Index termeni folosiți

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

A

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

A = nu

ABHAVA(H) = absență

ABHAVAT = prin absența

ABHAVE = la dispariția

ABHIBHAVA = suprimare

ABHIJATASYA = bine finisat, purificat

ABHIMATA = agreabil, plăcut

ABHINIVESHA(H) = frica de moarte; instinctul de conservare

ABHYANTARA = intern

ABHYASA = practica YOGA; practică spirituală repetată

ABSOLUT = Ca principiu prim, este un concept care definește o cauză ce nu are altă origine decât pe ea însăși și din care derivă celelalte existențe.

ADARSHA = vizualizare, reprezentarea mentală a unei imagini

ADHIGAMA = atingere

ADHIMATRA    = extrem de puternic; intens

ADHISTHATRITSAM = supremație

ADHVABHEDAT-DHARMANAM = a proprietăților inerente

ADHYATMA = spiritual

ADHYAYA = actul de a privi cu atenție nasul sau dinții în oglindă

ADINI = etc.

ADISU = etc.

ADRISTA = nevăzut; viitor

AGAMA = mărturie, revelație    

AGAMI KARMA = suferința care n-a venit încă dar care urmează să apară la un moment dat în viitor.

AGNISARA = tehnica yoghină de curățire fizică și purificare aurică prin intermediul focului subtil

AHAMKARA = conștiința parțială ATMA-ică sau o manifestare palidă a EU-lui Suprem, sau simțul individualității; Literal, înseamnă în limba sanscrită "cel care face Eul inferior". Aceasta este de fapt egoul sau principiul individualizării. În filosofia Samkhya este privit ca fiind unul dintre cele opt evolute (aspecte manifestate) primare ale naturii și astfel el susține toate categoriile subtile, vibrațiile ce face posibile manifestarea și evoluția (TATTVAS). Totuși cel mai adesea el desemnează pur și simplu iluzia Eului, sau cu alte cuvinte simțul limitator (și penibil pentru cel care l-a transcens) de a fi o minte și un corp individual, de a avea anumite lucruri, energii subtile sau caracteristici proprii cu privire la care avem FALSA IMPRESIE că ne aparțin (exemplu: sentimentele mele, iubita mea, ideile mele, soția mea, prietenii mei, copiii mei, etc.) și de a fi eu singur cel care realizează acțiunile.

        Toate tradițiile spirituale autentice (în frunte cu YOGA) afirmă faptul că simțul limitator și penibil al egoului trebuie să fie cât mai repede și definitiv transcens. Uneori această idee sublimă (dătătoare de adevărată libertate) este interpretată în mod complet greșit ca fiind doar un îndemn de a fi altruiști. În realitate este vorba de ceva cu mult mai profund și esențial care implică să se atingă cât mai repede transcenderea completă a EGO-ului care atrage după sine eliminarea cunoașterii parțiale, efemere și iluzorii. De la identificarea totală cu EUL (EGOUL) EFEMER trebuie să accedem cât mai repede și pe deplin la identificarea permanentă și plenar divină cu SINELE ETERN sau SPIRITUL DIVIN ce există în centrul ultim al ființei noastre. Scopul esențial al sistemului YOGA este să conducă cât mai reppede ființa umană de la Conștiința dureroasă și limitată a EGOULUI la Conștiința beatifică și nelimitată a Sinelui nemuritor (ATMAN).

AHIMSA = non-violență

AJAPA AJAPA = al 4-lea tip de PRANAYAMA; (AJAPA MANTRA = repetarea sau rostirea involuntară în timpul respirației a unei MANTRA-e sau a unei formule sacre care facilitează punerea la unison sau rezonanța cu Divinul. Conform învățăturilor din HATHA-YOGA, zgomotul specific alternat al respirației (inspirația și expirația) unei ființe vii constituie o invocație inconștientă către Divin ale cărei sunete sunt uneori faimoasa MANTRA SO HAM "El (Divinul) este eu", alteori HAM SA "Eu sunt El (Divinul)".

AJATASHATRU = născut fără dușmani (se spune astfel în India, referitor la o anumită persoană)

AJNA CHAKRA = centrul mental, secret de comandă cel de-al 6-lea dintre cei 7 centri spirituali subtili ai ființei umane; centrul de forță situat în plan subtil în zona din mijlocul frunții (sinonim: "al treilea ochi", "ochiul lui SHIVA").Corespunde Mentalului Divin Macrocosmic iar trezirea sa completă conferă yoghinului Iluminarea spirituală, distrugerea definitivă a legăturilor KARMA-ei și îi permite să dobândească uluitoarele puteri paranormale (SIDDHIS). În centrul (focarul rezonant) al lui AJNA CHAKRA vibrează energia fundamentală a creației, sunetul fundamental subtil, divin AUM. Cel care realizează LAYA YOGA cu acest sunet (AUM) își poate arde cu ușurință KARMA de suferință, eliberându-se de toate mizeriile fizice sau subtile.

AJNANA = ignoranță, prostie. Acest cuvânt sanscrit este un sinonim al termenului AVIDYA sau NEȘTIINȚĂ: El semnifică starea de orbire spirituală și ca rezultat al acesteia noi trăim ca ființe egotice și individualizate ce cunosc durerea fizică și psihică, fiind ciclic supuși la naștere și moarte. Ignoranța sau prostia este opusul înțelepciunii spirituale (JNANA, VIDYA) care ne conduce la cunoașterea reală a Sinelui Nemuritor (ATMAN) și în final face cu putință eliberarea spirituală, ultimă.

AKALPITA = inimaginabil

AKARANAM = nefăcând

AKASHA = element care pătrunde tot spațiul; element subtil fundamental pe care înțelepții yoghini l-au descoperit de mii de ani ca pătrunzând totul. În unele texte secrete el este considerat eterul spațial care cuprinde și înregistrează cu fidelitate totul. În Orient, AKASHA sau eterul atotcuprinzător este cel mai subtil dintre cele cinci elemente (1.-PĂMÂNT; 2.-APA; 3.-FOCUL; 4.-AERUL; 5.-ETERUL (AKASHA)).Eterul cel subtil sau AKASHA este o substanță fundamentală despre care yoghinii avansați și înțelepții spun că umple și pătrunde tot MACROCOSMOSUL, fiind suportul de bază al vieții și al sunetului. În AKASHA se înregistrează instantaneu tot ceea ce se întâmplă în MACROCOSMOS iar imaginile înregistrate pot fi citite de yoghini și se numesc CLIȘEE AKASHA-ice.

AKASHAYOH = a spațiului

AKLISTAH = nedureros    

AKRAMAN = dincolo de ordinea succesiunii

AKRISHNAM    = nici negre

AKSEPT = transcenzând

AKUSIDASYA = a aceluia care nu mai are interes

ALABDHABHUMIKATVA = incapacitate de a realiza o stare superioară

ALAMBANA = suport

ALAMBANAIH = obiect; bază

ALAMBUSHA = Nadi secret (canal subtil prin care circulă energia fluidică)   

ALASYA = letargia

ALINGA = PRAKRITI (natura)

ALINGANI = fără nici o marcă (semn distinctiv)

ALOKA = lumină

ALPAM = numai puțin

ANABHIGHATAH = lipsa impactului; non-obstrucție

ANADI = denumirea VASANAS-urilor = dorințe, înclinații, impresii ascunse, ambiții care persistă în străfundurile ființei, dar care pot în orice moment să revină la suprafață. Parte integrantă a Samskaras-urilor, ele sunt atât de apropiate de acestea încât sunt adesea considerate ca sinonime.

ANADITVAM = fără început

ANAGATAH = viitor

ANAJANAM = necunoscut (în India există o știință numită astfel)

ANANDA = beatitudine, fericire supremă; termen ce desemnează nu numai plăcerea legată de senzațiile simțurilor, în mod necesar efemere, ci bucuria oceanică a unei stări copleșitoare, pure, ce situează gradat sufletul dincolo de orice dualitate și deorice opoziție. După Yoga și Vedanta, este vorba de o stare paradisiacă de conștiință în care CONȘTIINȚA noastră este cu ADEVĂRAT liberă de orice gând și care face ca în universul nostru lăuntric să nu se proiecteze ATUNCI nici boală, nici bătrânețe, nici moarte, nici teamă, nici griji, nici suferință, nici tristețe, ci doar o stare intensă care ne pune în inefabilă rezonanță cu INFINITA fericire pură.

        Găsim att în YOGA cât și în VEDANTA, în cursul unei lungi perifraze abstracte ce îl desemnează pe BRAHMAN (ABSOLUTUL DIVIN), formularea "SAT-CHIT-ANANDA"; ANANDA, fericirea divină absolută, continuă nu poate fi pe deplin și intens resimțită decât în starea de SAMADHI care, după cum susțin YOGHINII, aparține conștiinței extatice divine. În școlile yoghine autentice ale tradiției SHANKARA, numele SANNYAS-ilor sau ale aspiranților la eliberare spirituală se termină cu cuvântul sanscrit ANANDA (de exemplu: VIVEKANANDA, SIVANANDA, HAMSANANDA); al 3-lea stadiu al lui SAMPRAJNATA SAMADHI; este legat de conștiința cauzală a lui LINGAMATRA

ANANDAMAYA KOSHA = ultimul înveliș care acoperă Sinele Etern (ATMAN). Este numit, de asemenea, Învelișul beatitudinii sau Învelișul Cauzei.    

ANANTA = infinit; șarpele numit ANANTA

ANANTARYAM = secvență

ANASHAYAM = fără stocul întipăririlor trecute

ANASTAM = nedistrus

ANATMASU = non-ATMA

ANATYAT = infinit

ANAVACHCHHEDAT = pe seama nici unei definiții

ANAVACHHEDAT = fiind nelimitat de timp

ANAVACHCHHINNAH = necondiționat, nelimitat       

ANAVADHARANAM = non-înțelegere

ANAVASTHITATVA = instabilitate

ANAYAH = pătrundere, infiltrare

ANEKESAM = a multor

ANGAMEJAYATVA = agitația corpului

ANGANI (ANGAS) = fără nici o marcă (sau semn distinctiv); părți

ANIMADI = ANIMA = putere psihică paranormală: yoghinul își poate face corpul și conștiința la fel de mici ca și un atom

ANISTO = nedorit

ANITYA = non-etern, efemer     

ANTAH = a se sfârși 

ANTAR MAUNA = tăcere, liniște lăuntrică

ANTARANGA = formă de KEVALA KUMBHAKA; intern; introvertit; aspectul esoteric

ANTARAYA = obstacol

ANTARAYAH = obstacole

ANTARDHANAM = a fi invizibil; dispariție

ANU = prefix care subliniază completitudinea

ANUBHUTA = înregistrat

ANUGAMAT = prin asociere

ANUKARAH = imitând

ANUMANA = inferență (extragerea dintr-un aspect sau aserțiune dată a tuturor consecințelor care pot rezulta

