CAPITOLUL 12
NECESITATEA SISTEMULUI YOGA
1
Un vizitator l-a întrebat pe Yogananda: "Ce este
YOGA?" Paramahansa Yogananda i-a răspuns: " Yoga înseamnă
uniune".
Etimologic, acest cuvânt este asemănător cuvântului englezesc
"yoke", care înseamnă "jug". Yoga înseamnă uniunea ființei
cu Dumnezeu sau transcenderea EU-ului limitat, efemer și cufundarea în Sinele
Suprem Divin, Spiritul Infinit.
Majoritatea occidentalilor și de asemenea mulți indieni
confundă Yoga cu Hatha Yoga- ramură din Yoga care se bazează pe armonizarea
polară yin-yang; ha-tha) a ființei prin practicarea anumitor posturi corporale,
denumite în limba sanscrită ASANA.
Hatha-Yoga este o diciplină spirituală. N-am nici cea mai mică
intenție de a devaloriza posturile Yoga. De alfel, corpul face parte din natura
umană și trebuie întreținut, dacă dorim ca el să nu devină, la un moment dat,
un obstacol în calea forțelor noastre spirituale.
Uneori, aspiranții care urmăresc să îl găsească pe Dumnezeu
acordă prea puțină importanță posturilor Yoga. Totuși, pentru a atinge
Eliberarea Supremă nu este obligatoriu ca ființa să practice asane. Hatha Yoga
este ramura din Raja Yoga ce se ocupă de corpul fizic, Raja Yoga fiind unul
dintre sistemele științei Yoga.
Raja Yoga este un ansamblu de practici spirituale care ajută
conștiința umană să se racordeze la Conștiința Divină. Yoga este o știintă, în
sensul că ea oferă metode practice de control asupra corpului și asupra
spiritului, necesare pentru a atinge starea de meditație profundă. Este o artă,
datorită faptului că vom obține rezultate mediocre dacă nu o vom practica cu
intuiție și sensibilitate.
Yoga nu este un sistem de credințe. Ea ține cont de
influențele reciproce ale corpului și ale minții, urmărind să le armonizeze. De
fapt, adeseori mintea nu este capabilă să se concentreze datorită tensiunilor
sau bolilor înmagazinate în corp, stopându-se astfel evoluția ființei. Datorită
faptului că mintea este disipată sau paralizată de emoții negative energia
ființei este mult diminuată.
În principal, Yoga acționează asupra energiei corpului prin
intermediul tehnicilor numite PRANAYAMA (controlul energiei; PRANA înseamnă și
suflu). Yoga ne învață cum, prin intermediul controlului respirației, să ne
liniștim mintea și să atingem un înalt grad de conștiință.
Cele mai avansate nivele ale sistemului Yoga conduc ființa
dincolo de tehnici și îi arată yoghinului sau practicantului Yoga cum să-și
direcționeze concentrarea în așa fel încât nu numai să-și armonizeze ființa cu
Conștiința Divină, ci să se și cufunde în această Conștiință Infinită cu toată
ființa sa.
Yoga este o știință foarte veche, având o vechime de mii de
ani. Învățăturile sale esența grandorii legendare a Indiei.
Adevărurile care sunt revelate de acest sistem nu aparțin
numai Indiei sau numai celor care practică consecvent tehnicile Yoga.
Numeroși sfinți ai altor religii, incluzând sfinții creștini,
au descoperit în practica lor spirituală diverse practici care sunt chiar
similare tehnicilor Yoga. Un mare număr dintre ei sunt, ceea ce numesc
indienii, niște "mari yoghini". Ei și-au elevat conștiința de la
starea de atașament față de corp la starea de identificare a ființei cu Sinele
Suprem. Ei au descoperit, prin intermediul devoțiunii, secretul canalizării
sentimentelor inimii către Spirit, în loc să le lase să se manifeste ca emoții
haotice.
Au realizat că poarta viziunii spirituale este situată între
sprîncene - centru energetic prin intermediul căruia spiritul se cufundă în
Conștiința Cristică. Ei au descoperit secretul opririi respirației și maniera
în care, în această stare, sufletul poate să se înalțe către culmile
spiritului. Ei au descoperit starea pe care unii ocultiști o numesc
"mariajul mistic", în care Spiritul Etern al ființei se cufundă în Dumnezeu
și devine una cu El.
