CAPITOLUL 7
PĂCATUL ESTE IGNORANȚA
1
"Ce
este păcatul?' l-a întrebat într-o zi un discipol pe Yogananda.
"Păcatul
este greșeală; se naște din ignoranță", a răspuns Maestrul.
"Ce
este ignoranța, ce este greșeala?"
"Ignoranța
este o lipsă a trezirii ființei față de realitățiile spiritului și înlocuirea
acestor realități cu un vis iluzoriu. Greșeala se bazează întotdeauna pe o
proastă înțelegere."
"Păcatul
nu este de fapt o nesupunere față de comandamentele divine?"
"Bineînțeles",
a răspuns Yogananda,"dar puneți următoarea întrebare. De ce Dumnezeu a dat
aceste comandamente umanității. El nu a făcut acest lucru în mod arbitrar și cu
siguranță nu a făcut acest lucru pentru ca să ne împiedice să fim fericiți. Ci
mai degrabă pentru ca să ne avertizeze că anumite genuri de comportament riscă
să determine ca iluzia să stăpânească mintea noastră și să ne îndepărtăm astfel
de adevărata fericire. Dacă considerăm păcatul ca o nerespecatare a
comandamentelor date de Dumnezeu, ne putem imagina ca răspuns supărarea lui
Dumnezeu și judecata severă pe care o vom suporta. Dar trebuie să nu uităm că
Dumnezeu ne aparține, că suntem copiii săi, de ce să ne judece, de ce să ne
pedepsească? De fapt, noi înșine suntem cei care ne judecăm în momentul în care
știm că am făcut un lucru reprobabil.
Dacă,
din contră, asimilăm păcatul ca fiind o greșeală, vom înțelege că greșelile
noastre pot fi corijate. Făcând aluzie la gurul său, Paramahansa Yogananda a
continuat:"în timp ce scriam Autobiografia unui yoghin Sri Yukteswar
adeseori îmi spunea:'Uită trecutul. Viețile trecute ale oamenilor sunt pline de
nenumărate greșeli. Conduita omului este perfectă doar din momentul în care
atinge comuniunea cu Divinul.
Toate
momentele viitorului vor fi ameliorate prin intermediul efortului spiritual pe
care-l faci în prezent. Adeseori le aduc aminte celor din jurul meu această
zicală: Un sfânt este un păcătos care n-a abandonat niciodată lupta.
2
Într-o
zi Yogananda vorbindu-ne despre Yama și Niyama ne-a spus:"De ce este o
crimă un păcat? Pentru că acest sufulu al vieții care este noi este același cu
cel care există în toate creaturile.
A
refuza dreptul la viață unei ființe înseamnă a nega realitatea acestei vieți
universale a cărei expresie suntem și noi. Din punct de vedere spiritual, de
fapt, crima este o sinucidere.
De ce este furtul un
păcat? Ceea ce luăm de la alții de fapt furăm și de la propria noastră persoană
pentru că Sinele celorlalte persoane este și propriul nostru Sine. Un hoț
sfârșește întotdeauna prin a însărăci. A plasa dorințele egoiste deasupra realizării Sinelui Suprem,
este asemeni a ne tăia legătura cu unica sursă a vieții. Luând de la ceilalți
pentru a avea câștiguri egoiste, ființa își îngustează propria identitate în
loc să și-o expansioneze. Pe de altă parte consacrând celorlalți acțiunile
noastre ne dezvoltăm această identificare.
De
ce este un păcat să mințim? Pentru că minciunile ne separă de adevărata
realitate, de Adevărul Ultim, care este singurul, precum spune Isus, ce ne va
conduce la eliberare. Mințind ne izolăm de ajutorul generos și plin de iubire
oferit de Univers celor care trăiesc în armonie cu realitățile sale.
Mincinosul
distruge fundamentul a tot ceea ce el dorește să realizeze în această lume. El
sfârșește prin a înțelege că întregul edificiu a fost construit din nisip.
Invers, cuvintele simple ale unui om sincer se răsfrâng asupra întregului
Univers.