ANUMODITA = aprobată

ANUPASHYAH = pare că percepe

ANUPATI = comun

ANUSHADHI = ierburi

ANUSHASANAM = instrucțiuni complete   

ANUSHAYI = care însoțește

ANUSHRAVIKA = auzit    

ANUSTHANAT = prin practică  

ANUTTAMAH = nețărmurit

ANVAYA = interpenetrant

ANYA = a altuia; celălalt

ANYAH = celălalt SAMADHI

ANYATA = diferență

ANYATVAM = diferență

ANYATVE = pentru diferență

ANYAVISAYA = alt obiect 

APANA = energia subtilă descendentă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Acționează din zona anusului până la tălpile picioarelor

APARAMRISTAH = neatins

APARANTA = moarte

APARIGRAHA = non-posesiune

APARINAMITVAT = datorită neschimbării

APATTAV = îndeplinind

APAVARGA = eliberare

APEKSHANA(M) = indiferență  

APETASYA = a aceluia care nu mai are interes

API = chiar; de asemenea; mai mult decât atât; deși; cu toate că

APRAMANAKAM = non-cunoscător

APRATISANKRAMAYAH = care nu trece de la unul la altul

APRAYOJAKAM = indirect

APUNYA = viciu (sau nebunia); non-merit

APURAT = prin adăugare, supraâncărcare

ARISHTA = cale de a cunoaște momentul morții

ARISTEBHYAM = prin semne (prevestitoare)

ARTHA = obiect; obiectul DHYANA-ei (al meditației); conștiință

ARTHAM = de dragul

ARTHAVATTVA = servind scopului

ASAMPRAJNATA = desemnează starea meditativă profundă în care activitatea mentală subtilă, responsabilă de cunoașterea obiectului (PRAJNA) este eliminată complet, în minte rămânând numai obiectul, reflexia mentală și SAMSKARA acelei activități

ASAMPRAMOSAH = a nu lăsa să dispară (experiența din minte); a nu o lăsa să scape

ASAMPRAYOGA = absența contactului

ASAMPRAYOGE = a nu veni în contact

ASAMSARGAH = non-atașament

ASANA(M) = postură corporală specială în YOGA care face posibilă punerea în inefabilă rezonanță cu anumite energii subtile benefice din MACROCOSMOS.

ASANGA = non-contact

ASANKHYEYA = nenumărat

ASANKIRNAYOH = distinct

ASEVITAH = practicat      

ASHAYA = depozit al urmelor KARMA-ei trecute

ASHAYO = rezervor (acumulare)

ASHISAH = voința de a trăi

ASHRAYA = suport

ASHUCHI = impur    

ASHUDDHI= impuritate

ASHUKLA = nici albe

ASHWINI MUDRA = GESTUL ANUSULUI DE CAL: Una dintre cele 25 de MUDRAS descrise în faimosul tratat YOGA, - Gheranda Samhita.

ASMITA = principiul ego-ului (egoism); simțul individualității; este o stare de conștiință inferioară care identifică în mod eronat PURUSHA cu vehiculul său;

ASMITA SAMADHI = al 4-lea stadiu din cele 4 stadii ale lui SAMPRAJNATA SAMADHI; este starea ATMA-ică legată de ALINGA

ASTA = opt

ASTEYA = onestitate, respectul proprietății (a bunurilor celorlalți)

ASTI = există

ASVADA = facultatea gustului

ASYA = a acesteia

ATAT = neadecvat

ATHA = acum, prin urmare

ATIKRANTA BHAVANIYA = (tip de yoghin) acela care devine absolut detașat și renunță chiar și la realizarea supremă

ATIPRASANGAH = superfluitate absurdă

ATITA = trecut

ATMA = sinele divin suprem, etern. Scânteia din dumnezeire în ființa umană

ATMA BHAVA = conștiința divină de sine; conștiința celui mai înalt nivel al sinelui divin, etern

ATMADARSHANA = viziunea sinelui Suprem, etern, divin

ATMADRASHTA = denumire pentru ființele care percep Sinele Suprem, etern, divin

ATMAKAM = având natura

ATYANTA = extrem

AVANGA = propriul corp

AVARANA(M) = voalul care acoperă lumina cunoașterii; înveliș; voal; necunoașterea adevărului

AVASTHA = condiție, stare. Yoghinii disting câteva stări sau stadii distincte de maturitate lăuntrică pe calea spirituală. Faimosul tratat Hatha-Yoga-Pradipika (IV.69) vorbește despre starea inițială (ARAMBHA-AVASTHA), starea activă sau starea "uleiorului" (GHATA-AVASTHA), "starea acumulării" (PARICAYA-AVASTHA) și "starea de maturitate spirituală" (NISHPATTY-AVASTHA). Acestea mai sunt numite uneori "nivele" de realizare (BHUMI).

        Cuvântul AVASTHA este folosit, de asemenea, pentru a descrie cele patru sau cinci stări distincte de conștiință, așa cum sunt ele prezentate în conformitate cu tradiția Vedanta. Acestea sunt: starea de veghe (JAGRAT), starea de somn cu vise (SVAPNA), starea de somn fără vise (SUSHUPTI) și "a patra stare" (TURIYA), care este de fapt starea realizării de sine. Acestora, uneori, li se mai adaugă starea care o transcende pe cea de "a patra" (TURIYA-ATITA) sau eliberarea spirituală totală.

        În sfârșit, tot în YOGA, cuvântul AVASTHA desemnează și diferite stadii sau etape ale controlului suflurilor subtile (PRANAYAMA) de către yoghini.

AVASTHA PARINAMA : CHITTA este transformată din punctul de vedere al condiției sale

AVASTHANAM = stabilire 

AVESHAH = intrare

AVIDYA = cunoașterea non-discriminativă, incorectă sau falsă; ignoranța; lipsa conștiinței interne, prostia

AVIPLAVA = statornic

AVIRATI = dorința de plăceri

AVISAYIBHUTATVAT = pentru că nu acesta a fost subiectul SAMYAMA-ei

AVISHESHA= fără diferență; suportul minții; al 2-lea stadiu al GUNAS-urilor; implică lipsa diferențelor existând completa fuziune cu obiectul; starea de SAMADHI corespunzătoare este VICHARA

AVISHESHAH = non-distinct

AVIVEKAKHYATEH = până la conștiința realității

AVYAKTA = plan nemanifestat

AVYAPADESHA = nemanifestat

AYAMA = lungire sau lărgire controlată (lungimea suflului subtil)

AYUH = durata vieții

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

B

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

BADHAN = tulburare

BAESU = prin SAMYAMA asupra puterilor

BAHIH = extern

BAHIRANGA = formă de KEVALA KUMBHAKA; aspectul extern sau YOGA exoterică

BAHYA = extern

BALA = forță; energie; putere

BALANI = puteri

BANDHA = a obliga; legătură

BHAJAN = formă de adorație a lui Dumnezeu sau a unuia dintre Avataras-i (trimișii lui Dumnezeu) însoțită de cântece rostite la unison și acompaniată de muzică.

BHAKTI YOGA = formă de YOGA (YOGA devoțională). Calea iubirii nesfârșite pentru Dumnezeu.

BHAVA = stări de existență

BHAVANA = simțământ

BHAVANAM = examinând mental; a chibzui; a argumenta mental; a gândi

BHAVANATHAH = atitudine

BHAVAPRATYAYA ASAMPRAJNATA SAMADHI =

BHAVAPRATYAYAH = nașterea e cauza            

BHEDE = în legătură cu diferența

BHEDHAH = îndepărtare

BHOGA(H) = experiență; conștiință obiectivă

BHRANTIDARSHANA = percepție eronată         

BHUMI = stadii subtile ale conștiinței

BHUMIH = întemeiat                

BHUMISU = în stările subtile

BHUTA(S) = elemente subtile

BHUTAJAYH = stăpânirea elementelor subtile

BHUVANA = sistem solar

BIJA(M) = principiu, sămânță subtilă

BRAHMACHARYA = abstinență sau continență sexuală și senzuală prin care potențialul sexual al ființei umane este transmutat în energie, iar energia rezultantă este sublimată în mod armonios pentru a accelera evoluția spirituală.

BRAHMANADI = canal foarte fin înlăuntrul lui SUSHUMNA NADI

BRUMADHYA   = tehnică yoghină de concentrare mentală care implică să se fixeze ferm și continuu atenția în zona focarului subtil dintre sprâncene.

BUDDHI = inteligență. Componentă care permite să se clasifice impresiile sensibile datorită capacității sale de discriminare.

BUDDHIBUDDHEH = cunoașterea celor cunoscute      

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

C     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

CHA = și

CHAKRA = centru subtil energetic prin care trec anumite forme de energie subtilă. Acești centri (CHAKRAS) acumulează, transformă și redistribuie energiile care îi traversează.

CHAKSUH = ochi

CHANDRA = Lună

CHATURTHA    = al patrulea

CHETANA = conștiință

CHHAYA PURUSHA = ultima urmă a intelectului

CHHAYA UPADANA = ultima urmă de atașament, creând legături care înlănțuie ființele umane în existență și le angrenează dintr-o existență (încarnare) într-alta.

CHIDAKASHA = domeniul Conștiinței absolute și omniprezente (Chit) identică cu Brahman (Supremul Absolut, DUMNEZEU)

CHITRAM = împestrițată

CHITTA(M) = minte; conștiința individuală care include conștientul, subconștientul și superconștientul

CHITTABHEDAT = prin diferența minții

CHITTANI = minți

CHITTANTARADRISHYE = într-o minte, fiind cunoscută de alta

CHITTASAMVIT = conștiința lui CHITTA

CHITTASYA = a minții; a corpului subtil

CHITTAVIKSEPAH = obstacole ale minții

CHITTAVRITTAYAH = modificările minții

CHITTEH = a conștiinței

CHITTISHAKTEH = PURUSHA = Ființa eternă, Supremă, una dintre cele două realități recunoscute de filosofia Samkhya, Sinele DIVIN Absolut, conștiința pură

CHITTRA = Nadi extrem de fin și foarte important

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

D

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

DARSHANA = ceea ce este văzut, cunoscut

DARSHANA SHAKTI = vehiculul puterii de cunoaștere

DARSHANAM   = viziune spirituală

DARSHINAH     = al aceluia care vede

DAURMANASYA = depresiune

DESHA = loc; țară

DESHAYOH = de loc

DEVADATTA    = formă subtilă de energie (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă moțăiala și somnul

DHANANJAYA = formă subtilă de energie (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Intreține și face să apară dorința de hrănire

DHARANA = concentrare mentală fermă și continuă. Condiție importantă care permite să fie atinsă în YOGA meditația profundă

DHARMA = calitate; proprietate; proprietățile; funcție. Termen generic desemnând "ceea ce constituie Adevărata Natură a noastră".

DHARMA PARINAMA: CHITTA este transformată din punctul de vedere al proprietății sau structurii (DHARMA) ei

DHARMAMEGHA SAMADHI = cea mai înaltă formă de extaz divin (Samadhi) care este admis a exista în tratatele clasice YOGA.

