CAPITOLUL 12

 

NECESITATEA SISTEMULUI YOGA

 

1

 

       Un vizitator l-a întrebat pe Yogananda: "Ce este YOGA?" Paramahansa Yogananda i-a răspuns: " Yoga înseamnă uniune".

       Etimologic, acest cuvânt este asemănător cuvântului englezesc "yoke", care înseamnă "jug". Yoga înseamnă uniunea ființei cu Dumnezeu sau transcenderea EU-ului limitat, efemer și cufundarea în Sinele Suprem Divin, Spiritul Infinit.

       Majoritatea occidentalilor și de asemenea mulți indieni confundă Yoga cu Hatha Yoga- ramură din Yoga care se bazează pe armonizarea polară yin-yang; ha-tha) a ființei prin practicarea anumitor posturi corporale, denumite în limba sanscrită ASANA.

       Hatha-Yoga este o diciplină spirituală. N-am nici cea mai mică intenție de a devaloriza posturile Yoga. De alfel, corpul face parte din natura umană și trebuie întreținut, dacă dorim ca el să nu devină, la un moment dat, un obstacol în calea forțelor noastre spirituale.

       Uneori, aspiranții care urmăresc să îl găsească pe Dumnezeu acordă prea puțină importanță posturilor Yoga. Totuși, pentru a atinge Eliberarea Supremă nu este obligatoriu ca ființa să practice asane. Hatha Yoga este ramura din Raja Yoga ce se ocupă de corpul fizic, Raja Yoga fiind unul dintre sistemele științei Yoga.

       Raja Yoga este un ansamblu de practici spirituale care ajută conștiința umană să se racordeze la Conștiința Divină. Yoga este o știintă, în sensul că ea oferă metode practice de control asupra corpului și asupra spiritului, necesare pentru a atinge starea de meditație profundă. Este o artă, datorită faptului că vom obține rezultate mediocre dacă nu o vom practica cu intuiție și sensibilitate.

       Yoga nu este un sistem de credințe. Ea ține cont de influențele reciproce ale corpului și ale minții, urmărind să le armonizeze. De fapt, adeseori mintea nu este capabilă să se concentreze datorită tensiunilor sau bolilor înmagazinate în corp, stopându-se astfel evoluția ființei. Datorită faptului că mintea este disipată sau paralizată de emoții negative energia ființei este mult diminuată.

       În principal, Yoga acționează asupra energiei corpului prin intermediul tehnicilor numite PRANAYAMA (controlul energiei; PRANA înseamnă și suflu). Yoga ne învață cum, prin intermediul controlului respirației, să ne liniștim mintea și să atingem un înalt grad de conștiință.

       Cele mai avansate nivele ale sistemului Yoga conduc ființa dincolo de tehnici și îi arată yoghinului sau practicantului Yoga cum să-și direcționeze concentrarea în așa fel încât nu numai să-și armonizeze ființa cu Conștiința Divină, ci să se și cufunde în această Conștiință Infinită cu toată ființa sa.

       Yoga este o știință foarte veche, având o vechime de mii de ani. Învățăturile sale esența grandorii legendare a Indiei.

       Adevărurile care sunt revelate de acest sistem nu aparțin numai Indiei sau numai celor care practică consecvent tehnicile Yoga.

       Numeroși sfinți ai altor religii, incluzând sfinții creștini, au descoperit în practica lor spirituală diverse practici care sunt chiar similare tehnicilor Yoga. Un mare număr dintre ei sunt, ceea ce numesc indienii, niște "mari yoghini". Ei și-au elevat conștiința de la starea de atașament față de corp la starea de identificare a ființei cu Sinele Suprem. Ei au descoperit, prin intermediul devoțiunii, secretul canalizării sentimentelor inimii către Spirit, în loc să le lase să se manifeste ca emoții haotice.

       Au realizat că poarta viziunii spirituale este situată între sprîncene - centru energetic prin intermediul căruia spiritul se cufundă în Conștiința Cristică. Ei au descoperit secretul opririi respirației și maniera în care, în această stare, sufletul poate să se înalțe către culmile spiritului. Ei au descoperit starea pe care unii ocultiști o numesc "mariajul mistic", în care Spiritul Etern al ființei se cufundă în Dumnezeu și devine una cu El.