De
ce este luxul o crimă? Pentru că el reprezintă o dragoste contrafăcută. Luxul
antrenează ființa într-o direcție opusă împlinirii interioare realizată de o
iubire adevărată. Adevărata dragoste este abandonul total al ființei în oceanul
iubirii universale, este totala lipsă a egoismului. Căutând propria plăcere în
detrimentul celorlalți, ființa senzuală pierde din forța sa vitală interioară.
Ea se separă de adevărata bucurie și chiar poate ajunge să absolutizeze
percepțiile sale senzoriale, dar singurul efect obiectiv care se va putea
observa va fi starea de totală dizarmonie, atât interioară cât și exterioară.
Pentru că dizarmonia este calea autoafirmării. Persoanele care urmăresc doar
propria fericire egoistă își distrug echilibrul ființei lor. Ele devin din ce
în ce mai obosite, mai nervoase, îmbătrânesc prematur și toate acestea se
întâmplă pentru că ele se pun în contradicție cu natura lor interioară, cu
firea lor. Oricare păcat este tocmai o negare a ființei noastre profunde, a
acestei vieți infinite care este singura realitate ce stă la rădăcina vieții.
3
Un
bărbat ce se plimba într-o regiune în care se găseau diamante a descoperit un
loc unde se găseau mici bucăți de sticlă strălucind în soare.
"Diamante!", a
strigat cu entuziasm.
S-a
aplecat să ridice unul dar a descoperit că era doar o bucată de sticlă spartă.
În dorința sa de a descoperi diamante a verificat fiecare bucățică, tăindu-se
la degete, dar fiecare bucată s-a dovedit a fi doar sticlă.
Aceasta
este calea păcatului, este acea strălucire falsă care atrage, dar care în
momentul în care o experimentăm descoperim că nu ne face cu adevărat fericiți.
Această experiență poate să-l facă să sufere pe cel care o trăiește. Întotdeauna această experiență va conduce la dezamăgiri.
Plăcerile
simțurilor pot să sfârșească numai în monotonie, dezgust, angoasă, sațietate.
De ce? Pentru că identificându-vă cu simțurile voastre nu puteți descoperi
adevăratul vostru Sine.
4
Este
ușor să păcătuiești. Efectele păcatului nu pot fi cu ușurință anulate. După ce
am curățat usturoi mâinile întotdeauna miroase. Trebuie să treacă mult timp
pentru ca să reușim să scăpăm de acel miros. Dar important este că acel miros
poate fi eliminat.
La fel poate fi eliminat
și păcatul cu ajutorul meditației, rugăciunii, sau unei gândiri și acțiuni
corecte și prin grația lui Dumnezeu. De acest lucru să nu vă îndoiți niciodată.
Toate păcatele trebuiesc spălate până într-un final.
Dar
de ce să facem lucruri care într-un final, cu mult efort din partea noastră, va
trebui să le desfacem.
5
Când dorința ne tulbură mintea întotdeauna este important să
ne amintim acest mare adevăr:"Când neinundă starea de beatitudine, orice suferință
dispare."
6
Nu te identifica niciodată cu greșelile pe care le comiți. Tu
ești copilul lui Dumnezeu. Întotdeauna raportează-te la relația ta eternă cu
EL.
7
Cel mai mare păcat pe care o ființă poate să-l facă este să se
considere un păcătos. Pentru că doar gândind așa deschizi ușa și inviți păcatul
să intre în mintea ta.
8
Să te definești în termenii limitării umane înseamnă să
desacralizezi imaginea Divinului din ființa ta.
9
Nu te preocupa de defectele pe care le ai. Reamintește-ți din
contră de bunele tale acțiuni și de binele care există în întreaga lume.
Convinge-te de perfecținea ce există în tine. Aceasta te va incita să-ți
reamintești de natura ta eternă de copil al Divinului.
10
O cameră poate rămâne în întuneric timp de mii de ani dar
atunci când aducem lumină întunericul dispare. La fel se întămplă și cu
păcatul. Nu poți să elimini păcatul din mintea unei ființe, la fel cum nu poți
să elimini întunericul dintr-o cameră cu ajutorul unui băț. Și concentrându-vă
asupra iluziei nu faci decât să amplifici forță sa asupra minții tale.