DHARMAMEGHAH = ploaia DHARAMA-ei

DHARMI = substratum-ul proprietăților

DHRUVE = realizând SAMYAMA asupra Stelei Polare

DHYANA(M) = meditație, meditație, reculegere, permițând yoghinului să atingă starea de SAMADHI. Meditația este o curgere neîntreruptă a gândirii către obiectul concentrării minții (DHARANA). Fără DHYANA este absolut imposibil să fie atinse de către yoghin stările superioare de conștiință.

DHYANAJAM    = născut din meditație

DIPTIH = radiație

DIRGHA = lung

DIVYAM = divin

DOSHA = defect

DRASHTA = văzătorul

DRASTRI = văzător = văzătorul (văzătorului)

DRASTUH = văzător (sau PURUSHA)

DRIDHA = ferm

DRIG = PURUSHA; putere a conștiinței; putere de a vedea

DRIG SHAKTI = puterea de cunoaștere

DRISHEH = al văzătorului

DRISHIMATRAH = numai pură conștiință

DRISHTA = văzut; prezent

DRISHYA = văzutul (PRAKRITI)

DRISHYASYA = a văzutului

DRISHYATVAT = din cauza perceptibilității

DRISHYAYOH = văzut

DUHKHA(M) = durere; mizerie, suferință

DUHKHAIH = prin aceste trei dureri

DVANDVA = cuplul contrariilor

DVESHAH = aversiune

DWESHA = neplăcere, aversitate, repulsie (opusul lui RAGA)

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

E     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

EGO =

EKA = unu

EKAGRATA = focalizare (în această stare RAJO GUNA și TAMO GUNA sunt absente). Concentrarea întregii noastre atenții asupra unui singur (Eka) punct (focar) sau asupra unui singu obiect; situație în care toate energiile psihice sunt focalizate asupra unui aceluiași obiect.

EKAGRATA PARINAMA = efortul de a face mintea să sară de la un obiect la același obiect; focalizarea numai asupra acelei PRATYAYA fără intervenția nici unei distrageri

EKAGRATAYOH = fixitate

EKAGRYA = focalizare

EKAM = unu

EKARUPATVAT = datorită asemănării formei

EKASAMYE = simultan

EKATANATA = continuitate

EKATATTVABHYASA = practica concentrării mentale ferme și continue asupra unui principiu unic

EKATMATA = identitate

EKATRA = împreună

EKATVAT = datorată unicității

ESAM = a acestora

ETENA = prin aceasta

EVA = ca și; numai

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

F

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

FOCARE DE PUTERE =

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

G

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

GAMANAM = a se deplasa prin

GANDHARI = un Nadi

GARIMA = putere psihică paranormală prin care corpul fizic poate fi făcut să fie extraordinar de greu

GATI = mișcare

GRAHANA = simțuri; puterea de cunoaștere

GRAHITA = cunoscător

GRAHYA = receptiv

GRAHYESU = în obiectele cunoașterii

GUNA(S) = cele trei însușiri fundamentale: KRIYA=activitate; PRAKASHA=lumina; STHITI=fermitate. Obiectele lumii fenomenale (PRAKRITI) sunt toate structurate în jurul celor trei GUNAS: TAMAS GUNA, RAJAS GUNA, SATVA GUNA.

GUNANAM = al GUNAS-urilor

GUNAPARVANI = starea GUNAS-urilor

GUNATMANAH = de natura GUNAS-urilor

GUNAVAITRISNYAM = eliberarea de dorința față de GUNAS

GURU(GURUH) = maestru, învățător spiritual

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

H

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

HANA: prin îndepărtarea lui AVIDYA (ignoranța), cauza contactului dintre PURUSHA și PRAKRITI este îndepărtată și deci, efectul încetează să mai existe. Aceasta se numește HANA

HANAM = evitare; distrugere

HANOPAYAH = căile de evitare (HANA)

HASTI = elefant

HASTIJIHWA = un Nadi; unul dintre cele 14 canale subtile (NADIS) prin care circulă energiile subtile în ființă. Se spune că el ajunge la ochiul drept

HATHA YOGA = formă de YOGA al cărui scop este să armonizeze HA (suflul subtil solar (+), cunoscut sub numele de PRANA) cu THA (suflul subtil lunar (-), cunoscut sub numele de APANA). Această echilibrare conferă nenumărate puteri paranormale psihice, mentale și spirituale celui care o practică în mod consecvent și totodată, permite lui KUNDALINI să se trezească și să se ridice gradat din CHAKRA în CHAKRA.

HETU(H) = cauză

HETUTVAT = depinzând de

HEYAH = care pot fi reduse; reducere

HEYAHETUH    = cauza lui HEYA, cauză a ceea ce trebuie evitat

HEYAM = a fi evitat

HIMSADAYAH = violență și alte asemenea acesteia

HLADA = bucurie

HRIDAYE = realizând SAMYAMA asupra inimii   

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

I      

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

IDA = Nadi prin care circulă energia subtilă (-) receptivă, lunară, feminină

ILUMINARE =

INDRIYA(S) = organele de simț: mirosul, gustul, vederea, pipăitul, auzul împreună cu cele cinci organe funcționale: organele de eliminare, organele de reproducere, picioarele, mâinile, vocea.

INDRIYAJAYA = control al simțurilor

INDRIYANAM = al simțurilor

INDRIYESU      = în organele simțurilor

INDRYAJAYA = stăpânire deplină asupra organelor de simț

INTUIȚIE =

ISHITVA = capacitatea paranormală de a crea și de a distruge după voință nu contează ce în cele 3 Lumi fundamentale

ISHVARA = Dumnezeu (stăpân, sau cel care domnește asupra Macrocosmosului)

ISHWARAPRANIDHANA = SADHANA completă pentru omul obișnuit; supunerea completă sau dăruire deplină de sine lui Dumnezeu

ISTADEVATA = model divin la care ne raportăm cu predilecție, ideal spiritual ales. Yoghinul care are nevoie de un obiect sau ființă concretă asupra căreia să-și focalizeze adorația și iubirea sa, caută un anumit ideal divin ce există (de exemplu SHIVA) și își concentrează întreaga sa adorație și atenție asupra lui. Acest ideal divin poate să fie o manifestare particulară a lui DUMNEZEU, un sfânt, un mare yoghin, un AVATAR, sau orice alt aspect divin (de exemplu, IUBIREA lui DUMNEZEU) care îl atrage foarte mult.

ITARETARADHYASAT = din cauza suprapunerii mentale

ITARATRA = în afara acestei stări

ITARESAM = altele; a altora     

ITI = astfel; aceasta e tot; sfârșit; aceasta e totul

IVA = la fel; ca și cum; ca și când; ca și

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

J              

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

JAH = născut din

JALA = apă

JALANDHARA BANDHA = o tehnică foarte importantă în HATHA YOGA care constă în "contracția de închidere a gâtului", care este realizată prin plasarea și menținerea bărbiei în adâncitura de sub "mărul lui Adam" imediat după inspirație. Se spune că ea împiedică scurgerea fluidului de ambrozie (AMRITA) în zona subtilă a trunchiului.

JANMA = naștere

JAPA(MANTRA) = repetarea continuă a unei MANTRA pentru a intra în rezonanță cu o anumită energie benefică subtilă sau cu o sferă sublimă de forță din MACROCOSMOS.

JATI = fel de naștere; categorie, clasă socială

JATYANTARA = altă naștere

JATYANTARA PARINAMA = rezultatul lui PRAKRITYAPURAT

JAYANTE = se produc

JAYAT = prin stăpânirea

JIVA = ființa umană încarnată și prin urmare muritoare. Sinele încarnat se identifică astfel cu un corp fizic și cu o gândire. Devenit EGO, el își creează iluzia unei dualități și a unei cauzalități și se înlănțuie astfel în ciclul nașterii și morții.

JIVANMUKTA = "Eliberat în această viață". Ființă umană care, cu toate că trăiește într-un corp fizic, este complet eliberată de ignoranță (AVIDYA) și de MAYA.

JIVATMA = ATMAN Sinele Suprem, etern, divin manifestându-se sub forma unui Sine încarnat. El locuiește într-un corp pe care îl utilizează ca instrument cu toate că știe că în realitate el este și rămâne totdeauna ATMAN.

JNANA YOGA = formă de YOGA (YOGA cunoașterii), care implică nu numai o inteligență foarte mare, ci și o stare de detașare spirituală dublată de o deplină renunțare la fructele tuturor acțiunilor și, de asemeni, o mare puritate a gândirii.

JNANA(M) = cunoaștere (transcedentală) spirituală

JNANASURYA = lumina cunoașterii

JNANASYA = a cunoașterii

JNANENDRIYAS = vezi INDRIYAS      

JNATAH = sunt cunoscute

JNEYA = cognoscibil

JUBUPSA = indiferență

JVALANAM = strălucire

JYOTISMATI = luminos, plin de lumină

JYOTISI = asupra luminii

JYOTISMATI PRAVRITI = facultatea spirituală iluminatorie

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

K     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

KAIVALYA = realizarea de sine

KAIVALYA PRAGBHARAM = înclinat spre KAIVALYA

KAIVALYAM = eliberare; izolare

KALA = timp

KALENA = printimp

KAMTHAKUPE = realizând continuu SAMYAMA asupra scobiturii gâtlejului

KANTAKADISU = spini

KAPALBHATI = Este una dintre cele "șase acțiuni (tehnice)" (SHAT-KARMA). Este o tehnică de PRANAYAMA care se face prin respirație rapidă.

KARANA SHARIRA = denumirea corpului cauzal (în VEDANTA)

KARANA = cauză

KARITA = făcută prin alții

KARMA = acțiune, act, consecințele unei acțiuni fizice, psihice, mentale ori spirituale; suma tuturor consecințelor acțiunilor unei ființe umane comise în această viață sau într-o viață anterioară; lanțul cauzalității lumii morale.

KARMA YOGA = formă de YOGA care constă în a adapta permanent o atitudine total detașată față de fructele acțiunilor realizate, oferind în întregime lui DUMNEZEU toate aceste roade, care altfel (în afara acestei consacrări depline lui DUMNEZEU) ar trebui, mai devreme sau mai târziu, să ne revină nouă (în această viață sau în cele viitoare) sub forma unor consecințe (fructe) care trebuie să le suportăm.

KARMASHAYA = depozitul efectelor; acumularea de KARMAS; acumularea tuturor întipăririlor, înregistrărilor subtile

KARMAVIPAKA = fructul acțiunilor trecute       

KARMENDRIYAS = (KARMA = activitate; INDRIYA = organ) Cele 5 organe ale activității ființei umane sunt: 1-organele de eliminare (în legătură cu MULADHARA CHAKRA); 2-corzile vocale (în legătură cu VISHUDDHA CHAKRA); 3-picioarele (în legătură cu MANIPURA CHAKRA); 4-mâinile (în legătură cu ANAHATA CHAKRA); 5-organele de reproducere (în legătură cu SVADHISHTANA CHAKRA).

