Index termeni folosiți
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
A = nu
ABHAVA(H) = absență
ABHAVAT = prin absența
ABHAVE = la dispariția
ABHIBHAVA = suprimare
ABHIJATASYA = bine finisat, purificat
ABHIMATA = agreabil, plăcut
ABHINIVESHA(H) = frica de moarte; instinctul de conservare
ABHYANTARA = intern
ABHYASA = practica YOGA; practică spirituală repetată
ABSOLUT = Ca principiu prim, este un concept care definește o cauză ce nu are altă origine decât pe ea însăși și din care derivă celelalte existențe.
ADARSHA = vizualizare, reprezentarea mentală a unei imagini
ADHIGAMA = atingere
ADHIMATRA = extrem de puternic; intens
ADHISTHATRITSAM = supremație
ADHVABHEDAT-DHARMANAM = a proprietăților inerente
ADHYATMA = spiritual
ADHYAYA = actul de a privi cu atenție nasul sau dinții în oglindă
ADINI = etc.
ADISU = etc.
ADRISTA = nevăzut; viitor
AGAMA = mărturie, revelație
AGAMI KARMA = suferința care n-a venit încă dar care urmează să apară la un moment dat în viitor.
AGNISARA = tehnica yoghină de curățire fizică și purificare aurică prin intermediul focului subtil
AHAMKARA = conștiința parțială ATMA-ică sau o manifestare palidă a EU-lui Suprem, sau simțul individualității; Literal, înseamnă în limba sanscrită "cel care face Eul inferior". Aceasta este de fapt egoul sau principiul individualizării. În filosofia Samkhya este privit ca fiind unul dintre cele opt evolute (aspecte manifestate) primare ale naturii și astfel el susține toate categoriile subtile, vibrațiile ce face posibile manifestarea și evoluția (TATTVAS). Totuși cel mai adesea el desemnează pur și simplu iluzia Eului, sau cu alte cuvinte simțul limitator (și penibil pentru cel care l-a transcens) de a fi o minte și un corp individual, de a avea anumite lucruri, energii subtile sau caracteristici proprii cu privire la care avem FALSA IMPRESIE că ne aparțin (exemplu: sentimentele mele, iubita mea, ideile mele, soția mea, prietenii mei, copiii mei, etc.) și de a fi eu singur cel care realizează acțiunile.
Toate tradițiile spirituale autentice (în frunte cu YOGA) afirmă faptul că simțul limitator și penibil al egoului trebuie să fie cât mai repede și definitiv transcens. Uneori această idee sublimă (dătătoare de adevărată libertate) este interpretată în mod complet greșit ca fiind doar un îndemn de a fi altruiști. În realitate este vorba de ceva cu mult mai profund și esențial care implică să se atingă cât mai repede transcenderea completă a EGO-ului care atrage după sine eliminarea cunoașterii parțiale, efemere și iluzorii. De la identificarea totală cu EUL (EGOUL) EFEMER trebuie să accedem cât mai repede și pe deplin la identificarea permanentă și plenar divină cu SINELE ETERN sau SPIRITUL DIVIN ce există în centrul ultim al ființei noastre. Scopul esențial al sistemului YOGA este să conducă cât mai reppede ființa umană de la Conștiința dureroasă și limitată a EGOULUI la Conștiința beatifică și nelimitată a Sinelui nemuritor (ATMAN).
AHIMSA = non-violență
AJAPA AJAPA = al 4-lea tip de PRANAYAMA; (AJAPA MANTRA = repetarea sau rostirea involuntară în timpul respirației a unei MANTRA-e sau a unei formule sacre care facilitează punerea la unison sau rezonanța cu Divinul. Conform învățăturilor din HATHA-YOGA, zgomotul specific alternat al respirației (inspirația și expirația) unei ființe vii constituie o invocație inconștientă către Divin ale cărei sunete sunt uneori faimoasa MANTRA SO HAM "El (Divinul) este eu", alteori HAM SA "Eu sunt El (Divinul)".
AJATASHATRU = născut fără dușmani (se spune astfel în
AJNA CHAKRA = centrul mental, secret de comandă cel de-al 6-lea dintre cei 7 centri spirituali subtili ai ființei umane; centrul de forță situat în plan subtil în zona din mijlocul frunții (sinonim: "al treilea ochi", "ochiul lui SHIVA").Corespunde Mentalului Divin Macrocosmic iar trezirea sa completă conferă yoghinului Iluminarea spirituală, distrugerea definitivă a legăturilor KARMA-ei și îi permite să dobândească uluitoarele puteri paranormale (SIDDHIS). În centrul (focarul rezonant) al lui AJNA CHAKRA vibrează energia fundamentală a creației, sunetul fundamental subtil, divin AUM. Cel care realizează LAYA YOGA cu acest sunet (AUM) își poate arde cu ușurință KARMA de suferință, eliberându-se de toate mizeriile fizice sau subtile.
AJNANA = ignoranță, prostie. Acest cuvânt sanscrit este un sinonim al termenului AVIDYA sau NEȘTIINȚĂ: El semnifică starea de orbire spirituală și ca rezultat al acesteia noi trăim ca ființe egotice și individualizate ce cunosc durerea fizică și psihică, fiind ciclic supuși la naștere și moarte. Ignoranța sau prostia este opusul înțelepciunii spirituale (JNANA, VIDYA) care ne conduce la cunoașterea reală a Sinelui Nemuritor (ATMAN) și în final face cu putință eliberarea spirituală, ultimă.
AKALPITA = inimaginabil
AKARANAM = nefăcând
AKASHA = element care pătrunde tot spațiul; element subtil fundamental pe care înțelepții yoghini l-au descoperit de mii de ani ca pătrunzând totul. În unele texte secrete el este considerat eterul spațial care cuprinde și înregistrează cu fidelitate totul. În Orient, AKASHA sau eterul atotcuprinzător este cel mai subtil dintre cele cinci elemente (1.-PĂMÂNT; 2.-APA; 3.-FOCUL; 4.-AERUL; 5.-ETERUL (AKASHA)).Eterul cel subtil sau AKASHA este o substanță fundamentală despre care yoghinii avansați și înțelepții spun că umple și pătrunde tot MACROCOSMOSUL, fiind suportul de bază al vieții și al sunetului. În AKASHA se înregistrează instantaneu tot ceea ce se întâmplă în MACROCOSMOS iar imaginile înregistrate pot fi citite de yoghini și se numesc CLIȘEE AKASHA-ice.
AKASHAYOH = a spațiului
AKLISTAH = nedureros
AKRAMAN = dincolo de ordinea succesiunii
AKRISHNAM = nici negre
AKSEPT = transcenzând
AKUSIDASYA = a aceluia care nu mai are interes
ALABDHABHUMIKATVA = incapacitate de a realiza o stare superioară
ALAMBANA = suport
ALAMBANAIH = obiect; bază
ALAMBUSHA = Nadi secret (canal subtil prin care circulă energia fluidică)
ALASYA = letargia
ALINGA = PRAKRITI (natura)
ALINGANI = fără nici o marcă (semn distinctiv)
ALOKA = lumină
ALPAM = numai puțin
ANABHIGHATAH = lipsa impactului; non-obstrucție
ANADI = denumirea VASANAS-urilor = dorințe, înclinații, impresii ascunse, ambiții care persistă în străfundurile ființei, dar care pot în orice moment să revină la suprafață. Parte integrantă a Samskaras-urilor, ele sunt atât de apropiate de acestea încât sunt adesea considerate ca sinonime.
ANADITVAM = fără început
ANAGATAH = viitor
ANAJANAM = necunoscut (în India există o știință numită astfel)
ANANDA = beatitudine, fericire supremă; termen ce desemnează nu numai plăcerea legată de senzațiile simțurilor, în mod necesar efemere, ci bucuria oceanică a unei stări copleșitoare, pure, ce situează gradat sufletul dincolo de orice dualitate și deorice opoziție. După Yoga și Vedanta, este vorba de o stare paradisiacă de conștiință în care CONȘTIINȚA noastră este cu ADEVĂRAT liberă de orice gând și care face ca în universul nostru lăuntric să nu se proiecteze ATUNCI nici boală, nici bătrânețe, nici moarte, nici teamă, nici griji, nici suferință, nici tristețe, ci doar o stare intensă care ne pune în inefabilă rezonanță cu INFINITA fericire pură.
Găsim att în YOGA cât și în VEDANTA, în cursul unei lungi perifraze abstracte ce îl desemnează pe BRAHMAN (ABSOLUTUL DIVIN), formularea "SAT-CHIT-ANANDA"; ANANDA, fericirea divină absolută, continuă nu poate fi pe deplin și intens resimțită decât în starea de SAMADHI care, după cum susțin YOGHINII, aparține conștiinței extatice divine. În școlile yoghine autentice ale tradiției SHANKARA, numele SANNYAS-ilor sau ale aspiranților la eliberare spirituală se termină cu cuvântul sanscrit ANANDA (de exemplu: VIVEKANANDA, SIVANANDA, HAMSANANDA); al 3-lea stadiu al lui SAMPRAJNATA SAMADHI; este legat de conștiința cauzală a lui LINGAMATRA
ANANDAMAYA KOSHA = ultimul înveliș care acoperă Sinele Etern (ATMAN). Este numit, de asemenea, Învelișul beatitudinii sau Învelișul Cauzei.