Cu ajutorul meditației profundă și devoțiunii, întunericul va
dispare, ca și cum niciodată nu ar fi existat.
11
"Suntem cu toții niște păcătoși." Adeseori mă întreb
dacă nu este o mândrie pentru cei care afirma aceasta.
Există o distincție între creștinism și ceea ce numesc eu
bigotism.
Creștinismul este învățătura autentică a lui Isus. Bigotismul
este ceea ce a rezultat din învățăturile lui Isus după ce au fost interpretate
de așa-ziși creștini. Isus Christos a fost crucificat o dată, dar învățăturile
sale au fost crucificate de milioane de ori de diferite ființe, care se
consideră buni creștini.
De ce să te consideri un păcătos? Din când în când poți să
gândești acest lucru, ca o dovadă de umilință, cu condiția ca întreaga ta
atenție să fie focalizată asupra măreției lui Dumnezeu și nu asupra micimii
tale în comparație cu El. De ce să ne focalizăm atenția numai asupra
limitărilor noastre.
Dacă dorești să găsești un obiect de valoare îngropat în
pământ, nu trebuie să te gândești la acel obiect în momentul în care sapi? Dacă
îți vei concentra mintea numai asupra pământului, vei putea să pierzi din
vedere obiectul pe care îl cauți și în final să abandonezi întreaga căutare.
12
Nu contabilizați niciodată greșelile voastre. Urmăriți să
vedeți dacă dragostea voastră pentru Dumnezeu este profund sinceră, pentru că
pe Dumnezeu nu-l deranjează imperfecțiunea voastră, greșelile voastre; pe Dumnezeu
îl deranjează indiferența.
13
Dacă acoperim un obiect aurit cu un voal negru, vom spune că
este negru? Bineînțeles că nu. Vom știi întotdeauna că în spatele acelui voal
obiectul este aurit.
Tot așa, atunci când vom îndepărta vălurile ignoranței care
acoperă Spiritul, vom descoperi frumusețea neschimbătoare a naturii noastre
divine.
14
O dată am asistat la o slujbă celebrată de o femeie
evanghelistă foarte cunoscută. În mijlocul slujbei ea a început să spună:
"Sunteți cu toții niște păcătoși. Îngenunchiați!" M-am uitat în jurul
meu; în acea adunare eram singurul care am rămas în picioare. Nu puteam accepta
ca ea să afirme că sunt un păcătos.
15
Dăruiește-i lui Dumnezeu tot ceea ce faci, tot ceea ce gândești,
și bun și rău. Spunând aceasta nu mă refer ca tu să faci în mod deliberat
lucruri rele. Dar când le faci din inconștiență, pentru că încă anumite
obiceiuri sunt prea puternice, spune-i minții tale că Dumnezeu este cel care
acționează prin tine.
El este cel care visează propria ta existență. Te-ai lăsat
hipnotizat de gândul slăbiciunii tale. Dacă îl vei face pe Dumnezeu responsabil
de ea aceasta te va ajuta să elimini aceste gânduri și forța pe care o au ele
asupra ființei tale. Vei descoperi atunci că este mult mai ușor să recunoști în
tine însuți imaginea perfectă a lui Dumnezeu.
16
Nu-ți fie niciodată teamă de Dumnezeu. Spune-i toate lucrurile
pe care le-ai făcut greșit. Reamintește-I că ești copilul Lui.
Aceasta te va ajuta mult mai mult decât să te lamentezi
spunând:"Dumnezeu, sunt un păcătos, sunt un păcătos." Ești creat după
imaginea Sa. Roagă-te asfel:"Dumnezeu, am greșit. Dacă vrei să mă
pedepsești, fă-o, dar atunci când voi ajunge să te cunosc nu voi mai fi tentat."
Vorbește-i simplu. Nu noi am cerut să fim creați; nu noi am cerut să cunoaștem
tentația.
Un înțelept din India obișnuia să se roage astfel:
"Dumnezeule, nu eu am dorit ca Tu să mă creezi, dar odată ce Tu ai făcut
aceasta, acum este de datoria Ta să mă ajuți să mă eliberez." Vorbește-i
cu multă dragoste. Atunci, indiferent de greșelile tale, El te va ajuta să-ți
elimini imperfecțiunile și te va conduce înapoi în Casa Divină, unde de fapt
este locul tău.