KARUNA = compasiune

KATHANTA = cum și de unde

KAYA = corpul; fizic

KAYASAMPAT = bunăstare corporală

KEVALA KUMBHAKA = ("absoluta reținere a suflului subtil"); mișcare de inspirație și expirație (tip special de control al suflului în PRANAYAMA). Textele clasice YOGA definesc această tehnică ca fiind o retenție spontană de foarte lungă durată a suflului fără a mai fi nevoie de inspirație și de expirație.

KHECHARI = acela care călătorește complet liber prin Lumile subtile

KHECHARI MUDRA = tehnică specială YOGA foarte secretă și periculoasă care implică printre altele să fie tăiat gradat frenumul limbii și alungirea acesteia pentru a se astupa apoi cu ea, printr-un fel de înghițire datorită răsucirii, zona gâtului. Greșit executată ea generează moartea.

KHYATI(H) = cunoaștere; conștiință

KIM = ce

KIRTAN = reuniuni publice în care mai ales BHAKTI YOGHINI recită recită cu fervoare și cântă anumite texte spirituale sacre sau chiar dansează în cinstea lui DUMNEZEU. Aceste manifestări colective joacă un rol important în BHAKTI YOGA.

KISNAVRITTEH = în care VRITTIS-urile au slăbit

KLESHAS = necazuri; tensiuni fundamentale ale minții; urmă;impuritate; suferință

KLESHAVAD     = la fel ca KLESHAS-urile

KLISHTA = dureros; (lit.)-greu, dificil

KRAM = ordine

KRAMA = proces

KRIKARA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă foamea și setea

KRITA = făcută de sine

KRITARTHAM = o persoană care și-a atins țelul

KRITARTHANAM = deoarece și-au îndeplinit menirea

KRIYA YOGA = formă de YOGA (YOGA PRACTICă) a acțiunilor transmutative care anulează (anihilează) "activatorii subliminali" (SAMSKARAS) prin ascetism (TAPAS), studiu spiritual (SVADHYAYA) și dăruire plină de dragoste față de DUMNEZEU (Ishvara-Pranidhana).

KRIYA = activitate, acțiune, realizare, efort. Execuție eficientă când ne aflăm pe Calea YOGA. Exercițiu spiritual destinat să ne permită să atingem o cunoaștere superioară, divină.

KRIYAMANA    KARMA = fel de KARMA. Face parte din NIRUPAKRAMA KARMA (KARMA latentă)

KRODHA = mânie

KSANA = moment

KSAYAH = distracție

KSAYAT = distrugere

KSAYE = distrugere; datorită distrugerii

KSAYODAYAN = dispariție și apariție

KSETRAM = câmp

KSETRIKAVAT = ca fermierul

KSHIPTA = starea minții ființei umane în care predomină RAJAS GUNA

KSIYATE = dispare

KSUT = foame

KUHOO = un Nadi

KUMBHAKA = reținere a suflului pe o anumită perioadă de timp între inspirație și respirație și invers.

KUNDALINI      = forță colosală nesfârșită, creatoare, cosmică, care există în stare latentă în fiecare ființă umană la baza coloanei vertebrale (în plan subtil în MULADHARA CHAKRA) și care poate fi gradat trezită prin exerciții adecvate YOGA sau prin transmutarea în energie a potențialului creator sexual al ființei umane.

KURMA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă contracțiilede închidere și deschidere a ochilor.

KURMA NADI = Nadi care este situat, în plan subtil, dedesuptul scobiturii gâtlejului.

KURMANADYAM = realizând constant SAMYAMA asupra lui KURMA NADI

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

L     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

LABHAH = câștig

LAGHIMA = putere psihică paranormală prin care corpul fizic poate fi făcut să devină atât de ușor încât se înalță de la sol și se poate menține ore întregi la zeci de metri înălțime în aer (LEVITAȚIE). Implică anularea deplină a acțiunii energiilor gravitaționale asupra corpului fizic.

LAGHU = ușor

LAKSANA = caracteristic

LAKSHANA PARINAMA: CHITTA (conștiința) este transformată din punctul de vedere al caracteristicilor ei

LAVANYA = grație

LAYA = fuziune, contopire, dizolvare, comuniune perfectă datorată unei stări depline de rezonanță cu ceva subtil. Ascensiunea sufletului și Spiritului individual al ființei umane la Absolutul Suprem. Unire inefabilă și extatică cu Dumnezeu.

LINGAMATRA = numai cu o marcă (semn distinctiv)

LOBHA = lăcomie

LOKA(S) = planuri distincte de conștiință care au fiecare o frecvență specifică de vibrație și ne pun în inefabilă stare de rezonanță cu planurile sau straturile conștiinței MACROCOSMICE sau universale.

LOKAH = iluminare

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

M

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

MADHUBHUMIKA = acela care deja a gustat mierea puterilor paranormale yoghine (tip superior de yoghin)

MADHYA = mediu    

MADHYAM = sunetul auzibil

MAHA BANDHA = "Marea contracție". Tehnică YOGA importantă descrisă astfel în Hatha-Yoga-Pradipika: "Trebuie să se așeze piciorul stâng cu călcâiul apăsând în zona perineului (YONI) și piciorul drept va fi așezat pe coapsa stângă. După ce inspirăm lent și profund, imediat după aceea trebuie să apăsăm în mod ferm bărbia în piept și totodată să contractăm (menținând astfel strâns) sfincterul anal, concentrându-ne intens mentalul asupra canalului subtil central (SUSHUMNA NADI) prin care trebuie să conștientizăm ascensiunea în flux intens a energiilor subtile. Trebuie apoi să ne reținem astfel respirația cât mai mult timp posibil dar fără să forțăm deloc și în final vom respira încetișor. După o pauză adecvată în care vom remarca lăuntric efectele acestei tehnici vom trece la executarea ei invers, cu piciorul drept așezat cu călcâiul astfel încât să apese zona perineului (YONI). Acest procedeu printre alte efecte reîntinerește corpul și face să se trezească KUNDALINI SHAKTI.

MAHA SAMADHI =

MAHAVAKYAS = marile dictoane

MAHAVIDEHA = existența fără corp

MAHIMA = putere psihică paranormală prin care ființa yoghinului și în special conștiința sa, poate fi făcută mare și ajunge să cuprindă subtil planeta, sistemul solar, constelațiile și chiar tot Universul.

MAHVRATAM = marea disciplină      

MAITRI = simpatie profundă

MALA = impuritate

MANAS = "Capacitate de reflexie". Organul mental intern. Datorită lui MANAS noi primim toate impresiile din lumea exterioară care sunt apoi supuse puterii de discriminare a lui BUDDHI (Inteligența). MANAS ne incită să ne îndoim în anumite momente, ne ajută să luăm anumite hotărâri și face cu putință să ne transformăm dorințele în acțiuni.

MANASAH = al minții

MANEH = al cristalului

MANOJAVITVAM = iuțeala minții

MANOMAYA KOSHA = corpul mental

MANTRA(S)     =

MATRA = numai

MATRASYA = numai

MATRAT = singur

MAYA =

MITHYA = fals, iluzoriu

MOHA = confuzie

MOODHA = stadiul de trezire a lui KUNDALINI în care acesta aparține doar lui MULADHARA CHAKRA; Generează o stare predominantă a minții în care predomină TAMAS GUNA

MULA BANDHA = tehnică yoghină secretă în care se contractă ferm pentru o perioadă cât mai mare de timp zona perineului. Ea face să se unească și să fie sublimată cu ușurință APANA în PRANA; trezește energia colosală KUNDALINI, întreține și stimulează în mod armonios focul subtil lăuntric, face să se diminueze urina și fecalele deoarece amorsează procese de transmutație biologică prin care acestea devin energie care poate fi apoi sublimată în mod armonios în sferele superioare ale ființei yoghinului.

MOSHA = a elibera, a scăpa

MRIDU = slab

MUDITA = bucurie

MUDRA = gest de punere în REZONANȚă, sau atitudine, ce se realizează cu anumite zone ale corpului, organe sau chiar cu mâinile, pentru a facilita trezirea, amplificarea și realizarea anumitor stări lăuntrice binefăcătoare, psihice, mentale sau spirituale, anticipând astfel manifestarea acestora și contribuind la stabilirea unei comuniuni între ființa umană și anumite nivele subtile din MACROCOSMOS.

MUKTA = eliberat spiritual (MUKTI = eliberare spirituală. Acest cuvânt sanscrit este un sinonim pentru MOKSHA. Markandeya-Purana (XXXIX. 1) definește acest termen ca fiind operația (VIYOGA) de accelerare a evoluției spirituale care face posibilă înălțarea de la starea de ignoranță până la zorii adevăratei înțelepciuni, JNANA.

        Eliberarea spirituală determină identificarea și identitatea ființei (AIKYA) cu Absolutul și non-identificarea cu constituenții primari (GUNAS) ai Naturii. În conformitate cu textul lui Shiva-Purana (IV. 41.3) există patru tipuri sau grade distincte de asemenea eliberare: SALOKYA-MUKTI - este eliberarea spirituală atinsă prin faptul de a locui în același spațiu (LOKA) cu Dumnezeu; SAMNIDHYA-MUKTI - este eliberarea spirituală prin apropierea de Dumnezeu; SARUPYA-MUKTI - este eliberarea spirituală prin asumarea aceleiași existențe ca și cea a lui Dumnezeu; SAYUJYA-MUKTI - este eliberarea spirituală în care suntem perfect uniți cu Dumnezeu, fără ca prin aceasta să dispărem topiți în EL sau, cu alte cuvinte, să ne pierdem conștiința existenței extatice ca Sine Suprem (ATMAN) divin și nemuritor.

MULAH = rădăcină

MULADHARA CHAKRA =

MURDHA = creștetul capului

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

N

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

       

NA = nu

NABHI = buric

NADA YOGA = formă de YOGA în care se percepe lăuntric până la o profundă identificare sunetul (SHABDA) ce este sesizat în zona inimii, la nivel subtil (ANAHATA CHAKRA), atunci când se astupă urechile cu degetele mari de la mâini. Acest sunet face cu putință apariția unei stări de beatitudine.

NADI = tub luminos sau canal subtil prin care circulă diferiți curenți subtili de energie. Uneori cuvântul NADI se referă atât la venele și arterele care conduc sângele, cât și la canalele subtile prin care circulă forța vieții (PRANA). O interpretare recentă mai sofisticată a unor cercetători numește NADIS-urile ca fiind matrici ale fluxurilor subtile ale energiei psihosomatice. Ele mai sunt numite, de asemenea, HITA și SIRA.

        NADIS-urile sunt canale subtile prin care este condusă indispensabila energie subtilă (PRANA) în diferitele zone sau vehicule invizibile ale ființei pentru a le permite să se mențină în viață.

        Numărul lor este în general considerat a fi 72000 deși, așa cum Tri-Shikhi-Brahmana-Upanishad (II.76) menționează, ele sunt în realitate nenumărate. Shiva-Samhita (II.13) afirmă existența a 350000 de NADIS-uri în total. Anumite lucrări yoghine secrete spun că 72 sunt în principal mai importante dar multe menționează doar numele a 10, 12 sau 14. Astfel, Darshana-Upanishad (IV.6) numește l4 canale subtile majore ale energiei misterioase a vieții,care sunt: SUSHUMNA, IDA, PINGALA, SARASVATI, PUSHA, VARUNA, HASTI-JIHVA, YASHASVINI, ALAMBUSA, KUHU, VISHVA-UDARA, PAYASVINI, SHANKHINI, GANDHARA.