ANANTA = infinit; șarpele numit ANANTA
ANANTARYAM = secvență
ANASHAYAM = fără stocul întipăririlor trecute
ANASTAM = nedistrus
ANATMASU = non-ATMA
ANATYAT = infinit
ANAVACHCHHEDAT = pe seama nici unei definiții
ANAVACHHEDAT = fiind nelimitat de timp
ANAVACHCHHINNAH = necondiționat, nelimitat
ANAVADHARANAM = non-înțelegere
ANAVASTHITATVA = instabilitate
ANAYAH = pătrundere, infiltrare
ANEKESAM = a multor
ANGAMEJAYATVA = agitația corpului
ANGANI (ANGAS) = fără nici o marcă (sau semn distinctiv); părți
ANIMADI = ANIMA = putere psihică paranormală: yoghinul își poate face corpul și conștiința la fel de mici ca și un atom
ANISTO = nedorit
ANITYA = non-etern, efemer
ANTAH = a se sfârși
ANTAR MAUNA = tăcere, liniște lăuntrică
ANTARANGA = formă de KEVALA KUMBHAKA; intern; introvertit; aspectul esoteric
ANTARAYA = obstacol
ANTARAYAH = obstacole
ANTARDHANAM = a fi invizibil; dispariție
ANU = prefix care subliniază completitudinea
ANUBHUTA = înregistrat
ANUGAMAT = prin asociere
ANUKARAH = imitând
ANUMANA = inferență (extragerea dintr-un aspect sau aserțiune dată a tuturor consecințelor care pot rezulta
ANUMODITA = aprobată
ANUPASHYAH = pare că percepe
ANUPATI = comun
ANUSHADHI = ierburi
ANUSHASANAM = instrucțiuni complete
ANUSHAYI = care însoțește
ANUSHRAVIKA = auzit
ANUSTHANAT = prin practică
ANUTTAMAH = nețărmurit
ANVAYA = interpenetrant
ANYA = a altuia; celălalt
ANYAH = celălalt SAMADHI
ANYATA = diferență
ANYATVAM = diferență
ANYATVE = pentru diferență
ANYAVISAYA = alt obiect
APANA = energia subtilă descendentă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Acționează din zona anusului până la tălpile picioarelor
APARAMRISTAH = neatins
APARANTA = moarte
APARIGRAHA = non-posesiune
APARINAMITVAT = datorită neschimbării
APATTAV = îndeplinind
APAVARGA = eliberare
APEKSHANA(M) = indiferență
APETASYA = a aceluia care nu mai are interes
API = chiar; de asemenea; mai mult decât atât; deși; cu toate că
APRAMANAKAM = non-cunoscător
APRATISANKRAMAYAH = care nu trece de la unul la altul
APRAYOJAKAM = indirect
APUNYA = viciu (sau nebunia); non-merit
APURAT = prin adăugare, supraâncărcare
ARISHTA = cale de a cunoaște momentul morții
ARISTEBHYAM = prin semne (prevestitoare)
ARTHA = obiect; obiectul DHYANA-ei (al meditației); conștiință
ARTHAM = de dragul
ARTHAVATTVA = servind scopului
ASAMPRAJNATA = desemnează starea meditativă profundă în care activitatea mentală subtilă, responsabilă de cunoașterea obiectului (PRAJNA) este eliminată complet, în minte rămânând numai obiectul, reflexia mentală și SAMSKARA acelei activități
ASAMPRAMOSAH = a nu lăsa să dispară (experiența din minte); a nu o lăsa să scape
ASAMPRAYOGA = absența contactului
ASAMPRAYOGE = a nu veni în contact
ASAMSARGAH = non-atașament
ASANA(M) = postură corporală specială în YOGA care face posibilă punerea în inefabilă rezonanță cu anumite energii subtile benefice din MACROCOSMOS.
ASANGA = non-contact
ASANKHYEYA = nenumărat
ASANKIRNAYOH = distinct
ASEVITAH = practicat
ASHAYA = depozit al urmelor KARMA-ei trecute
ASHAYO = rezervor (acumulare)
ASHISAH = voința de a trăi
ASHRAYA = suport
ASHUCHI = impur
ASHUDDHI= impuritate
ASHUKLA = nici albe
ASHWINI MUDRA = GESTUL ANUSULUI DE CAL: Una dintre cele 25 de MUDRAS descrise în faimosul tratat YOGA, - Gheranda Samhita.
ASMITA = principiul ego-ului (egoism); simțul individualității; este o stare de conștiință inferioară care identifică în mod eronat PURUSHA cu vehiculul său;
ASMITA SAMADHI = al 4-lea stadiu din cele 4 stadii ale lui SAMPRAJNATA SAMADHI; este starea ATMA-ică legată de ALINGA
ASTA = opt
ASTEYA = onestitate, respectul proprietății (a bunurilor celorlalți)
ASVADA = facultatea gustului
ASYA = a acesteia
ATAT = neadecvat
ATHA = acum, prin urmare
ATIKRANTA BHAVANIYA = (tip de yoghin) acela care devine absolut detașat și renunță chiar și la realizarea supremă
ATIPRASANGAH = superfluitate absurdă
ATITA = trecut
ATMA = sinele divin suprem, etern. Scânteia din dumnezeire în ființa umană
ATMA BHAVA = conștiința divină de sine; conștiința celui mai înalt nivel al sinelui divin, etern
ATMADARSHANA = viziunea sinelui Suprem, etern, divin
ATMADRASHTA = denumire pentru ființele care percep Sinele Suprem, etern, divin
ATMAKAM = având natura
ATYANTA = extrem
AVANGA = propriul corp
AVARANA(M) = voalul care acoperă lumina cunoașterii; înveliș; voal; necunoașterea adevărului
AVASTHA = condiție, stare. Yoghinii disting câteva stări sau stadii distincte de maturitate lăuntrică pe calea spirituală. Faimosul tratat Hatha-Yoga-Pradipika (IV.69) vorbește despre starea inițială (ARAMBHA-AVASTHA), starea activă sau starea "uleiorului" (GHATA-AVASTHA), "starea acumulării" (PARICAYA-AVASTHA) și "starea de maturitate spirituală" (NISHPATTY-AVASTHA). Acestea mai sunt numite uneori "nivele" de realizare (BHUMI).
Cuvântul AVASTHA este folosit, de asemenea, pentru a descrie cele patru sau cinci stări distincte de conștiință, așa cum sunt ele prezentate în conformitate cu tradiția Vedanta. Acestea sunt: starea de veghe (JAGRAT), starea de somn cu vise (SVAPNA), starea de somn fără vise (SUSHUPTI) și "a patra stare" (TURIYA), care este de fapt starea realizării de sine. Acestora, uneori, li se mai adaugă starea care o transcende pe cea de "a patra" (TURIYA-ATITA) sau eliberarea spirituală totală.
În sfârșit, tot în YOGA, cuvântul AVASTHA desemnează și diferite stadii sau etape ale controlului suflurilor subtile (PRANAYAMA) de către yoghini.
AVASTHA PARINAMA : CHITTA este transformată din punctul de vedere al condiției sale
AVASTHANAM = stabilire
AVESHAH = intrare
AVIDYA = cunoașterea non-discriminativă, incorectă sau falsă; ignoranța; lipsa conștiinței interne, prostia
AVIPLAVA = statornic
AVIRATI = dorința de plăceri
AVISAYIBHUTATVAT = pentru că nu acesta a fost subiectul SAMYAMA-ei
AVISHESHA= fără diferență; suportul minții; al 2-lea stadiu al GUNAS-urilor; implică lipsa diferențelor existând completa fuziune cu obiectul; starea de SAMADHI corespunzătoare este VICHARA
AVISHESHAH = non-distinct
AVIVEKAKHYATEH = până la conștiința realității
AVYAKTA = plan nemanifestat
AVYAPADESHA = nemanifestat
AYAMA = lungire sau lărgire controlată (lungimea suflului subtil)
AYUH = durata vieții
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
BADHAN = tulburare
BAESU = prin SAMYAMA asupra puterilor
BAHIH = extern
BAHIRANGA = formă de KEVALA KUMBHAKA; aspectul extern sau YOGA exoterică
BAHYA = extern
BALA = forță; energie; putere
BALANI = puteri
BANDHA = a obliga; legătură
BHAJAN = formă de adorație a lui Dumnezeu sau a unuia dintre Avataras-i (trimișii lui Dumnezeu) însoțită de cântece rostite la unison și acompaniată de muzică.
BHAKTI YOGA = formă de YOGA (YOGA devoțională). Calea iubirii nesfârșite pentru Dumnezeu.
BHAVA = stări de existență
BHAVANA = simțământ
BHAVANAM = examinând mental; a chibzui; a argumenta mental; a gândi
BHAVANATHAH = atitudine
BHAVAPRATYAYA ASAMPRAJNATA SAMADHI =
BHAVAPRATYAYAH = nașterea e cauza
BHEDE = în legătură cu diferența
BHEDHAH = îndepărtare
BHOGA(H) = experiență; conștiință obiectivă
BHRANTIDARSHANA = percepție eronată
BHUMI = stadii subtile ale conștiinței
BHUMIH = întemeiat
BHUMISU = în stările subtile
BHUTA(S) = elemente subtile
BHUTAJAYH = stăpânirea elementelor subtile
BHUVANA = sistem solar
BIJA(M) = principiu, sămânță subtilă
BRAHMACHARYA = abstinență sau continență sexuală și senzuală prin care potențialul sexual al ființei umane este transmutat în energie, iar energia rezultantă este sublimată în mod armonios pentru a accelera evoluția spirituală.
BRAHMANADI = canal foarte fin înlăuntrul lui SUSHUMNA NADI
BRUMADHYA = tehnică yoghină de concentrare mentală care implică să se fixeze ferm și continuu atenția în zona focarului subtil dintre sprâncene.
BUDDHI = inteligență. Componentă care permite să se clasifice impresiile sensibile datorită capacității sale de discriminare.
BUDDHIBUDDHEH = cunoașterea celor cunoscute
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
C
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
CHA = și
CHAKRA = centru subtil energetic prin care trec anumite forme de energie subtilă. Acești centri (CHAKRAS) acumulează, transformă și redistribuie energiile care îi traversează.
CHAKSUH = ochi
CHANDRA = Lună
CHATURTHA = al patrulea
CHETANA = conștiință
CHHAYA PURUSHA = ultima urmă a intelectului
CHHAYA UPADANA = ultima urmă de atașament, creând legături care înlănțuie ființele umane în existență și le angrenează dintr-o existență (încarnare) într-alta.
CHIDAKASHA = domeniul Conștiinței absolute și omniprezente (Chit) identică cu Brahman (Supremul Absolut, DUMNEZEU)
CHITRAM = împestrițată
CHITTA(M) = minte; conștiința individuală care include conștientul, subconștientul și superconștientul
CHITTABHEDAT = prin diferența minții
CHITTANI = minți
CHITTANTARADRISHYE = într-o minte, fiind cunoscută de alta
CHITTASAMVIT = conștiința lui CHITTA
CHITTASYA = a minții; a corpului subtil
CHITTAVIKSEPAH = obstacole ale minții
CHITTAVRITTAYAH = modificările minții
CHITTEH = a conștiinței
CHITTISHAKTEH = PURUSHA = Ființa eternă, Supremă, una dintre cele două realități recunoscute de filosofia Samkhya, Sinele DIVIN Absolut, conștiința pură
CHITTRA = Nadi extrem de fin și foarte important
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
DARSHANA = ceea ce este văzut, cunoscut
DARSHANA SHAKTI = vehiculul puterii de cunoaștere
DARSHANAM = viziune spirituală
DARSHINAH = al aceluia care vede
DAURMANASYA = depresiune
DESHA = loc;
DESHAYOH = de loc
DEVADATTA = formă subtilă de energie (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă moțăiala și somnul
DHANANJAYA = formă subtilă de energie (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Intreține și face să apară dorința de hrănire
DHARANA = concentrare mentală fermă și continuă. Condiție importantă care permite să fie atinsă în YOGA meditația profundă
DHARMA = calitate; proprietate; proprietățile; funcție. Termen generic desemnând "ceea ce constituie Adevărata Natură a noastră".
DHARMA PARINAMA: CHITTA este transformată din punctul de vedere al proprietății sau structurii (DHARMA) ei
DHARMAMEGHA SAMADHI = cea mai înaltă formă de extaz divin (Samadhi) care este admis a exista în tratatele clasice YOGA.
