CAPITOLUL 8
1
Un vizitator la întrebat într-o zi pe Yogananda:" în
Biblie stă scris că cei răi vor fi pedepsiți și cei buni recompensați.
Dumneavoastră credeți în această învățătură?" Paramahansa
Yogananda i-a răspuns:" Bineînțeles. Dacă acceptăm principiul cauzei și a
efectului în natură, la fel cum acceptăm legea acțiunii și a reacțiunii în
fizică, cum să nu credem că această lege naturală include și acțiunile ființei
umane. Nu facem și noi, oamenii, parte din această ordine a naturii? Aceasta
este legea karmei. Cine seamănă vânt culege furtună!* Dacă vei semăna răul,
răul îl vei culege, sub forma suferinței. Dacă vei semăna binele, vei culege
binele sub forma bucuriei interioare.
Vizitatorul a continuat să-l întrebe:"Cât de specifică
este această lege? în fizică legea menționează că pentru orice acțiune există o
reacțiune egală și de semn contrar. În natură, efectele sunt foarte specifice
și doar în mod vag legate de cauzele
lor.
Totuși, când este vorba despre comportamentul uman, am fost
învățați să considerăm recompensa sau pedeapsa pentru comportamentul nostru în
termeni generali. Ni s-a spus că dacă suntem buni vom merge în paradis, dacă nu
în infern. Dar oamenii nu cred cu adevărat că vor recolta rezultatele specifice
ale acțiunilor lor." Yogananda a explicat în continuare:"Legea Karmei
este foarte exactă. După raționamentul obișnuit, uman, ființele bine orientate
se vor bucura pentru eternitate în paradis, pe când ființele rău orientate vor
suferi, tot pentru eternitate, în iad. Nu există suferință eternă. Cum ar putea acțiunile noastre, realizate în ani
tereștri, să merite o pedeapsă eternă? Poate o cauză finită să producă un efect
etern? Pentru a înțelege legea karmei trebuie să înțelegem că formele-gândn
sunt niște sfere de energie. Universul, la o ultimă analiză, nu este compus din
materie ci din conștință. Materia este subordonată mai mult decât ne-am putea
imagina puterii gândului.
De fapt, forța voinței comandă energia care la rândul său
acționează asupra materiei. Materia este energie condensată. Cu cât voința este
mai puternică cu atât sunt mai intense energiile declanșate și impactul obținut
asupra lumii fizice. O voință puternică, mai ales dacă este în armonie cu
Conștiința Cosmică, poate produce miracole. Poate vindeca boli incurabile și
poate face mult bine oamenilor. Ea poate garanta succesul în toate acțiunile.
Chiar și anotimpurile se supun omului cu o voință puternică și
cu o credință profundă.
Chiar și ființe care nu au atins un nivel înalt de evoluție
spirituală își modelează într-un mod inconștient destinul în concordanță cu
modul în care își folosesc forța voinței. Pentru că nici o acțiune din Univers
nu este un eveniment izolat.
Întotdeauna, orice acțiune determină o reacțiune în Univers
care corespunde tipului de energie și forței cu care a fost emisă.
Orice acțiune are la origine voința care dirijează energia
către un scop anume. Definiția puterii voinței este în consecință următoarea:
dorință ce canalizează energia către un anumit scop.
Energia emisă, la fel ca și în electricitatea, generează un
câmp care atrage consecințele specifice acțiunii.
Forța ce determină ca acțiunii umane să îi corespundă o
anumită reacțiune cosmică este ego-ul. Identificarea cu ego-ul face ca
acțiunile ființei să aibe anumite consecințe specifice. Astfel, fiecare acțiune
a noastră, indiferent dacă este în plan fizic sau în plan mental (manifestă sau
intențională), mai devreme sau mai târziu va chema un anumit efect. Efectele
acțiunilor noastre, bune sau rele, nu apar în mod necesar abia în existențele
viitoare.
Arareori considerăm acțiunile noastre ca fiind negative. In
tot ceea ce facem avem tot timpul impresia că suntem bine intenționați. Dar
daca acțiunile noastre creează disarmonie vreunei alte ființe, putem fi siguri
că aceste efecte le vom suporta și noi la rândul nostru sub forma unor
dezechilibre. Fiecare gând antrrenează un gând corespondent ca răspuns.
Suferințele umane nu sunt o pedeapsă, un semn al mâniei lui Dumnezeu. Mai
degrabă sunt un semn al nerespectării legilor divine de către om. Legea karmei
este infailibilă și inexorabilă în acțiunea sa.
2
Un discipol îl întreabă pe Yogananda: "Maestre, karma
este doar individuală sau se poate vorbi și despre o karmă colectivă, a unui
grup de oameni?" "Karma este acțiune, indiferent dacă aceasta este
fizică sau mentală, individuală sau colectivă." "Dar în ce măsură
este influențat un individ de o asemenea karmă colectivă?" "Acesta depinde
esențialmente de configurația karmei sale individuale"- i-a răspuns
maestrul."Uneori însă, în cazul unor accidente sau calamități(prăbușirea
unui avion sau un cutremur), karma colectivă prevalează în fața celei
individuale.
Karma unei națiuni depinde de gradul în care acel popor, ca un
întreg, a acționat în armonie cu legea divină. Adeseori am auzit că S.U.A. nu
poate fi cotropită datorită faptului că are o karmă bună, în ciuda unor mici
greșeli pe cere le-a făcut în trecut.
Animalele produc și ele karmă, dar ele sunt mai mult
influențate de karmă colectivă decât de cea individuală."