NAGA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă tusea și strănutul.

NAIRANTARYA = fără întrerupere

NASTAM = distrus

NIBANDHANI = care leagă

NIDRA = starea de somn profund (fără vise)

NIMITTA = instrument

NIRAKARA = fără formă; Termen care îl desemnează pe BRAHMAN-Supremul Absolut sau DUMNEZEU ca fiind dezgolit (dezvelit) de orice calitate și deorice formă.

NIRATISHAYAM = nelimitat

NIRBEEJA SAMADHI = stare de SAMADHI (superioară lui SAMPRAJNATA SAMADHI) care desemnează starea de conștiință supremă, caracterizată prin liniștirea deplină a gândirii și prin abolirea oricărei dualități. Este numită "SAMADHI fără germeni" pentru că ea distruge germenii KARMA-ei viitoare (AGAMI KARMA sau SANCHITA KARMA), susceptibili să provoace o eventuală renaștere (reîncarnare).

NIRBHASA = strălucind

NIRBHASAM    = a apare

NIRBIJAH = fără sămânță

NIRBIJASYA = lui NIRBEEJA SAMADHI

NIRGRAHYAH = complet aprehensibil

NIRGUNOPASANA = concept extras din Upanishade care desemnează drumul considerat din punctul de vedere a celor două aspecte ale sale: cu calități și fără calități. Acest termen evocă o ființă supremă în același timp imanentă, transcendentă și superioară acestor două stări.

NIRMANA CHITTA = conștiința creată sau, altfel spus, "CONșTIINȚA INDIVIDUALIZATă"

NIRMANA = creație

NIRMANAKAYACHITTA = manifestarea microcosmică a descoperirii sau revelării minții supreme, divine

NIRODHA PARINAMA = sesizarea și conștientizarea momentului de salt între două PRATYAYAS. Mintea intră atunci în stare de vid

NIRODHA(H) = blocare, stopare, estompare lentă și completă. Vine de la rădăcina RODHA, care înseamnă un act de blocare. De aici derivă: AVARODHA=obstrucție; NIRODHA=blocare; VIRODHA=opoziție; a opri; suprimare.

NIRODHAKSAPA = moment de suprimare

NIRUPAKRAMAM = KARMA adormită (latentă)

NIRVICHARA = stadiu de fuziune a conștiinței cu obiectul, fenomenul sau ființa asupra căruia se meditează atunci

NIRVICHARA = SAMADHI fără reflectare

NIRVIKALPA SAMADHI =

NIRVITARKA = fără VITARKA

NISHKARMA KARMA = "Acțiune realizată în TRANS-ACȚIUNE". Principiu fundamental în KARMA YOGA care afirmă că o ființă umană nu este niciodată afectată (din punct de vedere KARMA-ic) de nici una din acțiunile ei, dacă aceste acțiuni sunt în întregime realizate într-o stare lăuntrică de consacrare transfiguratoare și sacrificiu oferit cu umilință divinului. Fructele acestor acțiuni trebuie să fie dăruite în totalitate lui DUMNEZEU. NISHKARMA KARMA este o activitate DIVIN INTEGRATă , EGO-transcendentă și trebuie să fie clar delimitată (diferențiată) de acțiunea simplă (egoistă) (KARMAN) și de inacțiune (AKARMAN).

NITYA = etern

NITYATVAT = permanent

NIVRITTIH = îndepărtare; încetare

NIYAMA(H) = cod personal; reguli fixe      

NYASAT = prin proiecție

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

O     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

OJAS = energie, sau fluid subtil binefăcător.

 

         Derivat din rădăcina verbală sanscrită VAJ, care înseamnă "a fi puternic", cuvântul OJAS semnifică "forță uriașă, energie sublimată, rezultantă prin transmutația biologică a potențialului creator (sexual), vigoare (vitală, psihică, mentală, spirituală)". În Ayurveda, OJAS este CHINTESENȚA constituenților (DHATUS) ai corpului fizic. Yoghinii consideră că OJAS este mai degrabă o forță benefică, subtilă, ce rezultă prin transmutație biologică (de exemplu, transmutația potențialului sexual, atât al femeii cât și al bărbatului, în energie) și, fiind distribuită în tot corpul și în întreaga ființă le vitalizează, le regenerează și le hrănește neîncetat. OJAS este, prin urmare, un principiu vital foarte important, care este conținut și acumulat (stocat) în cele șapte DHATUS (1.Plasma (RASA); 2.Sângele (RAKTA); 3.Mușchii (MAMSA); 4.Grăsimea (MEDA); 5.Oasele (ASTHI); 6.Măduva, Nervii (MAJJA); 7.Sperma și Țesuturile reproducătoare -atât la bărbat cât și la femeie- (SUKRA)).

        Cea mai mare cantitate sau concentrație de OJAS poate să rezulte, grație transmutației biologice, în timpul și după o fuziune amoroasă sexuală plenară, în care cei doi iubiți realizează perfect continența sexuală și sublimează după aceea în mod armonios energia binefăcătoare subtila (OJAS) care rezultă. Prin transmutația biologică și sublimarea în energii rafinate a forței care rezultă cu ușurință din potențialul sexual (CREATOR) atât al femeii, cât și al bărbatului, are loc o accelerare a evoluției psihice, mentale și spirituale, care se reflectă în ființă prin trezirea anumitor puteri paranormale (SIDDHIS), creșterea inteligenței, amplificarea puterii de pătrundere mentală, dinamizarea intuiției etc.

        Faptul că atât sperma bărbatului, cât și secrețiile sexuale ale femeii (menstruația) pot fi transformate cu usurință în energie, prin transmutația biologică care se produce atât în timpul realizării corecte a anumitor tehnici speciale YOGA, cât și în timpul fuziunii amoroase sexuale (în care cei doi realizează la unison o perfectă continență sexuală), explică de ce toate tradițiile spirituale autentice recomandă fie o abstinență activă (în care potențialul sexual este integral transmutat (PRIN PRACTICI SPIRITUALE) în energie, care este după aceea sublimată armonios în sferele superioare ale ființei; această realizare este confirmată la femeie de suspendarea completă a ciclului menstrual, în afara menopauzei, iar la bărbat de absența deplină a POLUȚIILOR NOCTURNE sau DIURNE), fie o continență sexuală permanentă (cu excepția momentelor când cuplul urmărește de comun acord să aibă un copil), în care atât bărbatul, cât și femeia transmută la unison, în mod biologic, întregul potențial sexual în energie și, dupa aceea, sublimează, fie împreună, fie separat, energia rezultantă, canalizând-o în mod armonios în sferele subtile superioare ale ființei lor. O abstinență sexuală pasivă în care, în cazul femeii, ciclul menstrual este foarte abundent și durează multe zile, ori apare de două sau de trei ori pe lună, este profund nocivă pentru echilibrul lăuntric și pentru sănătatea corpului femeii, în unele cazuri această situație putând să determine tulburări psihice și mentale serioase (PARANOIA). Același gen de abstinență sexuală pasivă, în cazul bărbatului, mai ales în situațiile în care apar frecvent poluții nocturne sau diurne precedate de stări de frustrare și tensiune, este de asemenea profund nocivă pentru echilibrul lăuntric și pentru sănătatea corpului bărbatului, în unele cazuri această situație putând să determine tulburări psihice și mentale serioase (PARANOIA și SCHIZOFRENIE). Ideea fundamentală în YOGA este că păstrarea permanentă a controlului deplin asupra potențialului sexual atât la femeie, cât și la bărbat, atunci când acest CONTROL este însoțit de transmutația biologică în energie a respectivului potențial, fie prin ABSTINENȚă SEXUALă ACTIVă, fie prin CONTINENȚă SEXUALă PERFECTă, realizată într-un cuplu unit, transfigurator și iubitor, face să se amplifice cantitatea de fluid subtil OJAS în MICROCOSMOSUL ființei umane, și aceasta nu numai că îmbunătățește și mărește în scurt timp sănătatea dar, totodată, face să crească extraordinar de mult câmpul conștiinței care, gradat, devine din ce în ce mai rafinat și mai pur.

        Având în vedere toate aceste aspecte, putem înțelege mult mai bine de ce fluidul OJAS este considerat de către yoghini -în

ființa umană- drept o forță binefăcătoare, atotputernică, și chiar este uneori supranumit ENERGIA VITALă SUBTILă ESENȚIALă. Unele texte yoghine secrete consideră că fluidul subtil OJAS este forma supremă a energiei binefăcătoare subtile în MICROCOSMOSUL ființei umane, din care face parte și corpul fizic. Datorită unor tehnici speciale yoghine (cum ar fi: MULA BANDHA, UDDIYANA BANDHA, NAULI, YONI MUDRA, SHAKTI CHALANA MUDRA etc.), realizate cu consecvență atât în timpul ABSTINENȚEI ACTIVE, cât și în timpul CONTINENȚEI SEXUALE PERFECTE, anumite substanțe care există în corpul fizic, printre care, în special, potențialul sexual (atât al femeii, cât și al bărbatului), pot să fie transmutate în mod biologic în energie subtilă sau fluid binefăcător OJAS care, datorită proceselor complexe de sublimare ulterioară, vor deveni forme din ce în ce mai elevate de energie, care vor putea fi cu ușurință dirijate și acumulate la nivelul celor 7 CENTRI DE FORȚă ASCUNșI ai ființei umane. La nivelul lui MULADHARA CHAKRA fluidul OJAS conferă o vitalitate ieșită din comun; la nivelul lui SVADHISTHANA CHAKRA fluidul OJAS conferă imaginație creatoare controlată; la nivelul lui MANIPURA CHAKRA fluidul OJAS conferă expansivitate, veselie și încredere în sine; la nivelul lui ANAHATA CHAKRA fluidul OJAS conferă bucurie, dilatare euforică și iubire copleșitoare; la nivelul lui VISHUDDHA CHAKRA fluidul OJAS conferă intuitie, puritate, inspirație spirituala; la nivelul lui AJNA CHAKRA fluidul OJAS conferă forță de pătrundere mentală extraordinară, clarviziune, idei geniale; la nivelul lui SAHASRARA fluidul OJAS conferă înțelepciune, beatitudine și comuniune inefabilă cu Supremul Absolut-DUMNEZEU.

        Termenul de OJAS-SHAKTI desemnează efectul extraordinar produs de energia subtilă manifestată sub forma unei SFERE URIAșE DE FORȚă RADIANTă, în care este acumulat foarte mult fluid OJAS, atât în cazul existenței obișnuite (de exemplu, la mari politicieni, conducători de partide, șefii națiunilor, liderii unor grupări, directorii de intreprinderi, generalii), cât și în domeniul spiritual sau intelectual, la mentorii anumitor căi spirituale, la descoperitorii anumitor sisteme filosofice sau în domeniul pur spiritual, divin, la cel mai înalt nivel, la Marii Eliberați, la Marii Înțelepți sau la Iluminați, în cazul cărora fluidul OJAS cel mai pur îi ajută să fuzioneze, în zonele cele mai înalte ale conștiinței, cu CONșTIINȚA ABSOLUTă A LUI DUMNEZEU.