DHARMAMEGHAH = ploaia DHARAMA-ei
DHARMI = substratum-ul proprietăților
DHRUVE = realizând SAMYAMA asupra Stelei Polare
DHYANA(M) = meditație, meditație, reculegere, permițând yoghinului să atingă starea de SAMADHI. Meditația este o curgere neîntreruptă a gândirii către obiectul concentrării minții (DHARANA). Fără DHYANA este absolut imposibil să fie atinse de către yoghin stările superioare de conștiință.
DHYANAJAM = născut din meditație
DIPTIH = radiație
DIRGHA = lung
DIVYAM = divin
DOSHA = defect
DRASHTA = văzătorul
DRASTRI = văzător = văzătorul (văzătorului)
DRASTUH = văzător (sau PURUSHA)
DRIDHA = ferm
DRIG = PURUSHA; putere a conștiinței; putere de a vedea
DRIG SHAKTI = puterea de cunoaștere
DRISHEH = al văzătorului
DRISHIMATRAH = numai pură conștiință
DRISHTA = văzut; prezent
DRISHYA = văzutul (PRAKRITI)
DRISHYASYA = a văzutului
DRISHYATVAT = din cauza perceptibilității
DRISHYAYOH = văzut
DUHKHA(M) = durere; mizerie, suferință
DUHKHAIH = prin aceste trei dureri
DVANDVA = cuplul contrariilor
DVESHAH = aversiune
DWESHA = neplăcere, aversitate, repulsie (opusul lui RAGA)
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
E
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
EGO =
EKA = unu
EKAGRATA = focalizare (în această stare RAJO GUNA și TAMO GUNA sunt absente). Concentrarea întregii noastre atenții asupra unui singur (Eka) punct (focar) sau asupra unui singu obiect; situație în care toate energiile psihice sunt focalizate asupra unui aceluiași obiect.
EKAGRATA PARINAMA = efortul de a face mintea să sară de la un obiect la același obiect; focalizarea numai asupra acelei PRATYAYA fără intervenția nici unei distrageri
EKAGRATAYOH = fixitate
EKAGRYA = focalizare
EKAM = unu
EKARUPATVAT = datorită asemănării formei
EKASAMYE = simultan
EKATANATA = continuitate
EKATATTVABHYASA = practica concentrării mentale ferme și continue asupra unui principiu unic
EKATMATA = identitate
EKATRA = împreună
EKATVAT = datorată unicității
ESAM = a acestora
ETENA = prin aceasta
EVA = ca și; numai
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
FOCARE DE PUTERE =
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
GAMANAM = a se deplasa prin
GANDHARI = un Nadi
GARIMA = putere psihică paranormală prin care corpul fizic poate fi făcut să fie extraordinar de greu
GATI = mișcare
GRAHANA = simțuri; puterea de cunoaștere
GRAHITA = cunoscător
GRAHYA = receptiv
GRAHYESU = în obiectele cunoașterii
GUNA(S) = cele trei însușiri fundamentale: KRIYA=activitate; PRAKASHA=lumina; STHITI=fermitate. Obiectele lumii fenomenale (PRAKRITI) sunt toate structurate în jurul celor trei GUNAS: TAMAS GUNA, RAJAS GUNA, SATVA GUNA.
GUNANAM = al GUNAS-urilor
GUNAPARVANI = starea GUNAS-urilor
GUNATMANAH = de natura GUNAS-urilor
GUNAVAITRISNYAM = eliberarea de dorința față de GUNAS
GURU(GURUH) = maestru, învățător spiritual
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
HANA: prin îndepărtarea lui AVIDYA (ignoranța), cauza contactului dintre PURUSHA și PRAKRITI este îndepărtată și deci, efectul încetează să mai existe. Aceasta se numește HANA
HANAM = evitare; distrugere
HANOPAYAH = căile de evitare (HANA)
HASTI = elefant
HASTIJIHWA = un Nadi; unul dintre cele 14 canale subtile (NADIS) prin care circulă energiile subtile în ființă. Se spune că el ajunge la ochiul drept
HATHA YOGA = formă de YOGA al cărui scop este să armonizeze HA (suflul subtil solar (+), cunoscut sub numele de PRANA) cu THA (suflul subtil lunar (-), cunoscut sub numele de APANA). Această echilibrare conferă nenumărate puteri paranormale psihice, mentale și spirituale celui care o practică în mod consecvent și totodată, permite lui KUNDALINI să se trezească și să se ridice gradat din CHAKRA în CHAKRA.
HETU(H) = cauză
HETUTVAT = depinzând de
HEYAH = care pot fi reduse; reducere
HEYAHETUH = cauza lui HEYA, cauză a ceea ce trebuie evitat
HEYAM = a fi evitat
HIMSADAYAH = violență și alte asemenea acesteia
HLADA = bucurie
HRIDAYE = realizând SAMYAMA asupra inimii
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
I
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
IDA = Nadi prin care circulă energia subtilă (-) receptivă, lunară, feminină
ILUMINARE =
INDRIYA(S) = organele de simț: mirosul, gustul, vederea, pipăitul, auzul împreună cu cele cinci organe funcționale: organele de eliminare, organele de reproducere, picioarele, mâinile, vocea.
INDRIYAJAYA = control al simțurilor
INDRIYANAM = al simțurilor
INDRIYESU = în organele simțurilor
INDRYAJAYA = stăpânire deplină asupra organelor de simț
INTUIȚIE =
ISHITVA = capacitatea paranormală de a crea și de a distruge după voință nu contează ce în cele 3 Lumi fundamentale
ISHVARA = Dumnezeu (stăpân, sau cel care domnește asupra Macrocosmosului)
ISHWARAPRANIDHANA = SADHANA completă pentru omul obișnuit; supunerea completă sau dăruire deplină de sine lui Dumnezeu
ISTADEVATA = model divin la care ne raportăm cu predilecție, ideal spiritual ales. Yoghinul care are nevoie de un obiect sau ființă concretă asupra căreia să-și focalizeze adorația și iubirea sa, caută un anumit ideal divin ce există (de exemplu SHIVA) și își concentrează întreaga sa adorație și atenție asupra lui. Acest ideal divin poate să fie o manifestare particulară a lui DUMNEZEU, un sfânt, un mare yoghin, un AVATAR, sau orice alt aspect divin (de exemplu, IUBIREA lui DUMNEZEU) care îl atrage foarte mult.
ITARETARADHYASAT = din cauza suprapunerii mentale
ITARATRA = în afara acestei stări
ITARESAM = altele; a altora
ITI = astfel; aceasta e tot; sfârșit; aceasta e totul
IVA = la fel; ca și cum; ca și când; ca și
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
J
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
JAH = născut din
JALA = apă
JALANDHARA BANDHA = o tehnică foarte importantă în HATHA YOGA care constă în "contracția de închidere a gâtului", care este realizată prin plasarea și menținerea bărbiei în adâncitura de sub "mărul lui Adam" imediat după inspirație. Se spune că ea împiedică scurgerea fluidului de ambrozie (AMRITA) în zona subtilă a trunchiului.
JANMA = naștere
JAPA(MANTRA) = repetarea continuă a unei MANTRA pentru a intra în rezonanță cu o anumită energie benefică subtilă sau cu o sferă sublimă de forță din MACROCOSMOS.
JATI = fel de naștere; categorie, clasă socială
JATYANTARA = altă naștere
JATYANTARA PARINAMA = rezultatul lui PRAKRITYAPURAT
JAYANTE = se produc
JAYAT = prin stăpânirea
JIVA = ființa umană încarnată și prin urmare muritoare. Sinele încarnat se identifică astfel cu un corp fizic și cu o gândire. Devenit EGO, el își creează iluzia unei dualități și a unei cauzalități și se înlănțuie astfel în ciclul nașterii și morții.
JIVANMUKTA = "Eliberat în această viață". Ființă umană care, cu toate că trăiește într-un corp fizic, este complet eliberată de ignoranță (AVIDYA) și de MAYA.
JIVATMA = ATMAN Sinele Suprem, etern, divin manifestându-se sub forma unui Sine încarnat. El locuiește într-un corp pe care îl utilizează ca instrument cu toate că știe că în realitate el este și rămâne totdeauna ATMAN.
JNANA YOGA = formă de YOGA (YOGA cunoașterii), care implică nu numai o inteligență foarte mare, ci și o stare de detașare spirituală dublată de o deplină renunțare la fructele tuturor acțiunilor și, de asemeni, o mare puritate a gândirii.
JNANA(M) = cunoaștere (transcedentală) spirituală
JNANASURYA = lumina cunoașterii
JNANASYA = a cunoașterii
JNANENDRIYAS = vezi INDRIYAS
JNATAH = sunt cunoscute
JNEYA = cognoscibil
JUBUPSA = indiferență
JVALANAM = strălucire
JYOTISMATI = luminos, plin de lumină
JYOTISI = asupra luminii
JYOTISMATI PRAVRITI = facultatea spirituală iluminatorie
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
K
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
KAIVALYA = realizarea de sine
KAIVALYA PRAGBHARAM = înclinat spre KAIVALYA
KAIVALYAM = eliberare; izolare
KALA = timp
KALENA = printimp
KAMTHAKUPE = realizând continuu SAMYAMA asupra scobiturii gâtlejului
KANTAKADISU = spini
KAPALBHATI = Este una dintre cele "șase acțiuni (tehnice)" (SHAT-KARMA). Este o tehnică de PRANAYAMA care se face prin respirație rapidă.
KARANA SHARIRA = denumirea corpului cauzal (în VEDANTA)
KARANA = cauză
KARITA = făcută prin alții
KARMA = acțiune, act, consecințele unei acțiuni fizice, psihice, mentale ori spirituale; suma tuturor consecințelor acțiunilor unei ființe umane comise în această viață sau într-o viață anterioară; lanțul cauzalității lumii morale.
KARMA YOGA = formă de YOGA care constă în a adapta permanent o atitudine total detașată față de fructele acțiunilor realizate, oferind în întregime lui DUMNEZEU toate aceste roade, care altfel (în afara acestei consacrări depline lui DUMNEZEU) ar trebui, mai devreme sau mai târziu, să ne revină nouă (în această viață sau în cele viitoare) sub forma unor consecințe (fructe) care trebuie să le suportăm.
KARMASHAYA = depozitul efectelor; acumularea de KARMAS; acumularea tuturor întipăririlor, înregistrărilor subtile
KARMAVIPAKA = fructul acțiunilor trecute
KARMENDRIYAS = (KARMA = activitate; INDRIYA = organ) Cele 5 organe ale activității ființei umane sunt: 1-organele de eliminare (în legătură cu MULADHARA CHAKRA); 2-corzile vocale (în legătură cu VISHUDDHA CHAKRA); 3-picioarele (în legătură cu MANIPURA CHAKRA); 4-mâinile (în legătură cu ANAHATA CHAKRA); 5-organele de reproducere (în legătură cu SVADHISHTANA CHAKRA).
KARUNA = compasiune
KATHANTA = cum și de unde
KAYA = corpul; fizic
KAYASAMPAT = bunăstare corporală
KEVALA KUMBHAKA = ("absoluta reținere a suflului subtil"); mișcare de inspirație și expirație (tip special de control al suflului în PRANAYAMA). Textele clasice YOGA definesc această tehnică ca fiind o retenție spontană de foarte lungă durată a suflului fără a mai fi nevoie de inspirație și de expirație.