3
"Vei suporta întotdeauna o karmă negativă dacă omori pe
cineva?" "în majoritatea cazurilor da, dar există și excepții.Depinde
de intențiile din spatele acestui act. Un soldat care își omoară dușmani fiind
conștient că apără o cauză justă, de exemplu își apără țara, nu va suporta o
karmă negativă; ba chiar pot exista situații în care un asemenea act generează
karma pozitivă.
Discipolul a continuat să întrebe: "Ce am putea spune
despre soldații americani din Koreea. Ce fel de karmă își generează ei?"
"A lupta pentru această cauză este un lucru drept. Răul trebuie să fie
învins dacă dorim ca lumea întreagă să ajungă liberă de orice fel de
dominație(economică, politică etc)."
4
Un ascultător l-a întreabat pe Paramhamsa Yogananda: "în
Autobiografia unui yoghin l-ați citat pe Sri Yukteswar care spunea că este un
păcat să omori orice ființă vie (și aici intră nu-i așa, și gândacii, țânțarii
etc.)* - ce părere aveți dumneavoastră?" Maestrul a răspuns: "Este
mai bine să omori creaturi răufăcătoare decât să lași să fie primejduită viața
vreunei ființe umane. Aparent, acest gen de viețuitoare este inofensiv, dar s-a
constatat că în țările în care ele se pot înmulții în voie rata mortalității
este foarte mare, datorită maladiilor pe care aceste insecte le propagă -
maladii care apar cu o frecvență mult mai mică în țările care i-au măsuri de
dezinsectizare.
De altfel, aceste insecte sunt instrumentul răului și răul
trebuie să fie ținut sub control,"
5
"Câte feluri diferite de karmă există?" - întreabă un discipol care se gândea la diversitatea sentințelor judecătorești." "Tu confunzi karma cu pedeapsa" - i-a răspuns maestrul.
"Totuși, trebuie să nu uităm că o acțiune poate fi bună,
rea sau neutră - neutralitate care ajută uneori la tranziția dintre bine și
rău. După scripturi, însuși Universul este rezultatul împletirii a trei
calități, sau guna: armonia, acțiunea și răul.
Prima calitate, sattva guna, elevează conștiința ființei
conducând-o către Dumnezeu. Calitatea acțiunii, sau raja guna, determină
ființa să acționeze prin intermediul ego-ului ei, dar nu neapărat într-un sens
negativ. Ultima calitate, numită tamas guna, este negativă datorită faptului
că ea este cea care întunecă înțelegerea umană. Majoritatea oamenilor sunt
materialiști, ei acționând numai pentru câștiguri personale. Unii chiar
acționează pentru a face rău, cu bunăștiință. Consecințele acțiunilor sunt la
fel de numeroase ca și acțiunile însele. Biblia spune: De va vărsa cineva
sânge omenesc, sângele aceluia de Bunul Domn se va vărsa!*
Acesta nu este un comandament, ci o explicare a legilor
divine.
Isus a spus unui om pe care l-a vindecat: De acum în colo să
nu mai păcătuiești pentru ca să nu ți se întâmple ceva și mai rău.* Relația
cauză-efect este clară. Boala acelui om se datora păcatelor sale.
Pe de altă parte, să ne gândim la o persoană care are succes
fără să depună nici un fel de efort. Acțiunile lui sunt pline de armonie. De
unde îi vine atâta noroc? Este foarte simplu. Karma cea bună este cea care se
manifestă, iar cauzele care au generat-o sunt invizibile pentru cel
ignorant." "Dar sunt atâtea cazuri în care criminali înrăiți au murit
foarte liniștiți, în paturile lor. Și sunt foart mulți oameni care trăiesc în
lux fără să facă nimic pentru a merita acest lucru." "E
adevărat", i-a răspuns Yogananda. "Acesta este motivul pentru care nu
putem disocia legea karmei de cea a reîncarnării.
Ele se completează reciproc. O singură viață nu este
suficientă pentru a încheia nenumăratele datorii generate într-un sejur
terestru."
6
"Mie mi se pare nedrept" - se lamenta un
discipol-"că suntem amendați pentru fapte pe care le-am realizat și despre
care nu știam la momentul acela că sunt negative." "Ignoranța noastră
nu schimbă această lege cosmică. Dacă cineva conduce distrat mașina și o
izbește de un copac, rănile pe care le va căpăta nu vor fi mai puțin dureroase
doar pentru faptul că el a fost neatent. Trebuie să înveți să-ți armonizezi acțiunile
cu Voința Creatorului.
Sri Yukteswar mi-a spus într-o zi: Cosmosul ar fi un adevărat
haos dacă nu ar exista legile divine.*
7
Într-o zi, Maestrul a fost întrebat: "Tot ceea ce ne spui tu nouă este deosebit de complex. Dacă ne gândim că Universul este infinit, imediat remarcăm că și numărul legilor divine trebuie să fie la fel. Mă înșel oare?" "Nu este atât de complicat precum pare. În Bhagavad Gita se spune că forțele răului sunt nenumărate; în schimb, cele ale binelui sunt doar câteva. Isus Christos descrie și el calea pierzaniei ca fiind un drum larg, în comparație cu strâmta poartă care duce la Viața Veșnică.* Căile care înlănțuiesc ființa sunt foarte întortochiate; calea ce duce către Dumnezeu este simplă și directă. Pentru a ajunge pe această cale trebuiesc respectate câteva reguli simple, iar cea mai importantă este urmatoarea: iubește-l pe Dumnezeu!" "Iertate-ți sunt păcatele" a spus Isus "pentru că mult ai iubit."*