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

P     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

PANCHATAYYAH = de cinci feluri

PANKA = noroi

PANTHAH = calea de manifestare

PARA = altul; a altora; sunetul transcedental

PARAIH = cu alții

PARAM = cel mai înalt

PARAMA = cel mai înalt

PARAMAHATTVA = ultima extindere (imensitatea)

PARAMANU = ultima particulă

PARARTHAM = de dragul lui PURUSHA

PARARTHATVAT = din conștiință obiectivă

PARAVAIRAGYA = îndepărtarea chiar și a rădăcinilor plăcerii (absența completă a dorințelor sub toate formele)

PARI = complet

PARINAMA = rezultat; consecință; schimbărilor; schimbare

PARINAMAH = transformare

PARISHUDDHI = purificarea memoriei

PARITAPA = tristețe

PARYAVASANAM = extensie

PASHYANTI = sunetul sublim, subtil, mental

PHALA = efect

PHALAH = fructe; rezultate

PINGALA = Nadi prin care circulă energia subtilă (+), emisivă, solară, masculină

PIPASA = sete

POOSHA = un Nadi

PRA = înalt sau mare

PRACHARA = modalitate

PRACHHARDANA = expirație, sau RECHAKA

PRADHANA = PRAKRITI

PRADHANAJAYAH = cucerirea și controlul (stăpânirea) asupra lui PRAKRITI

PRADURBHAVAH = aparență

PRADURBHAVAV = emergență

PRAJNA = conștiință cognitivă superioară

PRAJNA PURUSHA = conștiința în starea de somn (după VEDANTA)

PRAJNABHYAM = din cele două tipuri de conștiință

PRAJNAJYOTI = (tip de yoghin) acela care vede lumina purei conștiințe

PRAJNALOKA = răsăritul luminii conștiinței cognitive superioare

PRAKAMYA = putere psihică paranormală care duce la îndeplinirea totală, într-un mod rapid și extraordinar a tuturor dorințelor binefăcătoare pe care yoghinul le manifestă acum în mod detașat.

PRAKASHA = lumina divină; iluminare       

PRAKRITI = natura; energie; ființă manifestată; ființa obiectivă, externă

PRAKRITILAYANAM = yoghini care sunt fuzionați doar în PRAKRITI

PRAKRITINAM = a diferitelor tendințe naturale

PRAKRITYAPURAT = supraîncărcarea golului în natură

PRAMADA = amânare

PRAMANA = cunoaștere corectă

PRAMANANI    = surse ale cunoașterii corecte

PRANA = energie bio-plasmatică; totalitatea forțelor vitale subtile ale naturii (în care sunt incluse cele 5 PRANAS-uri principale, majore, dintre care unele acționează la nivelul gurii și nasului).

PRANAMAYA   KOSHA =

PRANASYA = a respirației

PRANAVAH = AUM vezi fișe

PRANAYAMA    = control al suflurilor subtile, vitale, realizat

prin intermediul respirației conștient controlate

PRANIDHANAT = supunere; devoțiune

PRANTABHUMIH = zonă de hotar    

PRAPTI = capacitatea psihică și mentală paranormală care

îi permite yoghinului de a ajunge instantaneu oriunde dorește, atât în lumea fizică, cât și în astral sau cauzal (putere psihică extraordinară, care îi permite yoghinului să se dedubleze și să se proiecteze, cu o viteză superioară vitezei luminii oriunde dorește să fie prezent, pentru a vedea și a ști tot ceea ce îl interesează să afle).

PRARABDHA    = soartă sau destin (KARMA activă)

PRASADAH = iluminare divină sau puritate

PRASADANAM = purificare subtilă; împăcare cu DUMNEZEU

PRASANGAT     = prin renașterea

PRASANKHYANE = în cea mai înaltă meditație

PRASHANTA    = liniștit

PRASUPTA = latente; adormite

PRATHAMA KALPIKA = yoghini, începători în ceea ce privește

intrarea în starea de SAMADHI

PRATHISTHAM = bazat

PRATI = înspre

PRATIBANDHI = ceea ce preîntâmpină

PRATIBHA = facultate spirituală a conștiinței superioare, prin care pot fi dobândite foarte repede puterile psihice paranormale; facultăți transcedentale, care privesc organele de simț (exemplu: PRATIBHASHRAVAN=facultatea de a auzi în lumile sublime, invizibile; PRATIBHADARSHAN=facultatea de a vedea sau clarviziunea ce permite vederea în aceleași lumi sublime)

PRATIBHAD     = prin PRATIBHA

PRATIPAKSA = opusul

PRATIPAKSA BHAVANA = a medita intens asupra contrariilor pentru

a face să dispară (datorită amplificării energiilor benefice corespondente prin REZONANȚă) foarte repede anumite defecte sau vicii, de exemplu: ură-IUBIRE; lașitate-CURAJ; prostie-INTELIGENȚă; răutate-BUNăTATE; slăbiciune-PUTERE

PRATIPATTIH = cunoaștere

PRATIPRASAVAH = involuție

PRATISEDHARTHAM = pentru îndepărtarea

PRATISHTA     = a fi ferm stabilit; stabilire

PRATISHTHANAM = a fi ferm stabilit

PRATISTHAYAM = a fi stabilit ferm

PRATIYOGI      = corespunzător

PRATYABHIJNA = conștiința în starea de SAVICHARA SAMADHI

PRATYAHARA = retragerea simțurilor. Practică yoghină, care constă

în retragerea sau deturnarea în totalitate a simțurilor de la obiectele sensibile, pentru ca acestea să nu mai distragă deloc gândirea yoghinului, permițându-i să-și poată concentra întreaga sa atenție asupra obiectului lăuntric care a fost ales. Acest exercițiu constituie condiția prealabilă indispensabilă pentru a realiza concentrarea mentală (DHARANA).

PRATYAKSHA = cunoaștere directă, izvorâtă din experiența practică

PRATYAR = întors; în direcție opusă

PRATYAYA = conținut al minții; concept; conștiință

PRATYAYANAM = conținut mental

PRATYAYANTARANI = alte PRATYAYAS-uri

PRATYAYASYA = a conținutului minții

PRATYAYAU = conținut al minții

PRAVIBHAGA = separat

PRAVRITI = facultate superfizică; activitate

PRAVRITTIH = funcționare

PRAYATNA = efort

PRAYOJAKAM = mișcându-se

PUNAH = din nou

PUNYA = virtute; merit

PURAKA = stadiu în pranayama

PURANAS = străvechi culegeri de legende indiene, care evocă și pun în prim-plan pe anumiți zei faimoși.

PURUSAKHYATEH = adevărata cunoaștere a lui PURUSHA

PURUSASYA = a lui PURUSHA

PURUSHA = conștiință; ființă subiectivă; Sinele, Ființa eternă, supremă, una dintre cele două realități recunoscute de filosofia Samkhya, Sinele divin Absolut, conștiința pură.

PURUSHA VISHESA = fel aparte de suflet

PURUSHAJNANAM = cunoașterea lui PURUSHA

PURUSHARTHA = scopul lui PURUSHA

PURUSHAYOH = a lui PURUSHA

PURVA = anterior

PURVAH = a veni după

PURVAKA = precedată de

PURVAVAT = "după ceea ce precede"

PURVEBHYAH = în legătură cu precedentele

PURVESAM = al acelora care vin înainte

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

R     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

RAGA       = plăcerea

RAGAH = atașament

RAJA YOGA = formă de YOGA (YOGA regală). Una dintre cele patru mari forme de YOGA, care vizează unirea cu DUMNEZEU după sistemul descris de Patanjali în faimosul său tratat Yoga sutras.

RAJAS = una din cele 3 proprietății ale lui PRAKRITI=activitate; cea de a doua GUNA: în cazul predominanței sale, mentalul este împrăștiat, disipat, rupt în bucăți, înclinat spre sinucidere, crimă, realizând adeseori o ruptură a personalității (starea minții - KSHIPTA).

RAJAS(GUNA) = a doua dintre cele trei GUNAS. Ea se manifestă în

PRAKRITI sub forma activității, a aspirației, a dorinței, a agitației și a îndrăznelii. Ea este forța care permite să fie învinsă apatia (TAMAS). Atunci când RAJAS domină activitatea sau gândirea unui individ, se spune despre acesta că este RAJASIKA.    

RAKSHAS = demoni

RATNA = comori

RECHAKA = expirație; stadiu în PRANAYAMA

RISHIS = cei care au experimentat în mod direct aproape toate

subiectele discutate în AGAMAS (Izvor al Doctrinei, Demonstrație scrisă sau orală)

RITAM = aspectul absolut sau cosmic vezi fișe

RITAMBHARA = plin de experiență adevărată, justă; conștiința cosmică.

RITAMBHARA PRAJNA = conștiință cognitivă superioară, care apare

datorită unei experiențe spirituale adevărate

RUDHAH = care domină

RUPA = formă; frumusețe

RUTA = limbaj

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

S     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

SABEEJA SAMADHI = formă de SAMADHI în care germenii

KARMA-ei viitoare (AGAMI KARMA sau SANCHITA KARMA), susceptibili de a provoca o eventual a renaștere (reîncarnare), nu sunt distruși.

SABEEJA SAMADHI ASAMPRAJNATA = întregul proces de la VITARKA (nivel de conștiință) la ASMITA (stadiu de fuziune al conștiinței cu obiectul)

SABIJAH = cu sămânță

SADA = întotdeauna        

SADHANA = practica spirituală. Derivat din cuvântul sanscrit SADH: "a ajunge la țel"; cu alte cuvinte, "mijloc de perfecționare spirituală". Exerciții care permit să fie stăpânită una dintre ramurile sistemului YOGA.

SADHARANATVAT = deoarece este comun                        

SAGUNOPASANA = cu calități   

SAH = aceasta

SAHABHUVAH = simptome auxiliare

SAHASRARA     = centrul esențial de forță care face posibilă

comuniunea cu DUMNEZEU; se află, în plan subtil, în afara corpului fizic, deasupra creștetului capului.

SAKSATKARANAT = prin percepție directă

SALAMBANAM = cu suport

SAM = complet

SAMADHAU = în SAMADHI

SAMADHI(H) = transă; liniște

SAMADHI PRAJNA = inteligență cognitivă care izvorăște din SAMADHI

SAMADHI PARINAMA = starea de concentrare în care se elimină treptat celelalte gânduri. Efortul minții de a stabiliza o singură PRATYAYA.

SAMANA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Acționează în zona dintre inimă și buric, inclusiv asupra membrelor inferioare; =SAMANA VAYU (dă naștere fluidului digestiv și este legat de focul subtil care digeră hrana în stomac).