KHECHARI = acela care călătorește complet liber prin Lumile subtile
KHECHARI MUDRA = tehnică specială YOGA foarte secretă și periculoasă care implică printre altele să fie tăiat gradat frenumul limbii și alungirea acesteia pentru a se astupa apoi cu ea, printr-un fel de înghițire datorită răsucirii, zona gâtului. Greșit executată ea generează moartea.
KHYATI(H) = cunoaștere; conștiință
KIM = ce
KIRTAN = reuniuni publice în care mai ales BHAKTI YOGHINI recită recită cu fervoare și cântă anumite texte spirituale sacre sau chiar dansează în cinstea lui DUMNEZEU. Aceste manifestări colective joacă un rol important în BHAKTI YOGA.
KISNAVRITTEH = în care VRITTIS-urile au slăbit
KLESHAS = necazuri; tensiuni fundamentale ale minții; urmă;impuritate; suferință
KLESHAVAD = la fel ca KLESHAS-urile
KLISHTA = dureros; (lit.)-greu, dificil
KRAM = ordine
KRAMA = proces
KRIKARA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă foamea și setea
KRITA = făcută de sine
KRITARTHAM = o persoană care și-a atins țelul
KRITARTHANAM = deoarece și-au îndeplinit menirea
KRIYA YOGA = formă de YOGA (YOGA PRACTICă) a acțiunilor transmutative care anulează (anihilează) "activatorii subliminali" (SAMSKARAS) prin ascetism (TAPAS), studiu spiritual (SVADHYAYA) și dăruire plină de dragoste față de DUMNEZEU (Ishvara-Pranidhana).
KRIYA = activitate, acțiune, realizare, efort. Execuție eficientă când ne aflăm pe Calea YOGA. Exercițiu spiritual destinat să ne permită să atingem o cunoaștere superioară, divină.
KRIYAMANA KARMA = fel de KARMA. Face parte din NIRUPAKRAMA KARMA (KARMA latentă)
KRODHA = mânie
KSANA = moment
KSAYAH = distracție
KSAYAT = distrugere
KSAYE = distrugere; datorită distrugerii
KSAYODAYAN = dispariție și apariție
KSETRAM = câmp
KSETRIKAVAT = ca fermierul
KSHIPTA = starea minții ființei umane în care predomină RAJAS GUNA
KSIYATE = dispare
KSUT = foame
KUHOO = un Nadi
KUMBHAKA = reținere a suflului pe o anumită perioadă de timp între inspirație și respirație și invers.
KUNDALINI = forță colosală nesfârșită, creatoare, cosmică, care există în stare latentă în fiecare ființă umană la baza coloanei vertebrale (în plan subtil în MULADHARA CHAKRA) și care poate fi gradat trezită prin exerciții adecvate YOGA sau prin transmutarea în energie a potențialului creator sexual al ființei umane.
KURMA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă contracțiilede închidere și deschidere a ochilor.
KURMA NADI = Nadi care este situat, în plan subtil, dedesuptul scobiturii gâtlejului.
KURMANADYAM = realizând constant SAMYAMA asupra lui KURMA NADI
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
L
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
LABHAH = câștig
LAGHIMA = putere psihică paranormală prin care corpul fizic poate fi făcut să devină atât de ușor încât se înalță de la sol și se poate menține ore întregi la zeci de metri înălțime în aer (LEVITAȚIE). Implică anularea deplină a acțiunii energiilor gravitaționale asupra corpului fizic.
LAGHU = ușor
LAKSANA = caracteristic
LAKSHANA PARINAMA: CHITTA (conștiința) este transformată din punctul de vedere al caracteristicilor ei
LAVANYA = grație
LAYA = fuziune, contopire, dizolvare, comuniune perfectă datorată unei stări depline de rezonanță cu ceva subtil. Ascensiunea sufletului și Spiritului individual al ființei umane la Absolutul Suprem. Unire inefabilă și extatică cu Dumnezeu.
LINGAMATRA = numai cu o marcă (semn distinctiv)
LOBHA = lăcomie
LOKA(S) = planuri distincte de conștiință care au fiecare o frecvență specifică de vibrație și ne pun în inefabilă stare de rezonanță cu planurile sau straturile conștiinței MACROCOSMICE sau universale.
LOKAH = iluminare
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
MADHUBHUMIKA = acela care deja a gustat mierea puterilor paranormale yoghine (tip superior de yoghin)
MADHYA = mediu
MADHYAM = sunetul auzibil
MAHA BANDHA = "Marea contracție". Tehnică YOGA importantă descrisă astfel în Hatha-Yoga-Pradipika: "Trebuie să se așeze piciorul stâng cu călcâiul apăsând în zona perineului (YONI) și piciorul drept va fi așezat pe coapsa stângă. După ce inspirăm lent și profund, imediat după aceea trebuie să apăsăm în mod ferm bărbia în piept și totodată să contractăm (menținând astfel strâns) sfincterul anal, concentrându-ne intens mentalul asupra canalului subtil central (SUSHUMNA NADI) prin care trebuie să conștientizăm ascensiunea în flux intens a energiilor subtile. Trebuie apoi să ne reținem astfel respirația cât mai mult timp posibil dar fără să forțăm deloc și în final vom respira încetișor. După o pauză adecvată în care vom remarca lăuntric efectele acestei tehnici vom trece la executarea ei invers, cu piciorul drept așezat cu călcâiul astfel încât să apese zona perineului (YONI). Acest procedeu printre alte efecte reîntinerește corpul și face să se trezească KUNDALINI SHAKTI.
MAHA SAMADHI =
MAHAVAKYAS = marile dictoane
MAHAVIDEHA = existența fără corp
MAHIMA = putere psihică paranormală prin care ființa yoghinului și în special conștiința sa, poate fi făcută mare și ajunge să cuprindă subtil planeta, sistemul solar, constelațiile și chiar tot Universul.
MAHVRATAM = marea disciplină
MAITRI = simpatie profundă
MALA = impuritate
MANAS = "Capacitate de reflexie". Organul mental intern. Datorită lui MANAS noi primim toate impresiile din lumea exterioară care sunt apoi supuse puterii de discriminare a lui BUDDHI (Inteligența). MANAS ne incită să ne îndoim în anumite momente, ne ajută să luăm anumite hotărâri și face cu putință să ne transformăm dorințele în acțiuni.
MANASAH = al minții
MANEH = al cristalului
MANOJAVITVAM = iuțeala minții
MANOMAYA KOSHA = corpul mental
MANTRA(S) =
MATRA = numai
MATRASYA = numai
MATRAT = singur
MAYA =
MITHYA = fals, iluzoriu
MOHA = confuzie
MOODHA = stadiul de trezire a lui KUNDALINI în care acesta aparține doar lui MULADHARA CHAKRA; Generează o stare predominantă a minții în care predomină TAMAS GUNA
MULA BANDHA = tehnică yoghină secretă în care se contractă ferm pentru o perioadă cât mai mare de timp zona perineului. Ea face să se unească și să fie sublimată cu ușurință APANA în PRANA; trezește energia colosală KUNDALINI, întreține și stimulează în mod armonios focul subtil lăuntric, face să se diminueze urina și fecalele deoarece amorsează procese de transmutație biologică prin care acestea devin energie care poate fi apoi sublimată în mod armonios în sferele superioare ale ființei yoghinului.
MOSHA = a elibera, a scăpa
MRIDU = slab
MUDITA = bucurie
MUDRA = gest de punere în REZONANȚă, sau atitudine, ce se realizează cu anumite zone ale corpului, organe sau chiar cu mâinile, pentru a facilita trezirea, amplificarea și realizarea anumitor stări lăuntrice binefăcătoare, psihice, mentale sau spirituale, anticipând astfel manifestarea acestora și contribuind la stabilirea unei comuniuni între ființa umană și anumite nivele subtile din MACROCOSMOS.
MUKTA = eliberat spiritual (MUKTI = eliberare spirituală. Acest cuvânt sanscrit este un sinonim pentru MOKSHA. Markandeya-Purana (XXXIX. 1) definește acest termen ca fiind operația (VIYOGA) de accelerare a evoluției spirituale care face posibilă înălțarea de la starea de ignoranță până la zorii adevăratei înțelepciuni, JNANA.
Eliberarea spirituală determină identificarea și identitatea ființei (AIKYA) cu Absolutul și non-identificarea cu constituenții primari (GUNAS) ai Naturii. În conformitate cu textul lui Shiva-Purana (IV. 41.3) există patru tipuri sau grade distincte de asemenea eliberare: SALOKYA-MUKTI - este eliberarea spirituală atinsă prin faptul de a locui în același spațiu (LOKA) cu Dumnezeu; SAMNIDHYA-MUKTI - este eliberarea spirituală prin apropierea de Dumnezeu; SARUPYA-MUKTI - este eliberarea spirituală prin asumarea aceleiași existențe ca și cea a lui Dumnezeu; SAYUJYA-MUKTI - este eliberarea spirituală în care suntem perfect uniți cu Dumnezeu, fără ca prin aceasta să dispărem topiți în EL sau, cu alte cuvinte, să ne pierdem conștiința existenței extatice ca Sine Suprem (ATMAN) divin și nemuritor.
MULAH = rădăcină
MULADHARA CHAKRA =
MURDHA = creștetul capului
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
NA = nu
NABHI = buric
NADA YOGA = formă de YOGA în care se percepe lăuntric până la o profundă identificare sunetul (SHABDA) ce este sesizat în zona inimii, la nivel subtil (ANAHATA CHAKRA), atunci când se astupă urechile cu degetele mari de la mâini. Acest sunet face cu putință apariția unei stări de beatitudine.
NADI = tub luminos sau canal subtil prin care circulă diferiți curenți subtili de energie. Uneori cuvântul NADI se referă atât la venele și arterele care conduc sângele, cât și la canalele subtile prin care circulă forța vieții (PRANA). O interpretare recentă mai sofisticată a unor cercetători numește NADIS-urile ca fiind matrici ale fluxurilor subtile ale energiei psihosomatice. Ele mai sunt numite, de asemenea, HITA și SIRA.
NADIS-urile sunt canale subtile prin care este condusă indispensabila energie subtilă (PRANA) în diferitele zone sau vehicule invizibile ale ființei pentru a le permite să se mențină în viață.
Numărul lor este în general considerat a fi 72000 deși, așa cum Tri-Shikhi-Brahmana-Upanishad (II.76) menționează, ele sunt în realitate nenumărate. Shiva-Samhita (II.13) afirmă existența a 350000 de NADIS-uri în total. Anumite lucrări yoghine secrete spun că 72 sunt în principal mai importante dar multe menționează doar numele a 10, 12 sau 14. Astfel, Darshana-Upanishad (IV.6) numește l4 canale subtile majore ale energiei misterioase a vieții,care sunt: SUSHUMNA, IDA, PINGALA, SARASVATI, PUSHA, VARUNA, HASTI-JIHVA, YASHASVINI, ALAMBUSA, KUHU, VISHVA-UDARA, PAYASVINI, SHANKHINI, GANDHARA.
