au grăbit să traverseze. Când au ajuns la
coliba lui Krishna, l-au găsit pe acesta dormind.
"Cum este cu putință?", s-au mirat ele. "De
obicei, Krishna aștepta cu nerăbdare să-i aducem brânza."
"Krishna", l-au întrebat ele,"nu îți este foame astăzi?"
"Nu", a răspuns el, deschizând încet ochii.
"Dar ți-am adus brânza." "Oh, mulțumesc",
a răspuns Krishna,"dar nu mai îmi este foame." "De ce? Te-a
hrănit altcineva?" "Da. Acel sfânt Byasa, de pe celălalt mal al
râului, mi-a dat astăzi să mănânc; chiar prea mult".
Byasa îi oferise întreaga mâncare lui Krishna, gândindu-se
constant la el și nu la sine însuși. Tot astfel, fiecare aspirant trebuie să
dăruiască toate acțiunile sale lui Dumnezeu.
Încetați să vă raportați în tot ceea ce faceți la ideea de
"Eu". În inima voastră învățăți să cântați numele lui Dumnezeu
spunând:"Tu, Doamne, numai Tu."
14
Dacă vei ajunge la Dumnezeu, toate problemele din subconștient vor fi instantaneu eliminate. Tarele multor vieți stau îngropate în solul mentalului tău. Toate dorințele pe care le-ai avut în trecut și de care nu ești deplin conștient în actuala existență terestră așteaptă momentul prielnic să se manifeste. Însă, dacă tu te vei întoarce către Dumnezeu, vei fi capabil să controlezi aceste dorințe pentru totdeauna.
15
"Maestre, dacă ceea ce ne înlănțuie este atașamentul față
de această lume, cum se face atunci că persoanele care se sinucid nu se
eliberează? Cu siguranță, despre ele nu se poate spune că doresc să rămână
aici." Yogananda a râs cu poftă de absurditatea întrebării și a răspuns:
"Ca lucrurile să se desfășoare cum ai spus ar trebui să existe o real și
nemărginită dragoste de Dumnezeu.
Viața este o școală în care avem mai multe examene de trecut
până la atingerea finalitii ei: eliberarea supremă. Dacă te comporți ca un
chiulangiu va trebui să te întorci din nou și din nou până când vei reuși să
înveți toate lecțiile ei."
16
Nu vei putea să te eliberezi atât timp cât îți va mai fi frică. Cea mai bună metodă de ardere a karmei este să-ți îndeplinești plin de bucurie îndatoririle și să întâmpini plin de curaj tot ceea ce viața îți oferă.
17
Un factor esențial în transcenderea karmei este meditația. Și aceasta datorită focalizării intense a energiei ființei asupra liniștirii turbioanelor mentale. Cu cât meditația este mai profundă cu atât te vei simți mai liber interior.
18
Karma discipolilor este mult diminuată de prezența maestrului.
El cunoaște întreaga ta karmă și te îndrumă pe calea
spirituală cea mai adecvată ființei tale. El chiar își asumă în mod conștient
din "bagajul" tău karmic, la fel precum un om puternic ajută pe altul
mai slab să care o greutate. A practica o disciplină spirituală fără a fi sub
îndrumarea unui maestru competent este asemeni cu a călători prin nisipuri
mișcătoare fără a ști unde-i cărarea.
19
Calea spirituală este formată din 25% efortul aspirantului, 25% ajutorul guru-lui și 50% Grația Divină. Dar este absolut necesar ca cele 25 de procente ale discipolului să fie formate din 100% efort și sinceritate.
20
Dorința de a ne încarna în această lume este cea care ne face să rătăcim din viață în viață. Dar, o dată ce tendința de a-l cunoaște pe Dumnezeu a apărut în inimile noastre, eliberarea spirituală este sigură; dar acest proces poate dura mai multe vieți - pentru că acest dor de Dumnezeu mai devreme sau mai târziu își va găsi împlinirea.
21
Un
copil de șapte ani al unui discipol de-al maestrului și-a pierdut un deget
într-un accident. A doua zi, băiatul a declarat cu convingere că s-ar fi
accidentat mult mai rău dacă nu ar fi
fost protejat de maestru. Când a aflat aceste cuvinte Yogananda a dat
aprobator din cap și a spus: "Cu o zi înainte de accident am văzut copilul
înconjurat de un nor negru. Am intuit că ceva rău se va abate asupra lui."
Acesta nu este singurul exemplu de protecție divină miraculoasă a discipolilor
lui Paramhansa Yogananda.* Din alte scrieri și conferințe ale maestrului am
înțeles clar că dacă aura* unei ființe este purificată consecințele negative
ale karmei ei vor avea un impact minim, dar necesar. Pentru că, așa cum este
scris și în Biblie, "..smintelile trebuie să vină,...".* O aură pură
și puternică este asemeni unei umbrele impermeabile în sezonul ploios. Acesta
este și motivul pentru care maestru recomanda purtarea unor brățări astrologice,
a căror influență benefică este explicată în capitolul "Cum să dejoci
influența astrelor" din "Autobiografia unui yoghin". Pe scurt,
anumite metale și mai presus de ele anumite pietre prețioase emit o lumină
astrală care contracarează influențele negative.
La susnumita recomandare, Paramhansa Yogananda adăuga:
"Nu uitați însă că cea mai puternică brățară este devoțiunea fața de
Dumnezeu."
22
Călătorind prin oceanul manifestării, ființa ajunge și în zone cu apă calmă. Chiar și în acest mare ocean al iluziei se pot găsi "golfuri" de o extremă liniște. Aceasta se întâmplă atunci când un avatar, sau o încarnare a divinității, este trimisă pe Pământ cu o misiune specială. Toți cei care-l vor întâlni și se vor pune în rezonanță cu Spiritul său le va fi foarte ușor scape de forța iluziei.
23
În decembrie 1948, în timpul unei inițieri, Yogananda a spus: Printre auditoriul prezent acum avem câțiva siddha și câțiva jivan mukta*.
24
Cu cei care sunt în consonanță cu ființa mea este foarte ușor să comunic. Este suficient doar să ne privim în ochi unul pe celălalt. Pentru mine este încântător să trăiesc astfel de experiențe.
25
"Maestre" îl întreabă un discipol "se poate rătăci un suflet pentru totdeauna?" "Imposibil. Orice suflet este parte din Dumnezeu și cine-l poate distruge pe El.
26
Sfântul
Anton a petrecut mulți ani meditând într-un mormânt din deșert. În tot acest
timp, el a fost de nenumărate ori încercat de demoni, până ce însuși satana l-a
amenințat că îl va distruge dacă nu va renunța la drumul său către Divin.
Pereții mormântului au început să se fisureze, iar din fisuri au apărut
monștrii înfricoșători care se năpusteau asupra lui să-l devoreze. Dar sf. Anton
și-a îndreptat fața spre cer și a invocat ajutorul lui Iisus.
Brusc, Iisus a apărut într-o lumină strălucitoare și toate iluziile create de Ucigă-l toaca au dispărut. În starea de extaz dăruită de această prezență divină, sf.Anton și-a reamintit toate existențele sale anteriore. El l-a întrebat pe Dumnezeu: "Unde ai fost Tu în toți acești ani în care eu te-am chemat?" "N-am încetat nici o clipă să fiu cu tine" - i-a răspuns Dumnezeu.