Yoga completează textele biblice, învățând ființa cum să-L
iubească pe Dumnezeu cu inima,cu mintea, cu sufletul, cu toată forța sa.
Energia ființei obișnuite este blocată pe nivelele sale inferioare. Lipsa de
disponibilitate a acestei energii împiedică pe cel credincios să-L iubească pe
Dumnezeu cu toată puterea sa, cu toate cele trei aspecte ale naturii sale:
inima, mintea și sufletul. Adevărata comuniune interioară este posibilă doar în
momentul în care ființa a reușit să-și deblocheze energia corpului și s-o
sublimeze, prin intermediul meditației profunde.
2
Cu ajutorul unei lentile puternice putem concentra razele soarelui pentru a da foc la o grămadă de paie. La fel, prin intermediul metodelor și tehnicilor sale, Yoga permite concentrarea minții în scopul îndepărtării îndoielii și incertitudinii pentru a permite luminii adevărului interior să se manifeste.
3
O adeptă a unui alt sistem spiritual a obiectat în privința
practicilor Yoga, spunând că acestea o distrag de la practica sa devoțională.
"Eu doresc să fiu doar îndrăgostită de Dumnezeu", a spus ea. "A
utiliza tehnici ca să-L descopăr îmi repugnă, mi se pare foarte mecanic".
"Este minunat să fii îndrăgostit de Dumnezeu" - a
aprobat maestrul - "dar este o greșeală să crezi că practica Yoga
autentică implică mecanicism. Pe calea spirituală o superemotivitate este un
obstacol. Dacă nu vei înceta să mai sufli în lumânare, cum îi vi permite să
ardă? La fel, dacă nu vei urmări să-ți ordonezi sentimentele, vei ajunge
intoxicat emoțional și atunci cum vei putea să experimentezi starea mult mai
profundă de "intoxicare" cu beatitudine divină? Dumnezeu nu vine
niciodată dacă-L chemăm într-o stare de dezordine interioară, de haos mental.
Esența Sa adevărată este liniștea, tăcerea; El vorbește sufletului în tăcere.
Cu aceasta nu vreau să spun că este rău să plângi după Dumnezeu, să verși
lacrimi de dragoste pentru El, dar adeseori, un sentiment intens, exprimat prea
arzător, se epuizează repede.
După ce ai cântat pentru Cel prea iubit și ai plâns, rugându-L
să vină, este important să-ți controlezi sentimentele și să le sublimezi,
pentru a atinge liniștea comuniunii interioare profunde.
Sentimentele exprimate în momentul în care inima este agitată
sunt asemănătoare unei furtuni într-un degetar.
Dacă vei ține mugurul devoțiunii prea strâns, el nu-și va
putea deschide petalele pentru a primi razele de soare ale iubirii divine. Doar
atunci când îți vei calma sentimentele inimii vei putea primi îmbrățișarea
Infinitului.
Reflectează un moment: după ce strigi o persoană nu este
normal să taci și să aștepți un răspuns? După ce te-ai rugat și ai cântat
numele lui Dumnezeu, de ce să nu aștepți, în tăcere, răspunsul Său, în inima
ta? Meditația corespunde exact acestei faze de ascultare. Pentru aceasta este
necesar să devii receptiv interior la răspunsul Său tăcut.
Esența sistemului Yoga este tăcerea și receptivitatea, pe care
practica unui anumit numar de tehnici o induce minții; astfel că este bine să
fii îndrăgostit de Dumnezeu, dar, din ce în ce mai mult fii atent la iubirea pe
care El ți-o dăruie. Nu te intoxica cu propriile tale sentimente, ci cu extazul
pe care-l percepi în urma comuniunii cu El."
4
A-ți etala iubirea pentru Dumnezeu înseamnă a desacraliza cea
mai sublimă dintre relații. Iubirea ta față de Divin trebuie canalizată
interior. Acesta este motivul pentru care practica yoga este atât de
importantă. Ea permite ființei să-și orienteze sentimentele către interiorul
său pentru a atinge comuniunea cu Dumnezeu.
În India a trăit o sfântă foarte cunoscută numită Mira; era o
bhakta, o ființă ce urma calea devoțiunii. Ea își petrecea timpul cântând slava
lui Dumnezeu. Soțul ei era foarte înțelept, dar ea nu-și dădea seama de acest
lucru pentru că el nu vorbea niciodată de Dumnezeu. Astfel, Mira se ruga în
permanență pentru salvarea bărbatului său. Într-o noapte, în timp ce erau în
pat, ea l-a auzit plângând după Dumnezeu: "Preaiubitul meu, când vei veni
să mă eliberezi de dorul meu de tine". Dimineață, Mira, foarte fericită,
i-a spus: "Acum știu!".