NAGA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri minore). Provoacă tusea și strănutul.
NAIRANTARYA = fără întrerupere
NASTAM = distrus
NIBANDHANI = care leagă
NIDRA = starea de somn profund (fără vise)
NIMITTA = instrument
NIRAKARA = fără formă; Termen care îl desemnează pe BRAHMAN-Supremul Absolut sau DUMNEZEU ca fiind dezgolit (dezvelit) de orice calitate și deorice formă.
NIRATISHAYAM = nelimitat
NIRBEEJA SAMADHI = stare de SAMADHI (superioară lui SAMPRAJNATA SAMADHI) care desemnează starea de conștiință supremă, caracterizată prin liniștirea deplină a gândirii și prin abolirea oricărei dualități. Este numită "SAMADHI fără germeni" pentru că ea distruge germenii KARMA-ei viitoare (AGAMI KARMA sau SANCHITA KARMA), susceptibili să provoace o eventuală renaștere (reîncarnare).
NIRBHASA = strălucind
NIRBHASAM = a apare
NIRBIJAH = fără sămânță
NIRBIJASYA = lui NIRBEEJA SAMADHI
NIRGRAHYAH = complet aprehensibil
NIRGUNOPASANA = concept extras din Upanishade care desemnează drumul considerat din punctul de vedere a celor două aspecte ale sale: cu calități și fără calități. Acest termen evocă o ființă supremă în același timp imanentă, transcendentă și superioară acestor două stări.
NIRMANA CHITTA = conștiința creată sau, altfel spus, "CONșTIINȚA INDIVIDUALIZATă"
NIRMANA = creație
NIRMANAKAYACHITTA = manifestarea microcosmică a descoperirii sau revelării minții supreme, divine
NIRODHA PARINAMA = sesizarea și conștientizarea momentului de salt între două PRATYAYAS. Mintea intră atunci în stare de vid
NIRODHA(H) = blocare, stopare, estompare lentă și completă. Vine de la rădăcina RODHA, care înseamnă un act de blocare. De aici derivă: AVARODHA=obstrucție; NIRODHA=blocare; VIRODHA=opoziție; a opri; suprimare.
NIRODHAKSAPA = moment de suprimare
NIRUPAKRAMAM = KARMA adormită (latentă)
NIRVICHARA = stadiu de fuziune a conștiinței cu obiectul, fenomenul sau ființa asupra căruia se meditează atunci
NIRVICHARA = SAMADHI fără reflectare
NIRVIKALPA SAMADHI =
NIRVITARKA = fără VITARKA
NISHKARMA KARMA = "Acțiune realizată în TRANS-ACȚIUNE". Principiu fundamental în KARMA YOGA care afirmă că o ființă umană nu este niciodată afectată (din punct de vedere KARMA-ic) de nici una din acțiunile ei, dacă aceste acțiuni sunt în întregime realizate într-o stare lăuntrică de consacrare transfiguratoare și sacrificiu oferit cu umilință divinului. Fructele acestor acțiuni trebuie să fie dăruite în totalitate lui DUMNEZEU. NISHKARMA KARMA este o activitate DIVIN INTEGRATă , EGO-transcendentă și trebuie să fie clar delimitată (diferențiată) de acțiunea simplă (egoistă) (KARMAN) și de inacțiune (AKARMAN).
NITYA = etern
NITYATVAT = permanent
NIVRITTIH = îndepărtare; încetare
NIYAMA(H) = cod personal; reguli fixe
NYASAT = prin proiecție
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
O
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
OJAS = energie, sau fluid subtil binefăcător.
Derivat din rădăcina verbală sanscrită VAJ, care înseamnă "a fi puternic", cuvântul OJAS semnifică "forță uriașă, energie sublimată, rezultantă prin transmutația biologică a potențialului creator (sexual), vigoare (vitală, psihică, mentală, spirituală)". În Ayurveda, OJAS este CHINTESENȚA constituenților (DHATUS) ai corpului fizic. Yoghinii consideră că OJAS este mai degrabă o forță benefică, subtilă, ce rezultă prin transmutație biologică (de exemplu, transmutația potențialului sexual, atât al femeii cât și al bărbatului, în energie) și, fiind distribuită în tot corpul și în întreaga ființă le vitalizează, le regenerează și le hrănește neîncetat. OJAS este, prin urmare, un principiu vital foarte important, care este conținut și acumulat (stocat) în cele șapte DHATUS (1.Plasma (RASA); 2.Sângele (RAKTA); 3.Mușchii (MAMSA); 4.Grăsimea (MEDA); 5.Oasele (ASTHI); 6.Măduva, Nervii (MAJJA); 7.Sperma și Țesuturile reproducătoare -atât la bărbat cât și la femeie- (SUKRA)).
Cea mai mare cantitate sau concentrație de OJAS poate să rezulte, grație transmutației biologice, în timpul și după o fuziune amoroasă sexuală plenară, în care cei doi iubiți realizează perfect continența sexuală și sublimează după aceea în mod armonios energia binefăcătoare subtila (OJAS) care rezultă. Prin transmutația biologică și sublimarea în energii rafinate a forței care rezultă cu ușurință din potențialul sexual (CREATOR) atât al femeii, cât și al bărbatului, are loc o accelerare a evoluției psihice, mentale și spirituale, care se reflectă în ființă prin trezirea anumitor puteri paranormale (SIDDHIS), creșterea inteligenței, amplificarea puterii de pătrundere mentală, dinamizarea intuiției etc.
Faptul că atât sperma bărbatului, cât și secrețiile sexuale ale femeii (menstruația) pot fi transformate cu usurință în energie, prin transmutația biologică care se produce atât în timpul realizării corecte a anumitor tehnici speciale YOGA, cât și în timpul fuziunii amoroase sexuale (în care cei doi realizează la unison o perfectă continență sexuală), explică de ce toate tradițiile spirituale autentice recomandă fie o abstinență activă (în care potențialul sexual este integral transmutat (PRIN PRACTICI SPIRITUALE) în energie, care este după aceea sublimată armonios în sferele superioare ale ființei; această realizare este confirmată la femeie de suspendarea completă a ciclului menstrual, în afara menopauzei, iar la bărbat de absența deplină a POLUȚIILOR NOCTURNE sau DIURNE), fie o continență sexuală permanentă (cu excepția momentelor când cuplul urmărește de comun acord să aibă un copil), în care atât bărbatul, cât și femeia transmută la unison, în mod biologic, întregul potențial sexual în energie și, dupa aceea, sublimează, fie împreună, fie separat, energia rezultantă, canalizând-o în mod armonios în sferele subtile superioare ale ființei lor. O abstinență sexuală pasivă în care, în cazul femeii, ciclul menstrual este foarte abundent și durează multe zile, ori apare de două sau de trei ori pe lună, este profund nocivă pentru echilibrul lăuntric și pentru sănătatea corpului femeii, în unele cazuri această situație putând să determine tulburări psihice și mentale serioase (PARANOIA). Același gen de abstinență sexuală pasivă, în cazul bărbatului, mai ales în situațiile în care apar frecvent poluții nocturne sau diurne precedate de stări de frustrare și tensiune, este de asemenea profund nocivă pentru echilibrul lăuntric și pentru sănătatea corpului bărbatului, în unele cazuri această situație putând să determine tulburări psihice și mentale serioase (PARANOIA și SCHIZOFRENIE). Ideea fundamentală în YOGA este că păstrarea permanentă a controlului deplin asupra potențialului sexual atât la femeie, cât și la bărbat, atunci când acest CONTROL este însoțit de transmutația biologică în energie a respectivului potențial, fie prin ABSTINENȚă SEXUALă ACTIVă, fie prin CONTINENȚă SEXUALă PERFECTă, realizată într-un cuplu unit, transfigurator și iubitor, face să se amplifice cantitatea de fluid subtil OJAS în MICROCOSMOSUL ființei umane, și aceasta nu numai că îmbunătățește și mărește în scurt timp sănătatea dar, totodată, face să crească extraordinar de mult câmpul conștiinței care, gradat, devine din ce în ce mai rafinat și mai pur.
Având în vedere toate aceste aspecte, putem înțelege mult mai bine de ce fluidul OJAS este considerat de către yoghini -în
ființa umană- drept o forță binefăcătoare, atotputernică, și chiar este uneori supranumit ENERGIA VITALă SUBTILă ESENȚIALă. Unele texte yoghine secrete consideră că fluidul subtil OJAS este forma supremă a energiei binefăcătoare subtile în MICROCOSMOSUL ființei umane, din care face parte și corpul fizic. Datorită unor tehnici speciale yoghine (cum ar fi: MULA BANDHA, UDDIYANA BANDHA, NAULI, YONI MUDRA, SHAKTI CHALANA MUDRA etc.), realizate cu consecvență atât în timpul ABSTINENȚEI ACTIVE, cât și în timpul CONTINENȚEI SEXUALE PERFECTE, anumite substanțe care există în corpul fizic, printre care, în special, potențialul sexual (atât al femeii, cât și al bărbatului), pot să fie transmutate în mod biologic în energie subtilă sau fluid binefăcător OJAS care, datorită proceselor complexe de sublimare ulterioară, vor deveni forme din ce în ce mai elevate de energie, care vor putea fi cu ușurință dirijate și acumulate la nivelul celor 7 CENTRI DE FORȚă ASCUNșI ai ființei umane. La nivelul lui MULADHARA CHAKRA fluidul OJAS conferă o vitalitate ieșită din comun; la nivelul lui SVADHISTHANA CHAKRA fluidul OJAS conferă imaginație creatoare controlată; la nivelul lui MANIPURA CHAKRA fluidul OJAS conferă expansivitate, veselie și încredere în sine; la nivelul lui ANAHATA CHAKRA fluidul OJAS conferă bucurie, dilatare euforică și iubire copleșitoare; la nivelul lui VISHUDDHA CHAKRA fluidul OJAS conferă intuitie, puritate, inspirație spirituala; la nivelul lui AJNA CHAKRA fluidul OJAS conferă forță de pătrundere mentală extraordinară, clarviziune, idei geniale; la nivelul lui SAHASRARA fluidul OJAS conferă înțelepciune, beatitudine și comuniune inefabilă cu Supremul Absolut-DUMNEZEU.
Termenul de OJAS-SHAKTI desemnează efectul extraordinar produs de energia subtilă manifestată sub forma unei SFERE URIAșE DE FORȚă RADIANTă, în care este acumulat foarte mult fluid OJAS, atât în cazul existenței obișnuite (de exemplu, la mari politicieni, conducători de partide, șefii națiunilor, liderii unor grupări, directorii de intreprinderi, generalii), cât și în domeniul spiritual sau intelectual, la mentorii anumitor căi spirituale, la descoperitorii anumitor sisteme filosofice sau în domeniul pur spiritual, divin, la cel mai înalt nivel, la Marii Eliberați, la Marii Înțelepți sau la Iluminați, în cazul cărora fluidul OJAS cel mai pur îi ajută să fuzioneze, în zonele cele mai înalte ale conștiinței, cu CONșTIINȚA ABSOLUTă A LUI DUMNEZEU.