SAMANYATO   DRSTAM = "văzut împreună"

SAMAPATTEH = prin fuziunea minții

SAMAPATTI(H) = meditația; acceptarea completă, absorbția totală, fuziune în obiectul concentrării 

SAMAPATTIBHYAM = prin meditație

SAMAPTIH = sfârșit

SAMASANA = postură YOGA

SAMAYA = circumstanțe

SAMBANDHA   = relație

SAMBHODHAH = cunoaștere

SAMHATYAKARITVAT = datorită acțiunii asociate

SAMKHYA =

SAMPAT = sănătate

SAMPRAJNATA = desemnează starea meditativă în care cunoașterea se realizează prin intermediul fluxului continuu al uneia dintre activitățile mentale fundamentale, și anume: VITARKA, VICHARA, ANANDA și ASMITA

SAMPRAJNATAH = SAMADHI cu PRAJNA (focalizarea mentală cognitivă). În această forma de SAMADHI subzistă încă unele procese psihice, cum ar fi KLESHAS-urile, care împiedică acest SAMADHI să fie în întregime pur, "fără germeni"; dorințele profunde și ascunse

(VASANAS) există în continuare în germene și pot să reapară în orice moment, spre deosebire de ASAMPRAJNATA SAMADHI sau SAMADHI suprem, care este în totalitate debarasat de germeni (NIRBEEJA SAMADHI), caracterizat prin abolirea KLESHAS-urilor, extincția VASANAS-urilor și abandonarea oricărei legături generate de KARMA

SAMPRAYOGAH = comuniune

SAMSAYA = îndoială

SAMSKARA(S) = tendințe mentale, impresii mentale, întipăriri, repercursiuni ale întipăririlor, gusturi, potențialități care se dezvoltă în conștiință ca urmare a acțiunilor sau a gândurilor trecute (din viața actuală sau din existențele anterioare). Adiția tuturor SAMSKARAS-urilor constituie caracterul unui om.

SAMSKARASHE SA = în care urmele rămân

SAMSKARAT = prin întipăriri repetate

SAMSKARAYOH = a celor două întipăriri

SAMSKAREBHYAH = prin SAMSKARA

SAMTAMAT= prin SAMYAMA

SAMVEDANAT = prin cunoașterea

SAMVEGA = dorința

SAMYAMA(H) = DHARANA, DHYANA și SAMADHI, realizate împreună în același timp. În această stare superioară de identificare a conștiinței, care face posibilă și fuziunea cu obiectul ales să fie cunoscut, CUNOSCăTORUL, OBIECTUL DE CUNOSCUT șI CUNOAșTEREA

CARE REZULTă NU FAC DECÂT UNA.

SAMYAMYAT = prin SAMYAMA (făcând SAMYAMA)

SAMYE = devenind egal

SAMYOGA(H) = a se uni; uniune

SAMYOGO = uniune

SANCITA = întipăriri stocate (prima diviziune a lui KARMASHAYA); KARMA latentă

SANGA = atașament

SANGRIHITATVAT = deoarece sunt legate împreună

SANJNA = conștiință

SANKALPA = hotărârea de a se retrage de la conștiința Sinelui

SANKARA(H) = confuzie

SANKIRNA = amestecat, confuz

SANNYASIN = ființă umană care în India renunță complet la lume pentru a trăi în cea mai deplină detașare și se consacră în întregime realizării Eliberării Spirituale (MOKSHA). Sărăcia unui SANNYASIN nu este numai materială; ea include, de asemenea, ceea ce mistica creștină numește "sărăcia în minte" sau, cu alte cuvinte, absența concepțiilor dualiste, cum ar fi binele și răul, atracția sau dezgustul (respingerea), frica sau dorința etc.

SANTOSAT = din mulțumire

SANTOSHA = mulțumire

SAPTADHA = șapte stadii

SARASWATI = un Nadi

SARUPYAM = identificare

SARVA = toate; tot; totul

SARVABHUTA = toate ființele vii

SARVABHAUMA = universal

SARVAJNA = omnisciență

SARVAJNATRITVAM = omnisciență

SARVAM = totul; tot

SARVARTHAM = totul inclusiv  

SARVARTHATA = atenție multilaterală, discontinuă și difuză

SARVATHA = în toate felurile

SARVATHAVISAYAM = obiectele de pretutindeni

SARVAVISAYAM = toate obiectele

SAT = existență absolută, ființa absolută, eternă și permanentă, identică cu BRAHMAN, la fel precum CHIT sau ANANDA.

SATI MULE = atâta timp cât rădăcina este acolo

SATI = fiind

SATKARA = adorație

SATSANG = (SAT: "bun, autentic", SANGA: "frecventare") Frecventarea sfinților, înțelepților, a marilor yoghini sau a ființelor umane care îl caută în mod sincer pe DUMNEZEU. În prezența unui mare yoghin, este cu putință ca o scânteie de intuiție divină să țâșnească de la el, inspirând și impulsionând și alte persoane care sunt apte să primească această scânteie.

SATTVA = una dintre cele 3 GUNAS-uri, în care mintea rămâne profund liniștită, VRITTIS-urile rămân concentrate și nimic nu poate cauza tulburare; una dintre cele 3 proprietăți ale lui PRAKRITI; =CHITTA (minte); =PRAKASHA (lumina)

SATTVASHUDDHI = puritate internă

SATYA = veracitate

SATYAM = aspectul relativ al creației vezi fișe

SAUCHAT = din curățenie

SAUMANASYA = veselie

SAVICHARA = stadiu de fuziune a conștiinței cu obiectul asupra căruia se meditează

SAVIKALPA SAMADHI = Stare de conștiință caracterizată prin ascensiunea la cunoașterea lui DUMNEZEU sau BRAHMAN, în ciuda supraviețuirii unei relații a subiectului cu obiectul. Spre deosebire de NIRVIKALPA SAMADHI, această stare conservă o

urmă de dualitate, care împiedică fiziunea totală cu DUMNEZEU. SAVIKALPA SAMADHI se poate compara cu VISIO DEI a misticilor creștini.

SAVITARKA = stadiu de fuziune a conștiinței cu obiectul asupra căruia se meditează; "cu gândire în vorbe".

SESAVAT = "după ceea ce rămâne"

SHABDA = cuvânt; sunet

SHABDADI = sunet și altele

SHAITHILYA = pierdere

SHAITHILYAT = prin slăbirea

SHAKTAYOH = dintre cele două puteri

SHAKTI = putere

SHAKTYOH = una dintre cele două puteri

SHANKHINI = un Nadi

SHANTA = liniștit, latent

SHARIRA = corp vezi fișe

SHASANAM = instrucțiuni complete = ANU SHASANAM (ANU=prefix care subliniază completitudinea; SHASAN=a da reguli)

SHASTRA = proces de instruire și de precepte

SHAUCHA = curățenie

SHILAM = calități

SHIVALINGA = LINGA

SHOORA = un Nadi

SHRADDHA = credință

SHRAVANA = facultatea de a auzi

SHROTRA = ureche

SHROTRAM = organul auzului

SHRUTA = auzit

SHUCHI = pur

SHUDDHAH = pur

SHUDDHAU = purificare   

SHUDDHI = purificare

SHULA = grosier

SHUNYA = lipsit de; stare de vid

SHUNYA SAMADHI = cea mai înaltă stare de extaz divin, SAMADHI este descrisă ca fiind vid beatific (SHUNYA) și plin (PURNA) în același timp.

SHUNYAM = gol;

SHUNYANAM = lipsit de

SHVASAPRASHVASA = inspirație și expirație

SHVASAPRASHVASAYAH = inspirație, expirație

SIDDHA = adept

SIDDHASANA = postură YOGA

SIDDHAYAH = puteri psihice paranormale

SIDDHAYOH = SIDDHIS

SIDDHI = perfecțiune sau măiestrie în practica anumitor tehnici YOGA

SIDDHIS = puteri psihice paranormale

SIRSHASANA = postură YOGA extrem de importantă

SMAYA = mândrie

SMRITAYAM = memorie (SMRITI)

SMRITI(H) = memorie

SMRITISAMSKARAYOH = a memoriei și a impresiilor

SOMA =

SOPAKRAMAN = KARMA activă

STAMBHE = în suspensie; suspendare

STHAIRYAM     = stabilitate

STHAIRYE = devenind ferm

STHANI = zei (DEVA)

STHIRA = ferm

STHIRASANA = postură YOGA

STHITI = fermitate

STHITOU = fiind fixat, stabilit

STHULA = dimensiune grosieră, materială, fizică

STYANA = moleșeală

SUKHA = fericire, plăcere

SUKHAM = confortabil

SUKHASANA    = postură YOGA

SUKSHMA = dimensiune subtilă; subtil

SUKSHMA SHARIRA = corpul subtil

SUKSHMAVISAYATVAM = stadiile subtile de SAMADHI

SUKSMA(H) = subtil; fin

SURYA = Soare

SURYE = asupra Soarelui

SUSHUMNA = Nadis-ul principal vezi fișe

SUSHUPTI = somn profund vezi fișe

SVA = al său propriu

SVABHASAM = autoiluminată

SVABUDDHI = autocunoaștere

SVADHYAYA = studiu individual, studiul scrierilor spirituale, divine, tradiționale

SVADHYAYAT = prin autoobservație

SVARASAVAHI = denumire pentru dorința tuturor oamenilor de a trăi SVARASAVAHT = susținut de propria sa forță

SVARUPA = forma proprie; natura esențială a sa; natura reală; natura proprie    

SVARUPATAH = în forma ei esențială

SWABUDDHI    SAMVEDANAM = cunoașterea completă a propriei minți

SWAMI = maestru (spiritual) în YOGA.

SWAPNA = vis (somn cu vise)

SWARA YOGA = știință ce poate da informații despre boli

SWARUPASHUNYAEVA = natura esențială a vidului beatific

SWARUPE = natura proprie esențială

SWASTIKA = acest cuvânt este compus din termenii sanscriți

SU ("bine") și ASTI ("acesta este") care, combinate

împreună, înseamnă "norocos" sau "de bun augur". Acest străvechi simbol al celor două energii fundamentale ale manifestării, ce se află prezente de asemenea în ființă ca YANG, (+) și YIN, (-), HA ((+), solarul) și THA ((-), lunarul), este uneori asociat în YOGA cu centrul psihoenergetic al buricului, care este considerat a fi locul sau focarul în MICROCOSMOSUL ființei umane al "soarelui" nostru lăuntric (SURYA).

SWASTIKASANA = postură YOGA

SYAT = s-ar întâmpla

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

T     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

TACHCHHIDRESU = în intervalul acesta

TADA = atunci

TADABHAVAH = dispariția lor

TADAKARA = forma proprie

TADAM = atunci

TADANJANATA = a lua culoarea aceea

TADAPI = iar acestea

TADARTHA = de dragul lui (PURUSHA)

TADEVA = aceeași

TAH = acesta

TAIJAS = starea lui PURUSHA

TAJJAH = născut din aceasta

TAMAS = una dintre cele 3 GUNAS; în situația în care, în ființa umană, TAMAS este predominant, mintea este greoaie, inertă și tensionată; acest GUNA reprezintă una dintre cele 3 proprietăți ale lui PRAKRITI; stabilitate.