       Yoga completează textele biblice, învățând ființa cum să-L iubească pe Dumnezeu cu inima,cu mintea, cu sufletul, cu toată forța sa. Energia ființei obișnuite este blocată pe nivelele sale inferioare. Lipsa de disponibilitate a acestei energii împiedică pe cel credincios să-L iubească pe Dumnezeu cu toată puterea sa, cu toate cele trei aspecte ale naturii sale: inima, mintea și sufletul. Adevărata comuniune interioară este posibilă doar în momentul în care ființa a reușit să-și deblocheze energia corpului și s-o sublimeze, prin intermediul meditației profunde.

 

2

       Cu ajutorul unei lentile puternice putem concentra razele soarelui pentru a da foc la o grămadă de paie. La fel, prin intermediul metodelor și tehnicilor sale, Yoga permite concentrarea minții în scopul îndepărtării îndoielii și incertitudinii pentru a permite luminii adevărului interior să se manifeste.

 

3

 

       O adeptă a unui alt sistem spiritual a obiectat în privința practicilor Yoga, spunând că acestea o distrag de la practica sa devoțională. "Eu doresc să fiu doar îndrăgostită de Dumnezeu", a spus ea. "A utiliza tehnici ca să-L descopăr îmi repugnă, mi se pare foarte mecanic".

       "Este minunat să fii îndrăgostit de Dumnezeu" - a aprobat maestrul - "dar este o greșeală să crezi că practica Yoga autentică implică mecanicism. Pe calea spirituală o superemotivitate este un obstacol. Dacă nu vei înceta să mai sufli în lumânare, cum îi vi permite să ardă? La fel, dacă nu vei urmări să-ți ordonezi sentimentele, vei ajunge intoxicat emoțional și atunci cum vei putea să experimentezi starea mult mai profundă de "intoxicare" cu beatitudine divină? Dumnezeu nu vine niciodată dacă-L chemăm într-o stare de dezordine interioară, de haos mental. Esența Sa adevărată este liniștea, tăcerea; El vorbește sufletului în tăcere. Cu aceasta nu vreau să spun că este rău să plângi după Dumnezeu, să verși lacrimi de dragoste pentru El, dar adeseori, un sentiment intens, exprimat prea arzător, se epuizează repede.

       După ce ai cântat pentru Cel prea iubit și ai plâns, rugându-L să vină, este important să-ți controlezi sentimentele și să le sublimezi, pentru a atinge liniștea comuniunii interioare profunde.

       Sentimentele exprimate în momentul în care inima este agitată sunt asemănătoare unei furtuni într-un degetar.

       Dacă vei ține mugurul devoțiunii prea strâns, el nu-și va putea deschide petalele pentru a primi razele de soare ale iubirii divine. Doar atunci când îți vei calma sentimentele inimii vei putea primi îmbrățișarea Infinitului.

       Reflectează un moment: după ce strigi o persoană nu este normal să taci și să aștepți un răspuns? După ce te-ai rugat și ai cântat numele lui Dumnezeu, de ce să nu aștepți, în tăcere, răspunsul Său, în inima ta? Meditația corespunde exact acestei faze de ascultare. Pentru aceasta este necesar să devii receptiv interior la răspunsul Său tăcut.

       Esența sistemului Yoga este tăcerea și receptivitatea, pe care practica unui anumit numar de tehnici o induce minții; astfel că este bine să fii îndrăgostit de Dumnezeu, dar, din ce în ce mai mult fii atent la iubirea pe care El ți-o dăruie. Nu te intoxica cu propriile tale sentimente, ci cu extazul pe care-l percepi în urma comuniunii cu El."

 

4

 

       A-ți etala iubirea pentru Dumnezeu înseamnă a desacraliza cea mai sublimă dintre relații. Iubirea ta față de Divin trebuie canalizată interior. Acesta este motivul pentru care practica yoga este atât de importantă. Ea permite ființei să-și orienteze sentimentele către interiorul său pentru a atinge comuniunea cu Dumnezeu.

       În India a trăit o sfântă foarte cunoscută numită Mira; era o bhakta, o ființă ce urma calea devoțiunii. Ea își petrecea timpul cântând slava lui Dumnezeu. Soțul ei era foarte înțelept, dar ea nu-și dădea seama de acest lucru pentru că el nu vorbea niciodată de Dumnezeu. Astfel, Mira se ruga în permanență pentru salvarea bărbatului său. Într-o noapte, în timp ce erau în pat, ea l-a auzit plângând după Dumnezeu: "Preaiubitul meu, când vei veni să mă eliberezi de dorul meu de tine". Dimineață, Mira, foarte fericită, i-a spus: "Acum știu!".