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
P
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
PANCHATAYYAH = de cinci feluri
PANKA = noroi
PANTHAH = calea de manifestare
PARAIH = cu alții
PARAM = cel mai înalt
PARAMA = cel mai înalt
PARAMAHATTVA = ultima extindere (imensitatea)
PARAMANU = ultima particulă
PARARTHAM = de dragul lui PURUSHA
PARARTHATVAT = din conștiință obiectivă
PARAVAIRAGYA = îndepărtarea chiar și a rădăcinilor plăcerii (absența completă a dorințelor sub toate formele)
PARI = complet
PARINAMA = rezultat; consecință; schimbărilor; schimbare
PARINAMAH = transformare
PARISHUDDHI = purificarea memoriei
PARITAPA = tristețe
PARYAVASANAM = extensie
PASHYANTI = sunetul sublim, subtil, mental
PHALA = efect
PHALAH = fructe; rezultate
PINGALA = Nadi prin care circulă energia subtilă (+), emisivă, solară, masculină
PIPASA = sete
POOSHA = un Nadi
PRA = înalt sau mare
PRACHARA = modalitate
PRACHHARDANA = expirație, sau RECHAKA
PRADHANA = PRAKRITI
PRADHANAJAYAH = cucerirea și controlul (stăpânirea) asupra lui PRAKRITI
PRADURBHAVAH = aparență
PRADURBHAVAV = emergență
PRAJNA = conștiință cognitivă superioară
PRAJNA PURUSHA = conștiința în starea de somn (după VEDANTA)
PRAJNABHYAM = din cele două tipuri de conștiință
PRAJNAJYOTI = (tip de yoghin) acela care vede lumina purei conștiințe
PRAJNALOKA = răsăritul luminii conștiinței cognitive superioare
PRAKAMYA = putere psihică paranormală care duce la îndeplinirea totală, într-un mod rapid și extraordinar a tuturor dorințelor binefăcătoare pe care yoghinul le manifestă acum în mod detașat.
PRAKASHA = lumina divină; iluminare
PRAKRITI = natura; energie; ființă manifestată; ființa obiectivă, externă
PRAKRITILAYANAM = yoghini care sunt fuzionați doar în PRAKRITI
PRAKRITINAM = a diferitelor tendințe naturale
PRAKRITYAPURAT = supraîncărcarea golului în natură
PRAMADA = amânare
PRAMANA = cunoaștere corectă
PRAMANANI = surse ale cunoașterii corecte
PRANA = energie bio-plasmatică; totalitatea forțelor vitale subtile ale naturii (în care sunt incluse cele 5 PRANAS-uri principale, majore, dintre care unele acționează la nivelul gurii și nasului).
PRANAMAYA KOSHA =
PRANASYA = a respirației
PRANAVAH = AUM vezi fișe
PRANAYAMA = control al suflurilor subtile, vitale, realizat
prin intermediul respirației conștient controlate
PRANIDHANAT = supunere; devoțiune
PRANTABHUMIH = zonă de hotar
PRAPTI = capacitatea psihică și mentală paranormală care
îi permite yoghinului de a ajunge instantaneu oriunde dorește, atât în lumea fizică, cât și în astral sau cauzal (putere psihică extraordinară, care îi permite yoghinului să se dedubleze și să se proiecteze, cu o viteză superioară vitezei luminii oriunde dorește să fie prezent, pentru a vedea și a ști tot ceea ce îl interesează să afle).
PRARABDHA = soartă sau destin (KARMA activă)
PRASADAH = iluminare divină sau puritate
PRASADANAM = purificare subtilă; împăcare cu DUMNEZEU
PRASANGAT = prin renașterea
PRASANKHYANE = în cea mai înaltă meditație
PRASHANTA = liniștit
PRASUPTA = latente; adormite
PRATHAMA KALPIKA = yoghini, începători în ceea ce privește
intrarea în starea de SAMADHI
PRATHISTHAM = bazat
PRATI = înspre
PRATIBANDHI = ceea ce preîntâmpină
PRATIBHA = facultate spirituală a conștiinței superioare, prin care pot fi dobândite foarte repede puterile psihice paranormale; facultăți transcedentale, care privesc organele de simț (exemplu: PRATIBHASHRAVAN=facultatea de a auzi în lumile sublime, invizibile; PRATIBHADARSHAN=facultatea de a vedea sau clarviziunea ce permite vederea în aceleași lumi sublime)
PRATIBHAD = prin PRATIBHA
PRATIPAKSA = opusul
PRATIPAKSA BHAVANA = a medita intens asupra contrariilor pentru
a face să dispară (datorită amplificării energiilor benefice corespondente prin REZONANȚă) foarte repede anumite defecte sau vicii, de exemplu: ură-IUBIRE; lașitate-CURAJ; prostie-INTELIGENȚă; răutate-BUNăTATE; slăbiciune-PUTERE
PRATIPATTIH = cunoaștere
PRATIPRASAVAH = involuție
PRATISEDHARTHAM = pentru îndepărtarea
PRATISHTA = a fi ferm stabilit; stabilire
PRATISHTHANAM = a fi ferm stabilit
PRATISTHAYAM = a fi stabilit ferm
PRATIYOGI = corespunzător
PRATYABHIJNA = conștiința în starea de SAVICHARA SAMADHI
PRATYAHARA = retragerea simțurilor. Practică yoghină, care constă
în retragerea sau deturnarea în totalitate a simțurilor de la obiectele sensibile, pentru ca acestea să nu mai distragă deloc gândirea yoghinului, permițându-i să-și poată concentra întreaga sa atenție asupra obiectului lăuntric care a fost ales. Acest exercițiu constituie condiția prealabilă indispensabilă pentru a realiza concentrarea mentală (DHARANA).
PRATYAKSHA = cunoaștere directă, izvorâtă din experiența practică
PRATYAR = întors; în direcție opusă
PRATYAYA = conținut al minții; concept; conștiință
PRATYAYANAM = conținut mental
PRATYAYANTARANI = alte PRATYAYAS-uri
PRATYAYASYA = a conținutului minții
PRATYAYAU = conținut al minții
PRAVIBHAGA = separat
PRAVRITI = facultate superfizică; activitate
PRAVRITTIH = funcționare
PRAYATNA = efort
PRAYOJAKAM = mișcându-se
PUNAH = din nou
PUNYA = virtute; merit
PURAKA = stadiu în pranayama
PURANAS = străvechi culegeri de legende indiene, care evocă și pun în prim-plan pe anumiți zei faimoși.
PURUSAKHYATEH = adevărata cunoaștere a lui PURUSHA
PURUSASYA = a lui PURUSHA
PURUSHA = conștiință; ființă subiectivă; Sinele, Ființa eternă, supremă, una dintre cele două realități recunoscute de filosofia Samkhya, Sinele divin Absolut, conștiința pură.
PURUSHA VISHESA = fel aparte de suflet
PURUSHAJNANAM = cunoașterea lui PURUSHA
PURUSHARTHA = scopul lui PURUSHA
PURUSHAYOH = a lui PURUSHA
PURVA = anterior
PURVAH = a veni după
PURVAKA = precedată de
PURVAVAT = "după ceea ce precede"
PURVEBHYAH = în legătură cu precedentele
PURVESAM = al acelora care vin înainte
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
R
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
RAGA = plăcerea
RAGAH = atașament
RAJA YOGA = formă de YOGA (YOGA regală). Una dintre cele patru mari forme de YOGA, care vizează unirea cu DUMNEZEU după sistemul descris de Patanjali în faimosul său tratat Yoga sutras.
RAJAS = una din cele 3 proprietății ale lui PRAKRITI=activitate; cea de a doua GUNA: în cazul predominanței sale, mentalul este împrăștiat, disipat, rupt în bucăți, înclinat spre sinucidere, crimă, realizând adeseori o ruptură a personalității (starea minții - KSHIPTA).
RAJAS(GUNA) = a doua dintre cele trei GUNAS. Ea se manifestă în
PRAKRITI sub forma activității, a aspirației, a dorinței, a agitației și a îndrăznelii. Ea este forța care permite să fie învinsă apatia (TAMAS). Atunci când RAJAS domină activitatea sau gândirea unui individ, se spune despre acesta că este RAJASIKA.
RAKSHAS = demoni
RATNA = comori
RECHAKA = expirație; stadiu în PRANAYAMA
RISHIS = cei care au experimentat în mod direct aproape toate
subiectele discutate în AGAMAS (Izvor al Doctrinei, Demonstrație scrisă sau orală)
RITAM = aspectul absolut sau cosmic vezi fișe
RITAMBHARA = plin de experiență adevărată, justă; conștiința cosmică.
RITAMBHARA PRAJNA = conștiință cognitivă superioară, care apare
datorită unei experiențe spirituale adevărate
RUDHAH = care domină
RUPA = formă; frumusețe
RUTA = limbaj
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
S
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
SABEEJA SAMADHI = formă de SAMADHI în care germenii
KARMA-ei viitoare (AGAMI KARMA sau SANCHITA KARMA), susceptibili de a provoca o eventual a renaștere (reîncarnare), nu sunt distruși.
SABEEJA SAMADHI ASAMPRAJNATA = întregul proces de la VITARKA (nivel de conștiință) la ASMITA (stadiu de fuziune al conștiinței cu obiectul)
SABIJAH = cu sămânță
SADA = întotdeauna
SADHANA = practica spirituală. Derivat din cuvântul sanscrit SADH: "a ajunge la țel"; cu alte cuvinte, "mijloc de perfecționare spirituală". Exerciții care permit să fie stăpânită una dintre ramurile sistemului YOGA.
SADHARANATVAT = deoarece este comun
SAGUNOPASANA = cu calități
SAH = aceasta
SAHABHUVAH = simptome auxiliare
SAHASRARA = centrul esențial de forță care face posibilă
comuniunea cu DUMNEZEU; se află, în plan subtil, în afara corpului fizic, deasupra creștetului capului.
SAKSATKARANAT = prin percepție directă
SALAMBANAM = cu suport
SAM = complet
SAMADHAU = în SAMADHI
SAMADHI(H) = transă; liniște
SAMADHI PRAJNA = inteligență cognitivă care izvorăște din SAMADHI
SAMADHI PARINAMA = starea de concentrare în care se elimină treptat celelalte gânduri. Efortul minții de a stabiliza o singură PRATYAYA.
SAMANA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Acționează în zona dintre inimă și buric, inclusiv asupra membrelor inferioare; =SAMANA VAYU (dă naștere fluidului digestiv și este legat de focul subtil care digeră hrana în stomac).