17
Simplul fapt de a gândi că nu suntem liberi este suficient
pentru a ne împiedica să conștientizăm că în esență suntem de-a pururi liberi.
Dacă nu putem să eliminăm această idee nu vom reuși niciodată să intrăm în
samadhi. Samadhi nu este ceva ce trebuie să obținem; este ceva ce deja avem.
Întru eternitate existăm în comuniune cu Dumnezeu și doar pentru o scurtă
perioadă de timp suntem răpiți de iluzie, după care suntem din nou liber în El.
"Maestre", l-a întrebat într-o zi un discipol pe
Yogananda.
"Dacă eu aș pretinde că sunt liber aceasta nu ar fi
suficient ca să devin liber nu-i așa?" "Ba da", și Maestru a
adăugat cu un surâs,"dar tu ți-ai răspuns singur la întrebare. Tu ai spus
aceasta nu ar fi suficient ca să mă facă să fiu liber."
18
Deși era o persoană plină de
compasiune pentru toate ființele, Paramahansa Yogananda era foarte ferm,
chiar sever în ceea ce privește problema păcatului, atunci când circumstanțele
o cereau.
O tânără femeie din Chicago s-a îmbolnăvit de sifilis* de la
iubitul ei. Pentru a se răzbuna pe el și pe toți bărbații, ea s-a gândit să-i
infecteze pe toți cei cu care va face cunoștință.
Obținând o întrevedere cu Maestru, ea i-a surâs într-un mod
provocator și i-a spus:"Sunteți o persoană foarte simpatică."
"Păcat și boală!" i-a spus Maestru tăios. Femeia a bufnit în plâns
după care și-a confesat întreaga ei poveste.
După ce i-a promis să nu mai greșească ,Maestru a ajutat-o să
se vindece și-a trimis-o acasă.
19
"Îmi pare rău pentru cei care sunt bolnavi," a spus
Maestru.
"De ce să nu am aceiași stare de compasiune și pentru cei
care sunt în păcat; ei sunt bolnavi spiritual."
20
Ignoranța spirituală
este cel mai mare păcat. Ea face ca toate celălalte păcate să devină posibile.
21
Într-o zi o femeie a
venit la mine și a început să
strige:"Trebuie să te salvezi prin sânge." "Dă-mi câțiva
mililitri de sânge", i-am spus eu.
Ea a fost uluită de răspunsul meu. Ce știu ființele fanatice
despre adevărurile spirituale. Ele folosesc minunate cuvinte doar ca sloganuri
și vorbesc despre sângele lui Isus, continuând însă să trăiască în păcat. Si
ele își imaginează că dacă îi acuză pe cei din jurul lor că sunt niște păcătoși
vor reuși să transceandă păcatul.
Dacă doresc cu adevărat ca Isus Christos să-i salveze trebuie
să aspire să intre în comuniune cu el descoperind tăcerea interioară. Trebuie
să învețe să-L "primească" precum spune Biblia în sufletele lor.
Numai atunci vor fi capabili să devină Fiii lui Dumnezeu.*
22
Am asistat într-o zi la predica unui "mare" preot și
nu o să uit niciodată modul teatral în care articula cuvintele, "cu
suflet", și felul în care cerea auditoriului să accepte "Puuuuurul
Duh Sfânt". Aceste cuvinte erau pronunțate cu o absurdă emfază dramatică.
Astfel de persoane nu sunt inspirate de Duhul Sfânt, ci de un
nesfânt teatralism.
23
"Este
bine să ne confesăm?", l-a întrebat într-o zi pe Yogananda un creștin
ortodox.
"Aceasta ne ajută în măsura în care ne recunoaștem
propriile greșeli. Însă, doar sinceritatea față de noi înșine nu este
suficientă pentru a îndepărta consecințele greșelilor noastre. Dar dacă simți
cu adevărat nevoia să te confesezi, confesează-te unui bărbat sau unei femei
înțelepte. Numai o astfel de persoană
poate să te ajute. Altfel, poți să primești un sfat greșit.