       "Nu spune nimic!"- a implorat-o el.

       "Nu mă mai poți păcăli de acum înainte. Știu cât de mult îl iubești pe Dumnezeu." "îmi pare tare rău că ai spus aceasta. Acum trebuie să te părăsesc. Cu mulți ani înainte i-am făcut o promisiune lui Dumnezeu: “dacă cineva află dragostea mea ascunsă pentru Tine voi părăsi această lume”.

       Astfel că, așezându-se în postura lotusului, înțeleptul își respectă promisiunea făcută.

 

5

 

       Un student l-a întrebat pe Yogananda: "De ce este necesară concentrarea în Yoga?" "Concentrarea este cheia succesului în oricare acțiune a noastră. Chiar și un om de afaceri trebuie să se concentreze pentru a reuși ceea ce și-a propus.Dacă vorbești cu cineva și el este în permanență agitat, nu vei avea impresia că nu te ascultă? După o perioadă de timp îți vei pierde interesul de a discuta cu el.

       Nu aștepta să primești răspunsul lui Dumnezeu până când nu vei învăța să fii liniștit, să-ți controlezi mintea și să-ți canalizezi atenția pentru a percepe prezența Sa.

 

6

 

       Un nou venit în ashram, l-a întrebat pe Paramahamsa Yogananda: "De ce este necesar să realizăm un număr de tehnici pentru a ne dezvolta concentrarea? Nu este suficient ca o persoană să fie inundată de inspirație în momentul în care se roagă?" "Un violonist poate fi inspirat - i-a răspuns Yogananda -dar dacă el nu învață numeroase tehnici exersând ore în șir în fața pianului, el nu va fi decât un amator inspirat și atâta tot. La fel, tehnicile Yoga, în același mod, sunt indispensabile pentru a atinge starea de liniște interioară."

 

7

 

       "Maestre- se lamenta într-o zi un discipol - îmi este atât de greu să mă concentrez! Eu sunt adeptul practicilor și tehnicilor Yoga, dar, deși le exersez, mi se pare că nu mă ajută cu nimic." "O practică mecanică nu este suficientă"- i-a răspuns Maestrul. "Trebuie în mod egal să fii sincer față de ceea ce faci.

       Trebuie să-ți aprofundezi devoțiunea. Observați oamenii la cinema.

       Nu devin ei cu adevărat niște yoghini? Observați cum ei rămân liniștiți, nemișcați în momentele de suspans și cât sunt de atenți în timp ce se derulează filmul. Toată această absorbție are loc datorită faptului că interesul lor este trezit la maxim. La fel trebuie să se întâmple când meditați. Astfel, dacă dorința de a-l întâlni pe Dumnezeu apare pe un fond de liniște interioară, va fi foarte ușor să păstrezi mai mult timp o poziție fermă și să atingi o stare de meditație profundă.

 

8

 

       Adeseori, Yogananda spunea: "Aveți multă răbdare în practica voastră yoghină. O plantă nu crește imediat ce ați sădit sămânța.

       Grăbiți-vă încet. Uneori este necesară o lungă perioadă de timp pentru a obține rezultatele dorite; puteți fi siguri însă că transformarea rapidă a ființei voastre este intim legată de o practică asiduă și consecventă.

 

9

 

       "Ce se întâmplă cu cei care încearcă să-l cunoască pe Dumnezeu fără ajutorul tehnicilor yoga?" "Unii dintre ei reușesc"- i-a răspuns Maestrul; "dar numai dacă vin în această existență cu un bogat “bagaj” spiritual, pentru care au muncit foarte mult în viețile anterioare. Marea majoritate însă sfârșește prin a se descuraja, în ciuda marelui entuziasm cu care au pornit pe cale. Ajung să se întrebe: “Unde este Dumnezeul pe care îl invoc de atâția ani?”. Ei obțin o anumită pace interioară, dar pe măsură ce trece timpul rugăciunile lor devin din ce în ce mai mecanice, din ce în ce mai lipsite de inspirație și profunzime. De-a lungul timpului, marii sfinți și marii oameni de spirit au fost mai numeroși în Orient decât în Occident."

 

Mergi la capitolul următor

Mergi la index