"Nu spune nimic!"- a implorat-o el.
"Nu mă mai poți păcăli de acum înainte. Știu cât de mult
îl iubești pe Dumnezeu." "îmi pare tare rău că ai spus aceasta. Acum
trebuie să te părăsesc. Cu mulți ani înainte i-am făcut o promisiune lui
Dumnezeu: dacă cineva află dragostea mea ascunsă pentru Tine voi părăsi
această lume.
Astfel că, așezându-se în postura lotusului, înțeleptul își
respectă promisiunea făcută.
5
Un student l-a întrebat pe Yogananda: "De ce este
necesară concentrarea în Yoga?" "Concentrarea este cheia succesului
în oricare acțiune a noastră. Chiar și un om de afaceri trebuie să se
concentreze pentru a reuși ceea ce și-a propus.Dacă vorbești cu cineva și el
este în permanență agitat, nu vei avea impresia că nu te ascultă? După o
perioadă de timp îți vei pierde interesul de a discuta cu el.
Nu aștepta să primești răspunsul lui Dumnezeu până când nu vei
învăța să fii liniștit, să-ți controlezi mintea și să-ți canalizezi atenția
pentru a percepe prezența Sa.
6
Un nou venit în ashram, l-a întrebat pe Paramahamsa Yogananda: "De ce este necesar să realizăm un număr de tehnici pentru a ne dezvolta concentrarea? Nu este suficient ca o persoană să fie inundată de inspirație în momentul în care se roagă?" "Un violonist poate fi inspirat - i-a răspuns Yogananda -dar dacă el nu învață numeroase tehnici exersând ore în șir în fața pianului, el nu va fi decât un amator inspirat și atâta tot. La fel, tehnicile Yoga, în același mod, sunt indispensabile pentru a atinge starea de liniște interioară."
7
"Maestre- se lamenta într-o zi un discipol - îmi este
atât de greu să mă concentrez! Eu sunt adeptul practicilor și tehnicilor Yoga,
dar, deși le exersez, mi se pare că nu mă ajută cu nimic." "O
practică mecanică nu este suficientă"- i-a răspuns Maestrul. "Trebuie
în mod egal să fii sincer față de ceea ce faci.
Trebuie să-ți aprofundezi devoțiunea. Observați oamenii la
cinema.
Nu devin ei cu adevărat niște yoghini? Observați cum ei rămân
liniștiți, nemișcați în momentele de suspans și cât sunt de atenți în timp ce
se derulează filmul. Toată această absorbție are loc datorită faptului că
interesul lor este trezit la maxim. La fel trebuie să se întâmple când
meditați. Astfel, dacă dorința de a-l întâlni pe Dumnezeu apare pe un fond de
liniște interioară, va fi foarte ușor să păstrezi mai mult timp o poziție fermă
și să atingi o stare de meditație profundă.
8
Adeseori, Yogananda spunea: "Aveți multă răbdare în
practica voastră yoghină. O plantă nu crește imediat ce ați sădit sămânța.
Grăbiți-vă încet. Uneori este necesară o lungă perioadă de
timp pentru a obține rezultatele dorite; puteți fi siguri însă că transformarea
rapidă a ființei voastre este intim legată de o practică asiduă și consecventă.
9
"Ce se întâmplă cu cei care încearcă să-l cunoască pe Dumnezeu fără ajutorul tehnicilor yoga?" "Unii dintre ei reușesc"- i-a răspuns Maestrul; "dar numai dacă vin în această existență cu un bogat bagaj spiritual, pentru care au muncit foarte mult în viețile anterioare. Marea majoritate însă sfârșește prin a se descuraja, în ciuda marelui entuziasm cu care au pornit pe cale. Ajung să se întrebe: Unde este Dumnezeul pe care îl invoc de atâția ani?. Ei obțin o anumită pace interioară, dar pe măsură ce trece timpul rugăciunile lor devin din ce în ce mai mecanice, din ce în ce mai lipsite de inspirație și profunzime. De-a lungul timpului, marii sfinți și marii oameni de spirit au fost mai numeroși în Orient decât în Occident."