SAMANYATO DRSTAM = "văzut împreună"
SAMAPATTEH = prin fuziunea minții
SAMAPATTI(H) = meditația; acceptarea completă, absorbția totală, fuziune în obiectul concentrării
SAMAPATTIBHYAM = prin meditație
SAMAPTIH = sfârșit
SAMASANA = postură YOGA
SAMAYA = circumstanțe
SAMBANDHA = relație
SAMBHODHAH = cunoaștere
SAMHATYAKARITVAT = datorită acțiunii asociate
SAMKHYA =
SAMPAT = sănătate
SAMPRAJNATA = desemnează starea meditativă în care cunoașterea se realizează prin intermediul fluxului continuu al uneia dintre activitățile mentale fundamentale, și anume: VITARKA, VICHARA, ANANDA și ASMITA
SAMPRAJNATAH = SAMADHI cu PRAJNA (focalizarea mentală cognitivă). În această forma de SAMADHI subzistă încă unele procese psihice, cum ar fi KLESHAS-urile, care împiedică acest SAMADHI să fie în întregime pur, "fără germeni"; dorințele profunde și ascunse
(VASANAS) există în continuare în germene și pot să reapară în orice moment, spre deosebire de ASAMPRAJNATA SAMADHI sau SAMADHI suprem, care este în totalitate debarasat de germeni (NIRBEEJA SAMADHI), caracterizat prin abolirea KLESHAS-urilor, extincția VASANAS-urilor și abandonarea oricărei legături generate de KARMA
SAMPRAYOGAH = comuniune
SAMSAYA = îndoială
SAMSKARA(S) = tendințe mentale, impresii mentale, întipăriri, repercursiuni ale întipăririlor, gusturi, potențialități care se dezvoltă în conștiință ca urmare a acțiunilor sau a gândurilor trecute (din viața actuală sau din existențele anterioare). Adiția tuturor SAMSKARAS-urilor constituie caracterul unui om.
SAMSKARASHE SA = în care urmele rămân
SAMSKARAT = prin întipăriri repetate
SAMSKARAYOH = a celor două întipăriri
SAMSKAREBHYAH = prin SAMSKARA
SAMTAMAT= prin SAMYAMA
SAMVEDANAT = prin cunoașterea
SAMVEGA = dorința
SAMYAMA(H) = DHARANA, DHYANA și SAMADHI, realizate împreună în același timp. În această stare superioară de identificare a conștiinței, care face posibilă și fuziunea cu obiectul ales să fie cunoscut, CUNOSCăTORUL, OBIECTUL DE CUNOSCUT șI CUNOAșTEREA
CARE REZULTă NU FAC DECÂT UNA.
SAMYAMYAT = prin SAMYAMA (făcând SAMYAMA)
SAMYE = devenind egal
SAMYOGA(H) = a se uni; uniune
SAMYOGO = uniune
SANCITA = întipăriri stocate (prima diviziune a lui KARMASHAYA); KARMA latentă
SANGA = atașament
SANGRIHITATVAT = deoarece sunt legate împreună
SANJNA = conștiință
SANKALPA = hotărârea de a se retrage de la conștiința Sinelui
SANKARA(H) = confuzie
SANKIRNA = amestecat, confuz
SANNYASIN = ființă umană care în India renunță complet la lume pentru a trăi în cea mai deplină detașare și se consacră în întregime realizării Eliberării Spirituale (MOKSHA). Sărăcia unui SANNYASIN nu este numai materială; ea include, de asemenea, ceea ce mistica creștină numește "sărăcia în minte" sau, cu alte cuvinte, absența concepțiilor dualiste, cum ar fi binele și răul, atracția sau dezgustul (respingerea), frica sau dorința etc.
SANTOSAT = din mulțumire
SANTOSHA = mulțumire
SAPTADHA = șapte stadii
SARASWATI = un Nadi
SARUPYAM = identificare
SARVA = toate; tot; totul
SARVABHUTA = toate ființele vii
SARVABHAUMA = universal
SARVAJNA = omnisciență
SARVAJNATRITVAM = omnisciență
SARVAM = totul; tot
SARVARTHAM = totul inclusiv
SARVARTHATA = atenție multilaterală, discontinuă și difuză
SARVATHA = în toate felurile
SARVATHAVISAYAM = obiectele de pretutindeni
SARVAVISAYAM = toate obiectele
SAT = existență absolută, ființa absolută, eternă și permanentă, identică cu BRAHMAN, la fel precum CHIT sau ANANDA.
SATI MULE = atâta timp cât rădăcina este acolo
SATI = fiind
SATKARA = adorație
SATSANG = (SAT: "bun, autentic", SANGA: "frecventare") Frecventarea sfinților, înțelepților, a marilor yoghini sau a ființelor umane care îl caută în mod sincer pe DUMNEZEU. În prezența unui mare yoghin, este cu putință ca o scânteie de intuiție divină să țâșnească de la el, inspirând și impulsionând și alte persoane care sunt apte să primească această scânteie.
SATTVA = una dintre cele 3 GUNAS-uri, în care mintea rămâne profund liniștită, VRITTIS-urile rămân concentrate și nimic nu poate cauza tulburare; una dintre cele 3 proprietăți ale lui PRAKRITI; =CHITTA (minte); =PRAKASHA (lumina)
SATTVASHUDDHI = puritate internă
SATYA = veracitate
SATYAM = aspectul relativ al creației vezi fișe
SAUCHAT = din curățenie
SAUMANASYA = veselie
SAVICHARA = stadiu de fuziune a conștiinței cu obiectul asupra căruia se meditează
SAVIKALPA SAMADHI = Stare de conștiință caracterizată prin ascensiunea la cunoașterea lui DUMNEZEU sau BRAHMAN, în ciuda supraviețuirii unei relații a subiectului cu obiectul. Spre deosebire de NIRVIKALPA SAMADHI, această stare conservă o
urmă de dualitate, care împiedică fiziunea totală cu DUMNEZEU. SAVIKALPA SAMADHI se poate compara cu VISIO DEI a misticilor creștini.
SAVITARKA = stadiu de fuziune a conștiinței cu obiectul asupra căruia se meditează; "cu gândire în vorbe".
SESAVAT = "după ceea ce rămâne"
SHABDA = cuvânt; sunet
SHABDADI = sunet și altele
SHAITHILYA = pierdere
SHAITHILYAT = prin slăbirea
SHAKTAYOH = dintre cele două puteri
SHAKTI = putere
SHAKTYOH = una dintre cele două puteri
SHANKHINI = un Nadi
SHANTA = liniștit, latent
SHARIRA = corp vezi fișe
SHASANAM = instrucțiuni complete = ANU SHASANAM (ANU=prefix care subliniază completitudinea; SHASAN=a da reguli)
SHASTRA = proces de instruire și de precepte
SHAUCHA = curățenie
SHILAM = calități
SHIVALINGA = LINGA
SHOORA = un Nadi
SHRADDHA = credință
SHRAVANA = facultatea de a auzi
SHROTRA = ureche
SHROTRAM = organul auzului
SHRUTA = auzit
SHUCHI = pur
SHUDDHAH = pur
SHUDDHAU = purificare
SHUDDHI = purificare
SHULA = grosier
SHUNYA = lipsit de; stare de vid
SHUNYA SAMADHI = cea mai înaltă stare de extaz divin, SAMADHI este descrisă ca fiind vid beatific (SHUNYA) și plin (PURNA) în același timp.
SHUNYAM = gol;
SHUNYANAM = lipsit de
SHVASAPRASHVASA = inspirație și expirație
SHVASAPRASHVASAYAH = inspirație, expirație
SIDDHA = adept
SIDDHASANA = postură YOGA
SIDDHAYAH = puteri psihice paranormale
SIDDHAYOH = SIDDHIS
SIDDHI = perfecțiune sau măiestrie în practica anumitor tehnici YOGA
SIDDHIS = puteri psihice paranormale
SIRSHASANA = postură YOGA extrem de importantă
SMAYA = mândrie
SMRITAYAM = memorie (SMRITI)
SMRITI(H) = memorie
SMRITISAMSKARAYOH = a memoriei și a impresiilor
SOMA =
SOPAKRAMAN = KARMA activă
STAMBHE = în suspensie; suspendare
STHAIRYAM = stabilitate
STHAIRYE = devenind ferm
STHANI = zei (DEVA)
STHIRA = ferm
STHIRASANA = postură YOGA
STHITI = fermitate
STHITOU = fiind fixat, stabilit
STHULA = dimensiune grosieră, materială, fizică
STYANA = moleșeală
SUKHA = fericire, plăcere
SUKHAM = confortabil
SUKHASANA = postură YOGA
SUKSHMA = dimensiune subtilă; subtil
SUKSHMA SHARIRA = corpul subtil
SUKSHMAVISAYATVAM = stadiile subtile de SAMADHI
SUKSMA(H) = subtil; fin
SURYA = Soare
SURYE = asupra Soarelui
SUSHUMNA = Nadis-ul principal vezi fișe
SUSHUPTI = somn profund vezi fișe
SVA = al său propriu
SVABHASAM = autoiluminată
SVABUDDHI = autocunoaștere
SVADHYAYA = studiu individual, studiul scrierilor spirituale, divine, tradiționale
SVADHYAYAT = prin autoobservație
SVARASAVAHI = denumire pentru dorința tuturor oamenilor de a trăi SVARASAVAHT = susținut de propria sa forță
SVARUPA = forma proprie; natura esențială a sa; natura reală; natura proprie
SVARUPATAH = în forma ei esențială
SWABUDDHI SAMVEDANAM = cunoașterea completă a propriei minți
SWAMI = maestru (spiritual) în YOGA.
SWAPNA = vis (somn cu vise)
SWARA YOGA = știință ce poate da informații despre boli
SWARUPASHUNYAEVA = natura esențială a vidului beatific
SWARUPE = natura proprie esențială
SWASTIKA = acest cuvânt este compus din termenii sanscriți
SU ("bine") și
împreună, înseamnă "norocos" sau "de bun augur". Acest străvechi simbol al celor două energii fundamentale ale manifestării, ce se află prezente de asemenea în ființă ca YANG, (+) și YIN, (-), HA ((+), solarul) și THA ((-), lunarul), este uneori asociat în YOGA cu centrul psihoenergetic al buricului, care este considerat a fi locul sau focarul în MICROCOSMOSUL ființei umane al "soarelui" nostru lăuntric (SURYA).
SWASTIKASANA = postură YOGA
SYAT = s-ar întâmpla
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
T
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
TACHCHHIDRESU = în intervalul acesta
TADA = atunci
TADABHAVAH = dispariția lor
TADAKARA = forma proprie
TADAM = atunci
TADANJANATA = a lua culoarea aceea
TADAPI = iar acestea
TADARTHA = de dragul lui (PURUSHA)
TADEVA = aceeași
TAH = acesta
TAIJAS = starea lui PURUSHA
TAJJAH = născut din aceasta
TAMAS = una dintre cele 3 GUNAS; în situația în care, în ființa umană, TAMAS este predominant, mintea este greoaie, inertă și tensionată; acest GUNA reprezintă una dintre cele 3 proprietăți ale lui PRAKRITI; stabilitate.