TANTRAM = dependent

TANU = atenuate; disipare; atenuare

TAPA = suferință acută

TAPAH =austeritate

TAPAS = austeritate vezi fișe

TAPASAH = prin austeritate

TARA = stele

TARAKAM = transcedental

TASAM = este

TASMIN = după aceasta

TASYA = al lui; a acelora; a acesteia; a acestuia; prin aceasta

TAT = acesta; acela; a acesteia

TATAH = din această (practică de meditație cu AUM); atunci; de aici; după aceea; după aceasta

TATHA = ca aceasta

TATKRAMAYOH = în ordinea sa de succesiune

TATPRABHOH = stăpânul său

TATRA = acolo; din cele două; aici; în această stare; din acestea

TATSAMNIDHAU = în vecinătatea ei

TATSTHA = pe care stă sau se odihnește

TATTVA = principiu

TATTVA CHINTANA = contemplare și reflecție a conștiinței supreme

TATTVA DARSHAN = percepția conștiinței supreme

TATTVAM = esența

TATVRITTAYAH = transformările lor

TAYOH = a acestor două

TE = ei; ele

TEJOMAYA PURUSHA = conștiința în stare de vis (după VEDANTA)

TRATAKA =

TRAYA = trei

TRAYAM = cele trei (împreună)

TRISNA = dor, dorință

TRIVIDHAM     = alcătuit din trei părți

TU = dar

TULA = bumbac

TULYA = egal

TULYAYOH = a celor două obiecte similare

TURYA = starea care este nemanifestatul, neauzitul și neexprimatul

TVAT = datorită

TYAGAH = abandon

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

U     

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

UBHAYA = cei doi

UDANA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Ea acționează de la gât până la cap și stimulează progresul spiritual.

UDARA = manifestate

UDARANAM = în plină activitate; extins

UDDIYANA BANDHA = "retracția abdomenului, care îndreaptă energia lăuntrică în sus"; mai este numită, de asemenea, UDDANA și este o tehnică yoghină foarte importantă și extraordinar de eficientă în HATHA YOGA. Această retracție abdominală, urmată de o anumită contracție moderată (BANDHA) și însoțită de o concentrare mentală adecvată, amorsează procesele foarte puternice de transmutație biologică în energie a potențialelor existente în corpul uman, printre care menționăm în special potențialul sexual (sperma la bărbat și secrețiile sexuale specifice la femeie), și face totodată posibilă sublimarea energiilor rezultante în sferele subtile superioare ale ființei. UDDIYANA BANDHA este deosebit de utilă atât pentru realizarea plină de succes a unei ABSTINENȚE SEXUALE ACTIVE, cât și pentru îmbunătățirea sau menținerea în formă în cazul angrenării CONTINENȚEI SEXUALE. Această contracție (BANDHA) este descrisă în felul următor în tratatul YOGA fundamental Gheranda Samhita (III, 10): "După ce am expirat profund și am eliminat aproape tot aerul din plămâni, nu mai inspirăm imediat după aceea deloc și, rămânând în retenție pe vid (cu plămânii fără aer), trebuie să retractăm prin

sugere (datorită vidului din plămâni) abdomenul atât deasupra, cât și sub buric, urmărind să tragem întreaga zonă abdominală, pentru a o lipi cât mai mult de zona din interior a coloanei vertebrale. Prin intermediul acestei retracții, menținută cât mai mult timp (fără a forța) și însoțită de un fel de contracție interioară ce generează o stare de "sugere" către în sus, vom resimți, pe măsură ce executăm din ce în ce mai bine, cum apare un val de energie subtilă lăuntrică (PRANA) care, constant este ferm determinată să zboare cu repeziciune în sus (UDDINA), mai ales prin canalul central al lui SUSHUMNA NADI. Atunci când UDDIYANA BANDHA se încheie, vom relaxa mai întâi abdomenul și NUMAI DUPă ACEEA VOM INSPIRA". Gheranda Samhita numește UDDIYANA BANDHA: "leul care poate înfrânge cu ușurință elefantul morții".

UDITA = manifestat

UDITAV = manifestat

UKTAM = spus

UPALABDHI = dobândire

UPANIMANTRANE = fiind respectuos invitat

UPANISHADE =

UPARAKTAM = colorat

UPASARGA = obstacole

UPASTHANAM = a veni singure

UTKRANTIH = levitație

UTPANNA = ivit

UTTARES = al următoarelor

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

V

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

VA = sau; ori

VACHAKA(H) = desemnând; indicând

VAHITA = flux

VAIKHARI = sunetul fizic

VAIRA = ostilitate

VAIRAGYA = detașare spirituală

VAIRAGYABHYAM = prin VAIRAGYA

VAIRAGYAM = absența dorinței

VAIRAGYAT = prin VAIRAGYA

VAIRATYAGAH : atunci când aspirantul este ferm stabilit în AHIMSA, chiar și ultimele urme de violență dispar, sufletul se manifestă în exterior sub forma unui câmp magnetic, numit VAIRATYAGAH, care este abandonarea ostilității.

VAISHARADYE = după ce a devenit absolut expert

VAISHWANAR PURUSHA : conștiința mentală a lumii exterioare (după Vedanta)

VAJRA NADI = Nadi exterior

VAJRASAMHANANATVANI = duritate

VARANA = obstacole

VARTA = facultatea mirosului

VARUNI = un Nadi

VASANA(S) = (SAMSKARAS-urile) : - memorie (conștientă). Dorințe, înclinații, impresii ascunse, ambiții care persistă în străfundurile ființei, dar care pot în orice moment să revină la suprafață în conștiință; - VASANA (inconștiență).

VASANABHIH = produs de VASANAS

VASHIKARA = control

VASHITWA = putere psihică paranormală care conduce la controlul deplin realizat asupra tuturor obiectelor organice și anorganice

VASHYATE = stăpânire

VASIKARAH = stăpânire

VASTU = obiect

VASTUSAMYE = prin asemănarea obiectului

VEDANA = conștiința pipăitului

VEDANTA =

VEDANTYAH    = a fi experimentat

VIBHAGA = constituente

VIBHAKTAH = separat     

VICHARA = reflectarea intuitivă

VICHARA SAMADHI = stadiul astral (din cele 4 stadii ale lui SAMPRAJNATA SAMADHI)

VICHCHHEDAH = încetare; pauză

VICHCHHINNA = dispersat; conflictuale

VIDEH = yoghini dezincarnați

VIDEHA PRAKRITILAYA = yoghinii care nu și-au angrenat toate structurile în procesul de eliberare spirituală; yoghinii care s-au oprit înainte de a atinge eliberarea.

VIDEHMUKTI : PURUSHA, o dată eliberat, nu mai are deloc grijă de PRAKRITI. PRAKRITI va deveni astfel serbădă și slabă, părăsind în cele din urmă pe JIVANMUKTA

VIDHARANABHYAM = reținere, KUMBHAKA      

VIDUSHAH = a celui învățat; învățat sau înțelept

VIDYA = iluminare vezi fișe

VIJNANAMAYAKOSHA =

VIKALPA = fantezie; imaginație

VIKALPAIH = prin alternare

VIKARANABHAVAH = eliberarea de organele de simț

VIKSHEPA = distracție; oscilația (minții)

VIKSHIPTA = (stadiul al doilea al lui KUNDALINI). Este o stare oscilatorie a minții în care conștiința individuală oscilează între stabilitate și distracție-(YOGA începe când s-a ajuns la această stare a minții).

VINIVRITTIH = aplicare; încetarea completă

VIPAKA = fructificare sau coacere

VIPAKAH = a secoace; a se maturiza

VIPARYAYA(H) = cunoaștere greșită (incorectă) sau eronată.

VIPRAKRISTA = depărtat

VIRAMA = oprire

VIRODHAT = pe seama; opunând

VIRYA = energie, voință puternică; curaj de neînfrânt

VISAYA = obiect

VISAYAH = obiecte ale percepției simțurilor

VISAYAM = obiect

VISAYANAM = ale obiectelor

VISAYAVATI = senzorial

VISHESA = cu diferență; stadiul mental al lui VITARKA (unul dintre cele 4 stadii ale lui SAMPRAJNATA SAMADHI); diferența

VISHESAH = special, particular

VISHESARTHATVAT = deoarece are un obiect particular

VISHOKA = fără supărare

VISHVA PURUSHA = "lumea" sau MACROCOSMOSUL lui PURUSHA (Sinele Suprem DIVIN)

VISHWANAR PURUSHA = conștiința mentală a lumii exterioare (după Vedanta)

VITARAGA = persoană lipsită de pasiuni, care a depășit RAGA (atracție)

VITARKA = "întrebare" sau gândire verbală; prin alternare; nivele sau stări de conștiință; primul stadiu al GUNAS-urilor. În el există diferențe și le putem conștientiza; pasiuni; îndoială; incertitudine

VITARKA SAMADHI = formă de SAMADHI în care există un șablon supra-mental al conștiinței

VITRISNASYA = aceluia care e liber de dorință

VIVEKA = înțelegerea corectă a naturii adevărate a lui PURUSHA și PRAKRITI; discriminare reală.

VIVEKA JNANA = cunoașterea dobândită prin separarea materiei de energie

VIVEKAJA JNANA = cunoașterea născută din conștiința ultimei realități. Cel mai înalt nivel de superconștiință

VIVEKAJAM = născut din realizarea; născut din VIVEKA

VIVEKAKHYATEH = prin discriminare

VIVEKAKHYATI = procesul de cunoaștere prin VIVEKA (de îndepărtare a lui AVIDYA(ignoranța))

VIVEKANIMNAM = înclinat spre VIVEKA

VIVEKINAH = aceia care au o mare putere de discriminare

VIYOGA = practica YOGA; separare

VRITTAYAH = modificări ale minții

VRITTI(S) = modificări mentale; șablon

VRITTIH = stare a minții

VYADHI = boală

VYAKHYATA = explicat

VYAKHYATAH = sunt explicate

VYAKTA = manifestat

VYANA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Acționează în regiunea anală; guvernează circulația sângelui

VYAVAHITA = ascuns

VYAVAHITANAM = separat

VYUHA = aranjament

VYUTTHANA = exprimarea, manifestarea, exhibiția, ivirea; a ieși la iveală

VYUTTHANE = în starea de conștiință a lumii

 

W

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

WISHWODARI = un Nadi

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

Y

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

YAMA(H) = cod social și moral al yoghinului; autostăpânire

YAMUNA = o altă denumire a lui IDA; Nadi.

YATNAH = efort

YOGAH = YOGA

YOGANGA = parte a sistemului YOGA

YOGINAH = a yoghinului

YOGYATVANI = corespondență, potrivire

YONI =

YUKTATRIVENI = o altă denumire a lui AJNA CHAKRA

 

A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y  

 

Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)

 

*

*       *