La fel cum Isus spunea:"Dacă un orb conduce un alt orb
amândoi vor cădea în groapă."* A te confesa unui sfânt este minunat. Dar
nu te confesa unei persoane care nu este trezită spiritual. Cu Dumnezeu fii
întotdeauna sincer și deschis. De El nu trebuie să ascunzi nimic."
"Dar nu sunt preoții abilitați să ne ierte greșelile?" a continuat
vizitatorul creștin.
"A absolvi de greșeli pe altcineva înseamnă a-l scuti de
consecințele păcatelor* sale.
Întreabă-te dacă ei sunt cu adevărat capabili să-ți ierte
păcatele, de exemplu păcatul de a mânca prea mult. Pot să te ajute ca aceasta
să nu-ți mai dea dureri de stomac?"
24
Nu trebuie să te preocupi de păcatele tale. Trebuie să-ți
focalizezi întreaga ființă pntru a-L chema pe Dumnezeu spre tine cu toată
dragostea. Nu ascunde nimic de El. El îți cunoaște oricum toate greșelile, chiar
mai bine decât le cunoști tu. Fii total deschis față de El.
S-ar putea să ți se pară mai ușor să te rogi la Dumnezeu
privindu-L sub aspectul de Mamă Divină, pentru că acest aspect împlică o
iertare absolută.
Roagă-te astfel:"Divină Mamă, bun sau rău, sunt copilul
tău.
Tu trebuie să mă eliberezi." Chiar și femeile mame își
iubesc copiii obraznici la fel de mult ca pe cei buni și ascultători. Uneori îi
iubesc chiar mai mult pentru că nevoia lor de dragoste este mult mai mare.
Nu-ți fie teamă de Mama ta Divină. Cheam-o astfel din întreaga
inimă:"O Mamă Divină, primește-mă în brațele tale și nu mă abandona în
întunericul ignoranței!"*
25
Dumnezeu te iubește la fel de mult ca pe Isus, Krishna sau
alți mari sfinți și maeștrii spirituali. Tu ești o picătură din Marele Ocean al
Spiritului, iar oceanul este format în mod egal din toate picăturile sale.
Și tu ești o parte din Dumnezeu. Acest statut ți-a fost
conferit de Dumnezeu însuși. Tu aparții Lui.
26
Fii în permanență
conștient de ideea perfecțiunii tale în Dumnezeu. Aurul rămâne aur chiar dacă
este îngropat în pământ de-a lungul anilor.
27
Dumnezeu dorește să ne
elibereze din teribila tornadă a vieții. Este unica sa dorință în ceea ce ne
privește. Pentru că El ne iubește pe toți și nu dorește ca noi să suferim. El
este "personal" interesat de eliberarea noastră, fiind plin de
compasiune.
28
Un bărbat urma să moară
în curând de diabet. Doctorii nu-i mai dăduseră decât trei luni de viață. El
și-a spus:"Dacă nu mi-au mai rămas decât trei luni de viață îmi voi
petrece aceste trei luni în căutarea lui Dumnezeu." Din clipa aceea, a
început să mediteze zilnic din ce în ce mai mult și din ce în ce mai serios. Se
ruga în tot acest timp astfel:"Dumnezeu, intră te rog în acest templu
distrus." La capătul celor trei luni mai trăia încă. A trecut un an și el
a continuat să se roage cu intensitate. Ajunsese să mediteze 18 ore pe zi.
Într-o zi, când trecuseră deja trei ani, o mare lumină i-a
umplut întreaga ființă. A fost copleșit de o stare de extaz.
Revenind din această stare divină, a realizat că s-a vindecat complet.
"Doamne", a spus el "dar eu nu te-am rugat să mă vindeci. Tot ce te-am rugat a fost ca tu să vii în ființa mea." Atunci a auzit vocea lui Dumnezeu răspunzându-i:"Acolo unde strălucește lumina mea tenebrele nu mai pot exista." După aceea, acest om sfânt a scris cu degetele sale pe nisip:"în această zi, Dumnezeu mi-a vizitat templul distrus și l-a reconstituit."