TANTRAM = dependent
TANU = atenuate; disipare; atenuare
TAPA = suferință acută
TAPAH =austeritate
TAPAS = austeritate vezi fișe
TAPASAH = prin austeritate
TARAKAM = transcedental
TASAM = este
TASMIN = după aceasta
TASYA = al lui; a acelora; a acesteia; a acestuia; prin aceasta
TAT = acesta; acela; a acesteia
TATAH = din această (practică de meditație cu AUM); atunci; de aici; după aceea; după aceasta
TATHA = ca aceasta
TATKRAMAYOH = în ordinea sa de succesiune
TATPRABHOH = stăpânul său
TATRA = acolo; din cele două; aici; în această stare; din acestea
TATSAMNIDHAU = în vecinătatea ei
TATSTHA = pe care stă sau se odihnește
TATTVA = principiu
TATTVA CHINTANA = contemplare și reflecție a conștiinței supreme
TATTVA DARSHAN = percepția conștiinței supreme
TATTVAM = esența
TATVRITTAYAH = transformările lor
TAYOH = a acestor două
TE = ei; ele
TEJOMAYA PURUSHA = conștiința în stare de vis (după VEDANTA)
TRATAKA =
TRAYA = trei
TRAYAM = cele trei (împreună)
TRISNA = dor, dorință
TRIVIDHAM = alcătuit din trei părți
TU = dar
TULYA = egal
TULYAYOH = a celor două obiecte similare
TURYA = starea care este nemanifestatul, neauzitul și neexprimatul
TVAT = datorită
TYAGAH = abandon
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
U
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
UBHAYA = cei doi
UDANA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Ea acționează de la gât până la cap și stimulează progresul spiritual.
UDARA = manifestate
UDARANAM = în plină activitate; extins
UDDIYANA BANDHA = "retracția abdomenului, care îndreaptă energia lăuntrică în sus"; mai este numită, de asemenea, UDDANA și este o tehnică yoghină foarte importantă și extraordinar de eficientă în HATHA YOGA. Această retracție abdominală, urmată de o anumită contracție moderată (BANDHA) și însoțită de o concentrare mentală adecvată, amorsează procesele foarte puternice de transmutație biologică în energie a potențialelor existente în corpul uman, printre care menționăm în special potențialul sexual (sperma la bărbat și secrețiile sexuale specifice la femeie), și face totodată posibilă sublimarea energiilor rezultante în sferele subtile superioare ale ființei. UDDIYANA BANDHA este deosebit de utilă atât pentru realizarea plină de succes a unei ABSTINENȚE SEXUALE ACTIVE, cât și pentru îmbunătățirea sau menținerea în formă în cazul angrenării CONTINENȚEI SEXUALE. Această contracție (BANDHA) este descrisă în felul următor în tratatul YOGA fundamental Gheranda Samhita (III, 10): "După ce am expirat profund și am eliminat aproape tot aerul din plămâni, nu mai inspirăm imediat după aceea deloc și, rămânând în retenție pe vid (cu plămânii fără aer), trebuie să retractăm prin
sugere (datorită vidului din plămâni) abdomenul atât deasupra, cât și sub buric, urmărind să tragem întreaga zonă abdominală, pentru a o lipi cât mai mult de zona din interior a coloanei vertebrale. Prin intermediul acestei retracții, menținută cât mai mult timp (fără a forța) și însoțită de un fel de contracție interioară ce generează o stare de "sugere" către în sus, vom resimți, pe măsură ce executăm din ce în ce mai bine, cum apare un val de energie subtilă lăuntrică (PRANA) care, constant este ferm determinată să zboare cu repeziciune în sus (UDDINA), mai ales prin canalul central al lui SUSHUMNA NADI. Atunci când UDDIYANA BANDHA se încheie, vom relaxa mai întâi abdomenul și NUMAI DUPă ACEEA VOM INSPIRA". Gheranda Samhita numește UDDIYANA BANDHA: "leul care poate înfrânge cu ușurință elefantul morții".
UDITA = manifestat
UDITAV = manifestat
UKTAM = spus
UPALABDHI = dobândire
UPANIMANTRANE = fiind respectuos invitat
UPANISHADE =
UPARAKTAM = colorat
UPASARGA = obstacole
UPASTHANAM = a veni singure
UTKRANTIH = levitație
UTPANNA = ivit
UTTARES = al următoarelor
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
VA = sau; ori
VACHAKA(H) = desemnând; indicând
VAHITA = flux
VAIKHARI = sunetul fizic
VAIRA = ostilitate
VAIRAGYA = detașare spirituală
VAIRAGYABHYAM = prin VAIRAGYA
VAIRAGYAM = absența dorinței
VAIRAGYAT = prin VAIRAGYA
VAIRATYAGAH : atunci când aspirantul este ferm stabilit în AHIMSA, chiar și ultimele urme de violență dispar, sufletul se manifestă în exterior sub forma unui câmp magnetic, numit VAIRATYAGAH, care este abandonarea ostilității.
VAISHARADYE = după ce a devenit absolut expert
VAISHWANAR PURUSHA : conștiința mentală a lumii exterioare (după Vedanta)
VAJRA NADI = Nadi exterior
VAJRASAMHANANATVANI = duritate
VARANA = obstacole
VARTA = facultatea mirosului
VARUNI = un Nadi
VASANA(S) = (SAMSKARAS-urile) : - memorie (conștientă). Dorințe, înclinații, impresii ascunse, ambiții care persistă în străfundurile ființei, dar care pot în orice moment să revină la suprafață în conștiință; - VASANA (inconștiență).
VASANABHIH = produs de VASANAS
VASHIKARA = control
VASHITWA = putere psihică paranormală care conduce la controlul deplin realizat asupra tuturor obiectelor organice și anorganice
VASHYATE = stăpânire
VASIKARAH = stăpânire
VASTU = obiect
VASTUSAMYE = prin asemănarea obiectului
VEDANA = conștiința pipăitului
VEDANTA =
VEDANTYAH = a fi experimentat
VIBHAGA = constituente
VIBHAKTAH = separat
VICHARA = reflectarea intuitivă
VICHARA SAMADHI = stadiul astral (din cele 4 stadii ale lui SAMPRAJNATA SAMADHI)
VICHCHHEDAH = încetare; pauză
VICHCHHINNA = dispersat; conflictuale
VIDEH = yoghini dezincarnați
VIDEHA PRAKRITILAYA = yoghinii care nu și-au angrenat toate structurile în procesul de eliberare spirituală; yoghinii care s-au oprit înainte de a atinge eliberarea.
VIDEHMUKTI : PURUSHA, o dată eliberat, nu mai are deloc grijă de PRAKRITI. PRAKRITI va deveni astfel serbădă și slabă, părăsind în cele din urmă pe JIVANMUKTA
VIDHARANABHYAM = reținere, KUMBHAKA
VIDUSHAH = a celui învățat; învățat sau înțelept
VIDYA = iluminare vezi fișe
VIJNANAMAYAKOSHA =
VIKALPA = fantezie; imaginație
VIKALPAIH = prin alternare
VIKARANABHAVAH = eliberarea de organele de simț
VIKSHEPA = distracție; oscilația (minții)
VIKSHIPTA = (stadiul al doilea al lui KUNDALINI). Este o stare oscilatorie a minții în care conștiința individuală oscilează între stabilitate și distracție-(YOGA începe când s-a ajuns la această stare a minții).
VINIVRITTIH = aplicare; încetarea completă
VIPAKA = fructificare sau coacere
VIPAKAH = a secoace; a se maturiza
VIPARYAYA(H) = cunoaștere greșită (incorectă) sau eronată.
VIPRAKRISTA = depărtat
VIRAMA = oprire
VIRODHAT = pe seama; opunând
VIRYA = energie, voință puternică; curaj de neînfrânt
VISAYA = obiect
VISAYAH = obiecte ale percepției simțurilor
VISAYAM = obiect
VISAYANAM = ale obiectelor
VISAYAVATI = senzorial
VISHESA = cu diferență; stadiul mental al lui VITARKA (unul dintre cele 4 stadii ale lui SAMPRAJNATA SAMADHI); diferența
VISHESAH = special, particular
VISHESARTHATVAT = deoarece are un obiect particular
VISHOKA = fără supărare
VISHVA PURUSHA = "lumea" sau MACROCOSMOSUL lui PURUSHA (Sinele Suprem DIVIN)
VISHWANAR PURUSHA = conștiința mentală a lumii exterioare (după Vedanta)
VITARAGA = persoană lipsită de pasiuni, care a depășit RAGA (atracție)
VITARKA = "întrebare" sau gândire verbală; prin alternare; nivele sau stări de conștiință; primul stadiu al GUNAS-urilor. În el există diferențe și le putem conștientiza; pasiuni; îndoială; incertitudine
VITARKA SAMADHI = formă de SAMADHI în care există un șablon supra-mental al conștiinței
VITRISNASYA = aceluia care e liber de dorință
VIVEKA = înțelegerea corectă a naturii adevărate a lui PURUSHA și PRAKRITI; discriminare reală.
VIVEKA JNANA = cunoașterea dobândită prin separarea materiei de energie
VIVEKAJA JNANA = cunoașterea născută din conștiința ultimei realități. Cel mai înalt nivel de superconștiință
VIVEKAJAM = născut din realizarea; născut din VIVEKA
VIVEKAKHYATEH = prin discriminare
VIVEKAKHYATI = procesul de cunoaștere prin VIVEKA (de îndepărtare a lui AVIDYA(ignoranța))
VIVEKANIMNAM = înclinat spre VIVEKA
VIVEKINAH = aceia care au o mare putere de discriminare
VIYOGA = practica YOGA; separare
VRITTAYAH = modificări ale minții
VRITTI(S) = modificări mentale; șablon
VRITTIH = stare a minții
VYADHI = boală
VYAKHYATA = explicat
VYAKHYATAH = sunt explicate
VYAKTA = manifestat
VYANA = formă de energie subtilă (una dintre cele 5 PRANAS-uri majore). Acționează în regiunea anală; guvernează circulația sângelui
VYAVAHITA = ascuns
VYAVAHITANAM = separat
VYUHA = aranjament
VYUTTHANA = exprimarea, manifestarea, exhibiția, ivirea; a ieși la iveală
VYUTTHANE = în starea de conștiință a lumii
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
WISHWODARI = un Nadi
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
YAMA(H) = cod social și moral al yoghinului; autostăpânire
YAMUNA = o altă denumire a lui IDA; Nadi.
YATNAH = efort
YOGAH = YOGA
YOGANGA = parte a sistemului YOGA
YOGINAH = a yoghinului
YOGYATVANI = corespondență, potrivire
YONI =
YUKTATRIVENI = o altă denumire a lui AJNA CHAKRA
A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, V, W, Y
Cap. I, Cap. II, Cap. III, Cap. IV, (prefață, introducere, index termeni folosiți)
*
* *